Al veel eerder had ik het plan om een draadje te starten over mijn 16v, maar tot nu toe was het er nog niet van gekomen, maar, wat in het vat zit…
Mijn 16v heb ik sinds eind januari 2007, daarvoor was deze fraaie bolide het trotse bezit van Stan, geen onbekende op dit forum.
Inmiddels zijn we een aardig poosje verder (bijna 3 jaar) en heb ik 45.000 km weg met de dame. Niet altijd ging dit zonder slag of stoot, waardoor mijn auto inmiddels te kwalificeren is als een uit de hand gelopen liefhebberij
Het bedrag waarvoor ik de auto kocht zit er inmiddels ook al weer ruim in aan kosten voor reparaties en onderhoud, maar ja, voor wat hoort wat. Ondanks dat blijf ik een groot fan van mijn auto, elke keer weer is het een feest om in deze auo te mogen rijden
Wat is er allemaal al gedaan aan de auto? Nou, dat is een beste lijst. Allereerst heb ik de gewone kentekenplaten vervangen door platen met opleg letters, wel zo netjes. Vervolgens Pilot Xenon geplaatst, speakers vervangen voor fatsoenlijke exemplaren, subwoofer geplaatst, versterker erin, carkit erin, zeg maar de basis vereisten.
Daarna begaf het raammechanisme rechtsvoor het. Nieuwe ingezet. Kort daarna overleed de radiateur, ook vervangen. Gelijk beurtje uitgevoerd, kon ie er weer even tegen. Tijdens beurtje voorbanden, ondanks voldoende profiel, vervangen voor Michelins, dat wat er onder zat kon absoluut niet met het vermogen van de auto overweg.
Na een poosje begon m’n Troen herrie te maken, bleek de uitlaat. Vanaf de kat vervangen voor originele spul, koste weer genoeg. Gelijk multiriem mee vervangen, gasveren van kofferklep en nieuwe touwtjes voor de hoedenplank. Na deze investering is het een poosje best redelijk gegaan.
Daarna kwam ander onderhoud om de hoek kijken. Remschijven en blokken voor vervangen voor Brembo spul, achter volgde kort daarna. De Michelin Energy’s die er onder waren gegaan bevielen ook niet, dus maar gelijk vier Pilot Exalto’s eronder. Gaat stukken beter.
Daarna zoektocht begonnen naar de gewenste velgen. Ik had ze al een paar keer gezien, maar toen kwam het er niet van. Nu dat ik ze wilde hebben zag ik ze nergens. Uiteindelijk gevonden in België. Geeft niks, lekker stukkie sturen. Inmiddels is m’n Troen dus voorzien van Indianapolis (standaard op Xsara 1.8i 16v VTS & laatste types Saxo 16v) wielen, staat goed! Van mij hoeft het niet zo nodig groter. Met deze wielen eronder ziet het er en goed uit en het rijdt ook nog fatsoenlijk, wat wil een mens nog meer?
Na een tijdje tijdens een “routine”inspectie geconstateerd dat de draagarmlagers voor hun beste tijd gehad hadden. Dus vervangen. Dit wilde bij de rechtse niet helemaal lekker. Daarom besloten maar gewoon hele nieuwe draagarmen te plaatsen. Ook weer opgelost.
Inmiddels had de dame al meerdere keren last gehad van slecht lopen. De eerste keer heb ik daarom een nieuwe bobine gekocht, de tweede keer had ik gelukkig een sloper staan met goeie bobines, inmiddels zijn ze dus alle vier vervangen. Bougies ook maar gelijk mee genomen. Riemspanner ook van sloper afgetrokken omdat de spanner van de multiriem zich liet horen. Is nu ook weer stil.
Het vacuumsysteem had inmiddels ook al van zich laten horen, door niet meer te werken. Dus maar gelijk alle twee de potjes, alle slangetjes en de solenoide vervangen, alles werkt nu super.
Het linker raammechanisme besliste vervolgens dat het mooi geweest was en begaf het ook, mar die had ik gelukkig nog liggen uit de sloper.
Ik dacht vervolgens er wel eventjes van af te zijn, maar daar dacht mevrouw anders over. Ze begon warm te lopen, koelventilator sloeg niet aan. Beetje jutteren aan stekker en werken. Dit heeft ze twee keer gedaan, toen was ik het zat. Stekker eraf gewurmt, die was helemaal groen. Afgknipt, stekkertjes erop, klaar.
Was dat het dan? Natuurlijk niet! Ik had al gemerkt dat de koppeling zo af en toe slipte, maar op een gegeven moment liet mevrouw me doodleuk staan midden in Rotterdam om een uur of 1 ’s nachts. Kabel uit pedaal geknald. Gelukkig stond het vervangen van de koppeling voor de volgende dag op het programma. Dus auto afgesleept en volgende dag aan de slag. Kabel was gelukkig nog heel, dat scheelde. Na een paar uur noeste arbeid lag de bak er vanaf, de koppeling was glad af, dus geen overbodige luxe dacht ik zo. De koppeling zat er vervolgens zo weer op. Alleen welke s***** verzonnen heeft dat die bak moet werken met een treklager? Wat een k-klus! Het koste ons bijna drie uur en een poging of 30 om de bak er weer op te krijgen, die overigens ook lekker licht is. Niet dus. Alles functioneerde gelukkig weer. Dacht ik. Niet dus, na het knallen van de avond ervoor en het vervangen van de koppeling werd ik geconfronteerd met een kapotte synchronisatie op de 2e versnelling. Aangezien ik geen geldboom heb heb ik hier nog een maand of zes mee rond gereden. In die tijd begon de uitlaat ook weer herrie te maken, alleen deze keer vooraan. Spruitstuk gescheurd bovenop.
