Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De 6 traps Aisin automaat voor de THP is wel in de maak, misschien voorjaar of zomer 2010 leverbaar?
Als je nu een C5 2.0 16v met handbak hebt besteld kijg je een 1.6 THP 156pk met handgeschakelde 6bak. Dan moet je wel aangeven dat je geen voorraad auto wilt hebben.
Vorig jaar was dat ook zo met de C4 Picasso, de bestelde 1.8 16v werd een 1.6VTI en de bestelde 2.0 16v werd een 1.6THP 150pk met EB6V (en 1.6THP 140pk met 4traps AL4 automaat), het duurde veel langer met het leveren van de nieuwe motoren dan Citroën had beloofd. Vorig jaar november kwamen opeens de nieuwe motoren in de C4 Picasso.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Danoontje powerrr…!
Motorische upgrade voor Citroën C5 27-10-2009 09:58
Citroën komt met een motorische update voor de C5. Zo stijgt het vermogen van de 2.0 HDiF dieselversie van 138 pk naar 163 pk. Het maximum koppel neemt toe van 320 Nm naar 340 Nm; deze trekkracht is onveranderd bij 2.000 toeren beschikbaar. De promotie die de 2.0 HDiF doormaakt verkleint de meerwaarde met de 173 pk sterke 2.2 HDiF, vooral omdat de 2.0 een flink stuk zuiniger is: gemiddeld verstookt deze dieselversie 5,6 liter/100 km (Tourer: 5,7 liter/100 km). De uitstoot van CO2 komt uit op 147 resp. 149 gram, terwijl de 2.2 HDiF op een uitstoot van 172 resp. 175 gram zit. Vanwege de geringe meerwaarde van de eerder genoemde 2.2 HDiF, verdwijnt deze motorversie in Nederland van het toneel. De vernieuwde C5 2.0 HDiF beschikt standaard over een handgeschakelde 6-bak, maar kan ook worden gecombineerd met een 6-traps automaat.
Voor de benzinefans is er ook C5 nieuws. De Franse middenklasser wordt namelijk leverbaar met de 1.6 THP turbomotor. Dit betekent een vermogen van 156 pk en maximaal 240 Nm aan koppel (bij 1.400 tot 4.000 toeren). Als gemiddeld verbruik geeft Citroën voor deze motorvariant 7,1 liter/100 km op (Tourer 7,2 liter/100 km). Dit betekent een CO2 emissie van 167 resp. 169 gram. De 1.6 THP is alleen leverbaar in combinatie met een handbak. Voor mensen met een hekel aan schakelen blijft de 2.0 Automaat met 143 pk in het gamma.
De verwachting is dat Peugeot op korte termijn volgt met een soortgelijke motorische upgrade voor de 407 en dat dan in één moeite door de 308 wordt meegenomen. De importeur kon dit vanochtend echter nog niet bevestigen. Autointernationaal.nl meldde al eerder dan de Peugeot Partner zijn oude 1,6 liter 16-kleps benzinemotor inruilt voor de 1.6 VTI unit van 120 pk/160 Nm. Citroën laat nu, weinig verrassend weten dat deze wisseling van de wacht ook voor de Berlingo geldt. Dit betekent een gemiddeld verbruik van 7,3 liter per 100 kilometer en een CO2 uitstoot van gemiddeld 169 gram/km.
Bron: http://www.autointernationaal.nl
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Op de C5 club staat dit regeltje er nog tussen:
De wijziging geldt overigens alleen voor de handgeschakelde versie. Wilt u een C5 2.0 HDiF met automaat, dan zult u het moeten doen met 138 pk en een duidelijk hoger verbruik (gemiddeld 6,8 resp. 6,9 liter/100 km en een CO2-emissie van 179 gram).
Automaat rijden bij citroen betekent de komde tijd dus afzien of de topmotor nemen.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Leuk die THP, maar lullig als je een 2.0 met handbak hebt besteld omdat je op lpg wilt gaan rijden… Dat wordt dus 1.8 of 2.0 automaat… Vreemd trouwens dat ze de 1.6 VTI niet in de C5 lepelen in plaats van de 1.8. Qua vermogen immers nagenoeg hetzelfde…
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Dealers moeten hun klanten informeren als blijkt dat ze de 1.6THP krijgen i.p.v. de bestelde 2.0 met handbak i.v.m. LPG. Volgens mij zijn er nog wel redelijk wat voorraad C5en 2.0 automaat te vinden mocht dit probleem zich voordoen.
Van mij mag de 1.6VTI ook in de plaats komen voor de incapabele 1.8 16v . Met de C4 Picasso overtuigd de 1.6VTI veel meer dan dezelfde 1.8 16v.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
op de NL site van Citroen is de C5 sinds een paar dagen niet meer te configureren; teken aan de wand dat er zeer spoedig nieuwe ontwikkelingen in aantocht zijn
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
volgens mij wordt er alleen maar de 1.6THP met handbak en de 2.0HDI 163pk aan toegevoegd. Citroënsites van andere landen waren eerder met de configuratie met deze motoren .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
De prijzen staan nu op de citroen.nl website… http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/48986C68-9D17-4EDA-A578-45FD65467D1D/0/ConsumentenprijslijstC53181109.pdf
Ik ben trouwens erg benieuwd naar een rijtest met de 1.6THP, bevalt tie veel beter als de 2.0i 16v die blijkbaar niet erg presteerde…?
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Een proefrit met een C5 1.6THP zal je positief verbazen .
De 1.6 THP heeft 240Nm@1400 t/m 4000 tr/min constant dus en de 2.0 16v heeft 200Nm@4000 tr/min, dus dan kun je al nagaan dat de 1.6THP beter en zuiniger zal rijden.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Ik zal de dealer eens bellen dat ik wel een rondje wil rijden
In Duitsland staat de 2ltr HDI 120KW versie met 6-bak EN met de 6-Automaat in de prijslijst !. Geen 2.2 HDIF meer.
Als het daar kan kan het hier ook, misschien duurt het een paar weken.
Kost daar 1.400 euro meer. De V6 HDi 240 kan ook, allen met 6-automaat.
Als benzines zijn er de 1.8 5-bak, de THP 155 - 6bak en de 2 ltr automaat.
To err is human, not to err is divine.