Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gister na een dag of 8 stilstand weer eens in de CX gestapt.
Natuurlijk was de voorruit nat zoals bij elke auto. Dus even wissen en dan moet het weer goed gaan. Niet dus… Er zat meer vocht aan de binnenkant van de ruit dan buiten
Ik heb het er met een trekker af moeten halen om zicht te krijgen, waardoor al het vocht op het dash valt
Ik heb ook het idee dat de vloer wat vochtig aan voelt net als de bekleding. Zelfs wat papieren die in het dashboardkastje liggen voelen vochtig aan.
De A stijl stof en het dak zijn in elk geval wel droog.
Het is natuurlijk wel erg nat geweest de afgelopen week. Maar is het normaal dat er zoveel vocht in een auto komt?
Zover mij bekend zit er nergens een gat in de auto… Maar waar komt dat vocht dan vandaan?
Kan het zijn dat doordat de lucht buiten zo vochtig is dat dat via het ventilatiesysteem ook naar binnen komt?
Zou het dan helpen om de auto op de binnenventilatie stand te zetten, zodat het meer afsloten is??
Na flink wat kms gereden te hebben was al het vocht weg wel.
Het is vannacht wat minder vochtig geweest en vandaag veel meer zon. De CX stond vanavond toch weer bijna 24 uur stil, en was nu dus niet vochtig.
Ik zag dat er ook wat vocht in de koplamp zat. Kan het zijn dat dit verdampt bij het rijden met licht aan? Het was namelijk inmiddels weg voor het gedeelte van de H4 lichten. Alleen voor het H3 groot licht (die je dus niet gebruikt) gedeelte zag ik nog wat vocht zitten.
Tips zijn welkom

Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zitten de lampglazen nog goed vast aan de lamphuizen (kit ertussen wil wel eens los laten)?
Is de vloerbedekking van onder droog?
Vochtvreter in het interieur plaatsen?
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Het meer-vocht-aan-de-binnenkant-dan-aan-de-buitenkant-probleem heb ook eens gehad, in mijn geval was het de achterruit (!!!) die niet goed was dichtgekit. Controleer de rubbers aan alle ruiten eens, vooral de achterste zijruiten en de achterruit zitten nogal wel eens met dodgy kit vast.
Ook nadat het lek is gevonden en verholpen heeft het zin om een vochtvreter een tijdje in de auto achter te laten, het vocht gaat in de tapijten etc zitten en je krijgt het elke ochtend weer voor je kiezen
Jaco

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Is je zekeringenkastje droog?
Een CX wil graag rotten in de regio van de A-stijl, maar net daar waar je het niet goed kunt zien.
Dan zijn er nog de achterste zijruitjes die graag los willen laten en water door willen laten. Ook niet echt even duidelijk altijd.
Hoe is het met je kachelradiator? Dat nog allemaal lekdicht?
Hoe is de staat van het metaal aan de onderkant van je achterruit?
Bodem nog lekker helemaal dicht?
Kofferbak droog?

Totaal aantal Berichten: 485
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Ik weet niet of dat bij een T2 anders is maar bij mijn T1 wordt het ventilatiesysteem, bij het afzetten van het contact, door een klep met motor afgesloten.
Kun je ook controleren door de zekering van het systeem eruit te halen. Hoe hard je ook rijdt er komt geen zuchtje wind door de ventilatie openingen naar binnen.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Aan de onderzijde van het ventilatorhuis zit een soort eendebekje, hierdoor kan normaal gesproken het vocht weg dat door het aanzuigrooster in het ventilatorhuis loopt.
Na verloop van tijd komt er een “prutje” in het eendebekje te staan (bladsnippers, wegenvuil e.d.) waardoor het vocht niet of slecht word afgevoerd.
Dit “prutje” houd vocht vast wat vervolgens weer in de auto (op de voorruit)condenseert.
Knijp het eendebekje eens open om te zien of ie vrij is, je staat ervan vesteld hoeveel rommel eruit komt.
Groet, Piet

- CX 25 GTi Turbo 2
Goed even samenvatten wat hier allemaal genoemt wordt.
- Kit bij de achterruiten die niet goed afsluit + metaal onder de zijruitjes
Heb ik nog niet gecontoleerd. Maar bij het wassen van de CX met een flinke waterstraal van de tuinslang komt er nooit een druppel in de auto. Ook bij regen is mij nog nooit opgevallen dat er vocht in de auto kwam. Ik ga er voorlopig niet vanuit dat hier het probleem in zit.
- A stijl roest
Ik zal eens onder de zekeringkast voelen als het weer vochtig is. Nu is dat nog niet het geval.
- Kachelradiator lekkage
Ik denk dat ik dan problemen zou moeten hebben met het KVS niveau, dit blijft prima op peil. Dit zou je ook moeten ruiken toch?
- Kofferbak bodem
Hier heb ik regelmatig naar gekeken, dit lijkt allemaal hard te zijn, al heb ik nog niet de hele mat eruit gehad. Ook hier geen spoor van vocht bij regen of na het wassen van de auto.
- Het verstopt zitten van de afvoer onder het rooster in de motorkap
Dit probleem had ik. Maar dat is nog een maand geleden verholpen zie topic:
Waterafvoer topic
- Het niet automatisch afsluiten van de binnencirculatieklep
Ik wist niet dat dit automatisch gebeurde…
Als de de knop indruk hoor ik duidelijk de klep door een motortje bediend worden. Dit hoor ik niet bij het afzetten van de auto. Hoort dit bij een serie 2 automatisch te gebeuren?
- Het plaatsen van vochtvreters
Wat zijn geschikte vochtvreters voor in de auto? En waar haal je ze?