Terwijl ik dit schrijf staat de dame ter reparatie in de garage. APK, spruitstuk vervangen en bak repareren. Daar komt voor APK nog bij een ashoes rechts, buitenste (vet op ABS ring veroorzaakte ook regelmatig brandend lampje) remslangen achter, handremkabels. In plaats van de bak compleet te reviseren toch maar gekozen voor en gebruikte ruil-bak, om de kosten een beetje te drukken.
Als het goed is is m’n Troen vandaag weer klaar. Kan bijna niet wachten…
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
wow.
ik ben blij dat ie zo goed onderhouden word. echt petje af ik heb hetzelfde wel gedaan.
zelf je multieriem ook weer vervangen erg slim van je.
ik blijf het een van de mooiste wagens die ik in me bezit heb gehad maar ben erg blij dat je er goed voor zorgt.
grts stan
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Tsja Stan, je hebt een tijdje niets gehoord over de dame, maar ze doet het nog steeds! Toen ik em kocht zie ik al dat ik er goed voor zou zorgen he. En geloof me, er gaat nog wel meer met dr gebeuren, kost wel een paar centen, maar ach, ze gaat toch nooit meer weg!
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
ben erg benieuwd,
Tipje van de sluier???
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Haha. In de loop van de drie jaar hebben er een paar onverlaten portieren tegen m’n auto aan gegooid, die deukjes moeten eruit. Roestvorming in de rand van de motorkap, wordt aangepakt, diverse kleine beschadigingen op bumpers voor en achter, spuiten, sideskirts hebben slijtplekken, overspuiten.
Als de tijd en de financiën er rijp voor zijn wellicht opnieuw laten bekleden met cognac kleurig leer…
Ik hoor net dat ik dr morgen pas kan ophalen zal dr nog een dag moeten missen, maar als ze terug is gaan we dr eerst fatsoeneren en een paar kiekjes maken, kan je weer es zien hoe ze er nú bijstaat!
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Nou als ik het zo hoor heb je onderhand een nieuwe.Ik heb zelf een jaar lang een 16v gehad en het enige dat ik heb vervangen was een bobine.Het was een hele fijne auto alleen door de vele km die ik rij,werd het wel een dure liefhebberij Ik rij nu xantia 1.9 TD.Maar succes met de verdere reparatie’s.
Het scheelt niet veel meer nee, maar ja, zoals ik al zei, tis een uit de hand gelopen hobby geworden.
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
APvD schreef:Haha. In de loop van de drie jaar hebben er een paar onverlaten portieren tegen m’n auto aan gegooid, die deukjes moeten eruit. Roestvorming in de rand van de motorkap, wordt aangepakt, diverse kleine beschadigingen op bumpers voor en achter, spuiten, sideskirts hebben slijtplekken, overspuiten.
Als de tijd en de financiën er rijp voor zijn wellicht opnieuw laten bekleden met cognac kleurig leer…Ik hoor net dat ik dr morgen pas kan ophalen zal dr nog een dag moeten missen, maar als ze terug is gaan we dr eerst fatsoeneren en een paar kiekjes maken, kan je weer es zien hoe ze er nú bijstaat!
echt een liefhebber naar m’n hart.
ik ben benieuwd naar de pic’s
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Mooie Zx. Ik ken de verschijnselen. Ik blijf ook maar aan de gang. En uitgerekent moet er voor de Apk nog van alles kapot gaan. Denk je alles te hebben gerepareert hup en daar is het volgende. Maja zoals je zegt. Ze is het waard.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Dat heb ik gelezen ja, ach, ik denk dat je dat met alle auto’s “op leeftijd” wel hebt.
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Ja denk het ook. Maar na bijna alle slijtage gevoelige onderdelen te hebben vervangen zou je toch zeggen dat het een keer moet op houden. Aan de andere kant zijn ze goed te vertrouwen. Ik heb er iig nog nooit mee langs de kant gestaan. En ik zie zat jonge auto,s naast de weg staan.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Zoals je kon lezen heb ik inmiddels drie keer gestaan, en ik hoop dat dat de laatste keren zijn geweest. Maar inderdaad, heel erg veel oude auto’s zie ik niet langs de kant van de weg. Meestal van de moderne apparaten die vol zitten met computers etc…
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Ja idd. Maar was de kabel van het pedaal los gegaan. Dit heb ik 2 keer gehad nu. En is zo gefixed.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Ik dacht dat ik veel aan m’n 16v moest doen en dat ik veel had uitgegeven… respect hoor
@jamie: kabel is er twee keer uitgeschoten, zit inderdaad zo weer terug. Hopelijk gebeurd het nu niet meer!
@fab: thanx! I will keep up the good work…
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Het gebeurt mij iig alleen maar als ik iets te enthousast de koppeling laat op komen. Heb in de tijd geleerd dat je een beetje rustig moet doen met de versnelingsbak en koppeling. Dus niet te snel willen schakelen.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF