Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 06-07-2006
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
Hallo,
Ik heb een fijne XM V6 24, echter sinds een tijdje heb ik een fenomeen dat de auto gaat trillen vanaf ongeveer 110 km/h. Zelf heb ik het idee dat ik dit vooral in het stuur merk (dus een probleem voor), maar andere bestuurders hadden juist meer last in de stoel (probleem achter). Misschien ligt dit ook aan de snelheid.
Anyway, ik heb een klein jaar geleden een klein ongelukje gehad met mijn linker voorwiel, dus ik acht de kans groot dat daar het probleem zit, alhoewel het trillen over het jaar naar mijn idee erger is geworden.
Ondertussen heb ik laten balanceren & nieuwe banden laten plaatsen. Helaas blijft het probleem bestaan. Mijn vaste garage heeft gecontroleerd op speling in de lagers etc, maar niet kunnen vinden.
Het advies was om te “spinnen”, ik begrijp dat dat eigenlijk hetzelfde als balanceren is, maar dan met het wiel vast zodat de as etc. meegenomen worden. Is dit inderdaad aan te raden, en waar kan ik dat doen (liefst in omgeving amsterdam), van de garage die me aangeraden werd is de spinapparatuur in reparatie.
Heeft iemand anders nog tips? Kan het zijn dat de bandengarage niet goed gebalanceerd heeft? (ze hadden het erover dat ze de balanceer apparatuur voor mijn velgen moesten verbouwen omdat er geen as doorheen kan)
Alvast bedankt!
sommige wielen, de monte carlo, hebben geen naaf gat en zijn dus door de doorsnee bandenboer moeilijk te balanceren. Wara je ff heen zou kunnen gaan is bijvoorbeeld http://www.angelosbandenservice.nl/
dara laat ik mijn troen bandne ook doen. Die balanceren EERST de band uit tov het wiel en dan pas het geheel. Scheelt echt. Ik heb ze een wiel met een deuk tril vrij zien maken op deze manier. Ook plakken ze er speciaal lood op. Dat is een massieve plak, maar een soort houder met loodballetjes.Die gana door het draaien dan EXACT op de goede plek zitten.
Naafgat loze wielen is daar ook geen enkel probleem.
Als het echter idd in je ophanging zit, kromme aandrijfas, kunnen ze wel op de auto balanceren maar echt top is dta niet hoor. Dan kun je iedere keer dat je wiel los moet weer terug naar ze.
beter is het om te kijken of er in de ophanging iets krom is.
Wat ook wel voorkomt is dat het wiel prima is uitgebalanceerd maar dat er bijvoorbeeld een klein slagje in de wielnaaf zit, maak de naaf eens goed schoon en het aanligvlak van het wiel zelf ook, dat scheelt vaak ook een heleboel, finishbalanceren of balanceren met het wiel nog aan de auto kan het probleem ook verhelpen maar je hebt dan nog steeds geen duidelijkheid over de staat van de ophanging en van de naaf of as.
Ik heb al een aantal keren meegemaakt dat ontdanks herhaaldelijk balanceren er trillingen blijven en na reiniging van de naven dat het weg was!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dit klinkt dus exact als mijn probleem. Wielen heb ik 1,5 week terug laten balanceren met zo’n speciaal apparaat daarvoor wat bij mijn vaders C5 erg goed werkte. Bij mij is het probleem er zeker niet minder door geworden.
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 06-07-2006
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
Bedankt voor de reacties zover. Ik ben vandaag maar weer eens aan het onderzoeken gegaan op mijn vrije zaterdag. Na het verwijderen van mijn twee voorwielen ben ik er achter gekomen dat er twee boutjes missen (zie foto’s, gek genoeg niet opgemerkt door de garage) en ik denk dat hier ergens de oorzaak van dit euvel te vinden is. Nu ga ik morgen naar de bouwmarkt om te kijken of ik daar iets geschikts kan vinden om te vervangen. Weet iemand waar deze boutjes verantwoordelijk voor zijn en of er nog bepaalde krachten op komen, en of de boutjes dus bepaalde krachten moeten kunnen weerstaan of kan ik volstaan met standaard boutjes.
Ik ben bang dat door het enigszins los zitten van dit onderdeel er misschien iets verbogen/vervormd is. Als het vastzetten met nieuwe boutjes niet helpt, welke onderdelen kan ik dan het beste nagaan en/of vervangen?
Foto 1: Linker schijf, met missende boutjes
Foto 2: Rechter schijf, zonder missende boutjes
Foto 3: Een boutje
Hoi,
Die boutjes zijn om je remschijf vast te zetten.
Als het wiel er op komt wordt `ie met je wielbouten ook nog eens extra vastgezet.
`t Is dus wel mogelijk dat dat je trillen veroorzaakt , hoewel die boutjes wel erg klein zijn.
Misschien dat nu je remschijf er wat lossig in hangt waardoor de boel gaat trillen.
