niveauregeling xantia activa
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 22 augustus 2009 05:43 PM

is het normaal als een xantia activa ct-turbo, stilstaand met lopende motor de wagenhoogte bijregelt en daarbij wat om de lengte-as beweegt; dus eerder aan de rechterzijde omhoogkomt dan aan de linkerzijde (of omgekeerd)?
nog even een losse opmerking;WAT KUN JE ONTZETTEND HARD EEN BOCHT DOOR MET ZO’N ACTIVA!!

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 augustus 2009 01:27 AM
  [ # 1 ]

lijkt me niet onlogisch dat dat gebeurt ja.

en hard door de bocht ? Yep het schijnt goed te kunnen. zover ik heb gehoord is om die reden de wagen in het criminele circuit ook erg populair ( geweest)


Overigens, zou je met een zelfde uitvoering maar dan een non activa niet netzo hard door d ebocht kunnen? Maar dat de bestuurder dat niet doet omdat deze eerder het gevoel heeft door de overhang dat de grens bereikt is ?

Profiel  
 
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 23 augustus 2009 03:55 PM
  [ # 2 ]

in een test in een gerenommeerd autoblad werd gemeten dat een activa in bochten meer dan 1 G aan dwarskracht kon halen; als ik de xantia vergelijk met mijn xm gaat die auto veel eerder ondersturen.
met een activa heb je dus een grotere veiligheidsmarge; bij een snelle uitwijkmanoeuvre blijft de wagen langer bestuurbaar.

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 24 augustus 2009 03:05 PM
  [ # 3 ]

Re: niveauregeling xantia activa

laatste auto schreef:

is het normaal als een xantia activa ct-turbo, stilstaand met lopende motor de wagenhoogte bijregelt en daarbij wat om de lengte-as beweegt; dus eerder aan de rechterzijde omhoogkomt dan aan de linkerzijde (of omgekeerd)?

Het wordt ook wel ‘dansen’genoemd en is resultaat van wat achterstallig onderhoud.

Even heel simplistisch: Het activasysteem werkt (deels) mechanisch: de krachten waaraan de auto in de bocht onderhevig is, worden ‘via via’ fysiek doorgegeven aan een hydraulische regelaar (feitelijk een soort hoogteregelaar waarvan een normale xantia er al twee heeft).

Het ‘dansen’ ontstaat in het ‘via via’: als er speling zit in de rubberblokjes en eventueel de geleidestangen die die krachten overdragen naar de regelaarbediening.

nog even een losse opmerking;WAT KUN JE ONTZETTEND HARD EEN BOCHT DOOR MET ZO’N ACTIVA!!

Autovisie heeft dat eens getest met een G-meter, in een slalom /  uitwijkmanoeuvre en S-bocht. Een Xantia met Hydractive 2 laat niet zo heel veel liggen t.o.v. een Activa, maar het scheelt wel iets op sommige onderdelen. Het ‘veiligheidsgevoel’ draagt zeker bij aan hogere bochtsnelheden.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 09 november 2009 02:36 PM
  [ # 4 ]

Met een Xantia Activa kun je echt veel harder bochten nemen dan een Xantia met alleen hydractive2.

Het punt is dat je met een Activa de snelheid van de auto niet voelt, de grens is ver weg dus blijft heel lang neutraal bochten nemen tot maximaal 1,2G volgens Citroën.
Pas als je op de snelheidsmeter gaat letten tijdens het nemen van een bocht kom je erachter dat je onbewust harder door de bocht gaat dan normaal.

Ga je de grenzen opzoeken met een Activa en het gaat fout, dan is er geen redde meer aan….

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 10 november 2009 11:25 AM
  [ # 5 ]
Citrophile schreef:

Met een Xantia Activa kun je echt veel harder bochten nemen dan een Xantia met alleen hydractive2.

Waar baseer je dat op? Heb jij een G-meter?

Het punt is dat je met een Activa de snelheid van de auto niet voelt

Dat klopt inderdaad. Dat was echter wel een optie op de Activa die niet veel geleverd is en alleen op de Franse markt beschikbaar: ‘Pack Interieur - suppression Newton’.

Mijn Activa en die van mijn broer zijn beide helaas kale versies, daar werkt de 3e wet van Newton nog wel.

..de grens is ver weg dus blijft heel lang neutraal bochten nemen tot maximaal 1,2G volgens Citroën.

Die 1,2G is helaas nooit gehaald door ‘derden’, zeker niet tijdens de introductie van Activa eind 1994 / begin 1995. Misschien dat de huidige bandentechnologie dat bij kan benen.

Profiel  
 
Gepost: 10 november 2009 12:17 PM
  [ # 6 ]

Zullen we weer ontopic gaan? De vraag van de TS ging over het longitudinaal (wow wat een woord) bijregelen van het systeem bij stationair draaien…

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 10 november 2009 01:38 PM
  [ # 7 ]

Wat RB al schrijft: achterstallig onderhoud !!Heb ook eens de overbrengingsstangetjes vervangen daar er een dood punt inzit (hij zoekt deze dus steeds op als het fff kan). ook de blokjes die deze stangen (2x… links en rechts) geleiden dienen dan vervangen te worden.
Ook op het xantia forum is hier al het één en ander over geschreven.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook