is het normaal als een xantia activa ct-turbo, stilstaand met lopende motor de wagenhoogte bijregelt en daarbij wat om de lengte-as beweegt; dus eerder aan de rechterzijde omhoogkomt dan aan de linkerzijde (of omgekeerd)?
nog even een losse opmerking;WAT KUN JE ONTZETTEND HARD EEN BOCHT DOOR MET ZO’N ACTIVA!!
eens een xm, altijd een xm!!
lijkt me niet onlogisch dat dat gebeurt ja.
en hard door de bocht ? Yep het schijnt goed te kunnen. zover ik heb gehoord is om die reden de wagen in het criminele circuit ook erg populair ( geweest)
Overigens, zou je met een zelfde uitvoering maar dan een non activa niet netzo hard door d ebocht kunnen? Maar dat de bestuurder dat niet doet omdat deze eerder het gevoel heeft door de overhang dat de grens bereikt is ?
in een test in een gerenommeerd autoblad werd gemeten dat een activa in bochten meer dan 1 G aan dwarskracht kon halen; als ik de xantia vergelijk met mijn xm gaat die auto veel eerder ondersturen.
met een activa heb je dus een grotere veiligheidsmarge; bij een snelle uitwijkmanoeuvre blijft de wagen langer bestuurbaar.
eens een xm, altijd een xm!!
Re: niveauregeling xantia activa
laatste auto schreef:is het normaal als een xantia activa ct-turbo, stilstaand met lopende motor de wagenhoogte bijregelt en daarbij wat om de lengte-as beweegt; dus eerder aan de rechterzijde omhoogkomt dan aan de linkerzijde (of omgekeerd)?
Het wordt ook wel ‘dansen’genoemd en is resultaat van wat achterstallig onderhoud.
Even heel simplistisch: Het activasysteem werkt (deels) mechanisch: de krachten waaraan de auto in de bocht onderhevig is, worden ‘via via’ fysiek doorgegeven aan een hydraulische regelaar (feitelijk een soort hoogteregelaar waarvan een normale xantia er al twee heeft).
Het ‘dansen’ ontstaat in het ‘via via’: als er speling zit in de rubberblokjes en eventueel de geleidestangen die die krachten overdragen naar de regelaarbediening.
nog even een losse opmerking;WAT KUN JE ONTZETTEND HARD EEN BOCHT DOOR MET ZO’N ACTIVA!!
Autovisie heeft dat eens getest met een G-meter, in een slalom / uitwijkmanoeuvre en S-bocht. Een Xantia met Hydractive 2 laat niet zo heel veel liggen t.o.v. een Activa, maar het scheelt wel iets op sommige onderdelen. Het ‘veiligheidsgevoel’ draagt zeker bij aan hogere bochtsnelheden.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Met een Xantia Activa kun je echt veel harder bochten nemen dan een Xantia met alleen hydractive2.
Het punt is dat je met een Activa de snelheid van de auto niet voelt, de grens is ver weg dus blijft heel lang neutraal bochten nemen tot maximaal 1,2G volgens Citroën.
Pas als je op de snelheidsmeter gaat letten tijdens het nemen van een bocht kom je erachter dat je onbewust harder door de bocht gaat dan normaal.
Ga je de grenzen opzoeken met een Activa en het gaat fout, dan is er geen redde meer aan….
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Citrophile schreef:Met een Xantia Activa kun je echt veel harder bochten nemen dan een Xantia met alleen hydractive2.
Waar baseer je dat op? Heb jij een G-meter?
Het punt is dat je met een Activa de snelheid van de auto niet voelt
Dat klopt inderdaad. Dat was echter wel een optie op de Activa die niet veel geleverd is en alleen op de Franse markt beschikbaar: ‘Pack Interieur - suppression Newton’.
Mijn Activa en die van mijn broer zijn beide helaas kale versies, daar werkt de 3e wet van Newton nog wel.
..de grens is ver weg dus blijft heel lang neutraal bochten nemen tot maximaal 1,2G volgens Citroën.
Die 1,2G is helaas nooit gehaald door ‘derden’, zeker niet tijdens de introductie van Activa eind 1994 / begin 1995. Misschien dat de huidige bandentechnologie dat bij kan benen.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zullen we weer ontopic gaan? De vraag van de TS ging over het longitudinaal (wow wat een woord) bijregelen van het systeem bij stationair draaien…
Wat RB al schrijft: achterstallig onderhoud !!Heb ook eens de overbrengingsstangetjes vervangen daar er een dood punt inzit (hij zoekt deze dus steeds op als het fff kan). ook de blokjes die deze stangen (2x… links en rechts) geleiden dienen dan vervangen te worden.
Ook op het xantia forum is hier al het één en ander over geschreven.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.