Totaal aantal Berichten: 2529
- C35 Hilton XLS
Enige antwoord wat ik kan geven is betreft de vochtvreters
Ik koop die dingen bij de Action 1,49 euro werkt perfect, ik gebruikt die dingen voor zowel de CX als mijn oldtimer caravan (die ook vochtproblemen kent) mijn idee is dat het helpt.
Verder is mijn idee hoe vaker je je CX berijdt hoe minder last van vocht.
Dat van die klep heb ik nooit vernomen, het kan zomaar maar dan is het bij mijn CX defect.
Citroen c32 Hilton XLS

Totaal aantal Berichten: 7588
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
hendrik69 schreef:Ik weet niet of dat bij een T2 anders is maar bij mijn T1 wordt het ventilatiesysteem, bij het afzetten van het contact, door een klep met motor afgesloten.
Ik hoor bij mijn S2 helemaal niets van de kleppen in het ventilatiesysteem bij het in- of uitschakelen van het contact. En als de motor niet draait zijn die electromotortjes in het algemeen toch zeer goed te horen. Daar zou ik het niet zoeken.
Kan er niet gewoon nog vocht in je auto zitten - eventueel van een eerdere lek? Als de auto in de zon heeft gestaan dampt dat op om bij koud weer ontzettend neer te slaan op de koudste plaats. En de laatste tijd wil het best koud worden.
Goede tips hierboven: een paar goedkope vochtvreters als de auto stil staat en het interieur goed warmstoken op lange ritten. En mocht er nog een warme zonnige dag komen: zet de auto in de zon met de ramen een stukje open.
ik heb in mijn gs en cx in de herfst en wintermaanden ook een vochtvreter staan en moet zeggen dat ik toch minder vocht in mijn auto’s heb. maar je moet ze wel regelmatig leeg gooien anders willen ze wel is omvallen
ik had een soortgelijk probleem en ontdekte vandaag de oorzaak:
een scheur van een cm of 20 rechts onderin de voorruit
Op pad naar Carglass, dan maar ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Tinfoil schreef:Een scheur van een cm of 20 rechts onderin de voorruit
![]()
Op pad naar Carglass, dan maar ...
Als het geen lelijke scheur is kunnen ze misschien mooi sealen…... Wees blij dat je de oorzaak gevonden hebt! Want hoe langer het door gaat, des te nadeliger voor de auto.

- CX 25 GTi Turbo 2
Het goed warmstoken doe ik idd als ik er mee rijd.
Meestal als ik erin rijdt is het ook wel meer als 100 op 1 dag dus dan wordt de boel wel goed warm.
Als ik het goed begrijp heeft het wel nut om die binnenciruclatieklep dicht te zetten bij wat langer stilstand?
Vochtvreters lijkt me dan wel zo verstandig.
Waar moet je op letten? Ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met die dingen..

- C35 Hilton XLS
Arjan Verkade schreef:Vochtvreters lijkt me dan wel zo verstandig.
Waar moet je op letten? Ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met die dingen..
op tijd vervangen althans die vochtvreters die ik gebruik.
Er zit een zak met een of ander poederachtig gebeuren in, ik denk denk dat dat op de duur verzadigd is.
Mijn Cx is een aantal maanden sporadisch gebruikt, dus vochtig genoeg ik heb als eerste de kofferbak bekleding verwijderd, kranten in de auto zelf gelegd en twee vochtvreters geplaatst.
Ik moet zeggen het werkt wel.
Binnenkort ga ik sowieso de deurrubber vervangen ik heb een vermoeden dat deze niet goed afsluiten.
En mijn achterruit/zijruitjes opnieuw laten afkitten.
Verder zou ik niet weten waar er dan nog vocht ed binnen moet komen.
Condens heb je natuurlijk altijd wel.
Citroen c32 Hilton XLS
in mijn cx zaten geen portierfolies, was ook prettig met regen
(een portierfolie is een folie dat tussen de deur en de bekleding zit en het binnekomende water wat tussen de draairuiten en het rubber valt, tegenhoudt, als ze er in zitten…. )

- C35 Hilton XLS
Kijk dat is een bruikbare tip.
Citroen c32 Hilton XLS