Zou `em als de bliksem vastzetten met goede nieuwe boutjes .
WEL DE ORIGINELE GRAAG !!!
Best wel gevaarlijk om zo te rijden.
PS. Een beetje vet kan geen kwaad.
Succes,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 06-07-2006
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
ik ga morgen direct deze boutjes bij de dealer halen.
ik kan me voorstellen dat ik binnenkort de remschijven ga vervangen, deze zijn toch wat versleten en als het probleem blijft bestaan dan lijkt dat me iig. geen slechte optie om te vervangen. wat heb ik dan nodig? mijn onderzoek tot nog toe komt uit op een setje schijven + blokken. ik zie ook nog ergens dat er sprake is van een “montage set”, maar die bestaat dan weer net niet voor mijn type schijven/motor. Wat zit hier in en heb ik het nodig?
Als ik kies voor brembo schijven, kan ik dan volstaan met de bestaande remklauwen, of moeten die dan ook aangepast worden? (voor zover ik nu kan zien is dat niet nodig).
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dirk zit er toch wel wat naast hoor..
De boutjes hebben maar één functie: het op z’n plek houden van de schijf als je het wiel demonteerd. Zo kan de schijf niet verdraaien en heb je geen gedoe om de gaten weer op één lijn te krijgen als je het wiel weer wil terugzetten. Rijden zonder de boutjes is absoluut NIET gevaarlijk, je auto kan héél goed zonder. Er zijn tientalle automodellen die schijven hebben die helemaal niet met boutjes vastzitten af-fabriek. Ook het trillen kan niet worden veroorzaakt door de afwezigheid van de boutjes, omdat de schijf namelijk met meer dan 100nm vastzit met de 5 wielbouten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Maak dan gelijk het pasvlak tussen de schijf en de naaf goed schoon, zo aan de foto’s te zien is je naaf van de schijf ook erg vuil ik zou deze eerst goed schoonmaken, klein beetje vet rond de naaf en het wiel met het juiste moment monteren.
Zijn de velgen verder recht, geen slag erin, geen hoogteslag in de banden?
Emiel
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 06-07-2006
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
schoonmaken kan inderdaad zeker geen kwaad, en zal dat ook zeker doen. de staalborstel ligt reeds klaar. Eerst nog alle onderdelen verzamelen…
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Zie mij probleem.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 06-07-2006
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
zojuist nog maar eens gekeken, beide voorwielen eraf en motor gestart (automaat) en in N(eutraal) gezet. Het bleek dat mijn rechter wiel (schijf) vrolijk begon te draaien, en de linker niet. Als ik de rechter tegen hou, dan gaat de linker wel draaien. Natuurlijk kan er een kleine onbalans zitten tussen links en rechts, maar ik vond het wel opvallend.
Daarna heb ik het linker wiel/schijf een zetje gegeven, en het blijk dat deze steeds 3/4 rondje “zelf” draait en op het zelfde punt “vast loopt”. Ook als ik het rechter wiel vast zet (en links dus draait) voel ik een kleine onevenheid bij het draaien.
Mijn gevoel zegt dat er een kleine afwijking in de remschijf zit, of kan dit ook nog een afstelling van de klauwen te maken hebben (of kan dat niet bij hydrolische remmen?).
Alvast bedankt voor alle tips tot nog toe!
draagarm probleem??
verkeerd afgesleten band????
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Hydraulische remmen zijn zelfstllend.
Lijkt mij een logisch verhaal dat als rechts aanloopt en dus niet draait, links wel gaat draaien. Daar heb je je differentieel voor. Als je nou een beide wielen met één zo’n remschijfschroef vastzet. Kijk dan eens of je nog steeds een onbalans hebt.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 06-07-2006
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
dat is wat ik gisteren inderdaad gedaan heb, een schroefje van rechts naar links omgezet en heeft geen invloed gehad. Ik heb er ook nog even op de snelweg mee gereden. Ik heb niet het idee dat de situatie beter is (maar is weer lastig te testen, het wegdek is hier redelijk grof waardoor ik altijd al iets minder last heb van het trillen)
@bxbressers, de banden zijn recent vervangen (waren aan vervanging toe en hoopte dat daarmee het probleem verholpen was), vandaag ga ik wel andere velgen proberen (+winterbanden).
een draagarmprobleem, is dat op een bepaalde manier te controleren?
Bij mij waren eerst de fusee kogels vervangen, en daarna zat er enorme speling in de draagarm, met name het rubber.
nieuwe er in gezet, doch natuurlijk was de band dusdanig gesleten, dat dit ernorme trilling veroorzaakt, met name inderdaad bij ongeveer 110 km p/u
Nu weet ik niet of simpel een nieuwe band en uitlijnen bij mij zal helpen, probleem is er nog, maar volgende week komt er een andere xm en gaat deze eruit, dus ik ga er niet meer in investeren.
heb dus over twee weken nog wel een zeer goede draagarm links voor in de aanbieding
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop