Kruipfunctie EB6V
AC289
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 20-10-2008

Gepost: 09 november 2009 11:40 PM

Ik ontdekte een handigheidje dat collega EB6V rijders misschien ook zullen kunnen waarderen.

In de automaatstand (A) zal bij gas loslaten de auto uiteindelijk tot stilstand komen in A1.
Maar in de manuele stand schakelt de auto niet verder terug dan de tweede versnelling, terwijl het motormanagement, ook zonder gas geven, de auto niet laat afslaan.

Dat betekent in de praktijk dat de auto langzaam blijft rijden in de tweede versnelling, vergelijkbaar met een traditionele automaat. Als je afremt of stopt, schakelt de auto wel gewoon terug naar de eerste versnelling (waarin de auto niet de neiging heeft om te kruipen).

Ik gebruik het vaak in de file, waar ik de manuele stand sowieso prettiger vind dan het onbeheerste, niet te doseren optrekken vanuit stilstand of het veelvuldige ongewenste (en tijdrovende!) terugschakelen als je bij lage snelheid (en toeren) wat meer gas geeft in de automaatstand.

Wat dat laatste betreft lijkt de EB6V niet aangepast aan het veel gunstiger koppel van de 1.6THP die sinds een klein jaar de 2.0 benzinemotor vervangt, maar dat terzijde.

Enjoy!

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 09 november 2009 11:41 PM
  [ # 1 ]

Ik ga het morgen proberen; bedankt voor de tip! Smile

Profiel  
 
Sultankat
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 04-08-2009

Gepost: 10 november 2009 07:35 AM
  [ # 2 ]
AC289 schreef:

Ik ontdekte een handigheidje dat collega EB6V rijders misschien ook zullen kunnen waarderen.

In de automaatstand (A) zal bij gas loslaten de auto uiteindelijk tot stilstand komen in A1.
Maar in de manuele stand schakelt de auto niet verder terug dan de tweede versnelling, terwijl het motormanagement, ook zonder gas geven, de auto niet laat afslaan.

Dat betekent in de praktijk dat de auto langzaam blijft rijden in de tweede versnelling, vergelijkbaar met een traditionele automaat. Als je afremt of stopt, schakelt de auto wel gewoon terug naar de eerste versnelling (waarin de auto niet de neiging heeft om te kruipen).

Ik gebruik het vaak in de file, waar ik de manuele stand sowieso prettiger vind dan het onbeheerste, niet te doseren optrekken vanuit stilstand of het veelvuldige ongewenste (en tijdrovende!) terugschakelen als je bij lage snelheid (en toeren) wat meer gas geeft in de automaatstand.

Wat dat laatste betreft lijkt de EB6V niet aangepast aan het veel gunstiger koppel van de 1.6THP die sinds een klein jaar de 2.0 benzinemotor vervangt, maar dat terzijde.

Enjoy!

Dat laatste is vreemd want de EB6V zou zelflerend moeten zijn

3 x XM 2.0
1 x DS 20 Pallas
2 x C5 Break 2.0
1 x Grand C4 Picasso Exclusive 1.6i THP EBV6 Nocciola

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 10 november 2009 04:50 PM
  [ # 3 ]

Is een EB6V niet een bak met een droge plaat koppeling? Zo ja, gaat de koppeling niet oud worden op deze manier…

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 11 november 2009 11:01 PM
  [ # 4 ]

Ga ik zeker proberen, bedankt voor je tip

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
Thijs de Haan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-05-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP
Gepost: 12 november 2009 11:16 AM
  [ # 5 ]

Neeboukewerf, de koppeling blijft gewoon aangelegd en dus niet slippend. zodra er overgegaan wordt op automaat zal de koppeling lossen als er wordt teruggeschakeld of als de auto tot stilstand komt.
Thijs de Haan

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 15 november 2009 11:49 AM
  [ # 6 ]

Heb het gisteren geprobeerd, maar hier werkt het niet. In A schakelt de bak wel sneller terug, en komt weliswaar pakweg 5 meter eerder tot stilstand op vlakke weg, maar in manueel schakelt de onze toch ook terug naar 1, alleen dus wat later. Misschien dat het van bepaalde updates af hangt die wel al dan niet hebben, of van motorisatie of produktiedatum?

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 15 november 2009 01:45 PM
  [ # 7 ]

Verschil in benzine/diesel t.a.v. de afstelling wellicht?

Profiel  
 
bambam
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 31-07-2009

Gepost: 16 november 2009 07:22 PM
  [ # 8 ]

Ik heb het ook geprobeerd, maar toch schakelt de auto van zijn 2 terug naar zijn 1 om dan tot stilstand te komen. Helaas!

C4 Grand Picasso 1.6 THP EB6V - augustus 2009

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 16 november 2009 07:29 PM
  [ # 9 ]

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het nog niet geprobeerd heb…

Morgen denk ik er hopelijk aan.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 16 november 2009 07:36 PM
  [ # 10 ]

Bij mij werkt het ook niet. De voet heel zachtjes op het gas houden zodat helpt wel om het terugschakelen te verkomen, en dan kruipt de auto tegen 750rpm verder in 2e.
Nuja, kruipt, door de aanzienlijk langere verhoudeningen van de diesels kan je niet echt spreken van kruipen, het gaat ongeveer om 10km/h.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 17 november 2009 10:18 PM
  [ # 11 ]

Werkt bij mij ook niet, ik weet niet waarom maar de bak reageert net zo in de A stand als in de M stand

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
rymt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 203
Geregistreerd: 29-01-2007

Gepost: 17 november 2009 10:48 PM
  [ # 12 ]

Vanmiddag even uitgeprobeerd. Hij blijft eventjes in de 2 hangen met een snelheid van 7 km/h, maar daarna schakert de EB6V toch echt terug naar de eerste versnelling totdat de auto volledig stilstaat.

Sinds 17 maart 2012: C4 Picasso 5-zits 1.6 THP EGS Collection, Gris Aluminium met 17” lichtmetalen Sonneberg wielen en panoramadak.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 18 november 2009 06:06 PM
  [ # 13 ]

Vandaag er ook eindelijk een keer aan gedacht en het geprobeert. Het werkt ook bij mij niet. Niet op een vlak stuk, niet bij een lichtelijke helling (op of af).

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook