Vergeet een belangrijk onderdeel niet:
banden/bandendruk. Oude/slappe banden kunnen zo 10% van het verbruik verklaren is mijn ervaring. Ook zit er redelijk wat verschil tussen de verschillende merken.
Op mijn bridgestone’s zuipt het wat meer, maar gaat het lekker door de bochten, terwijl michelin energy’s een stuk zuiniger waren maar qua grip prut waren.
Verder nog een merkbare invloed op verbruik:
-bougies/bougiekabels
-luchtfilter
-olie
En niet te vergeten:
wat voor ritten heb je; dagelijks rijdt ik 13 km naar mijn werk, binnen 1 km zit ik op de snelweg: Verbruik in de BX 1.9Gti 1 op 9,5 (euro 98), op vakantie met de BX naar frankrijk: gem 1 op 14 (euro 98)
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Mighel schreef:Vergeet een belangrijk onderdeel niet:
banden/bandendruk. Oude/slappe banden kunnen zo 10% van het verbruik verklaren is mijn ervaring. Ook zit er redelijk wat verschil tussen de verschillende merken.
Op mijn bridgestone’s zuipt het wat meer, maar gaat het lekker door de bochten, terwijl Michelin energy’s een stuk zuiniger waren maar qua grip prut waren.Verder nog een merkbare invloed op verbruik:
-bougies/bougiekabels
-luchtfilter
-olieEn niet te vergeten:
wat voor ritten heb je; dagelijks rijdt ik 13 km naar mijn werk, binnen 1 km zit ik op de snelweg: Verbruik in de BX 1.9Gti 1 op 9,5 (euro 98), op vakantie met de BX naar Frankrijk: gem 1 op 14 (euro 98)
ik gebruik NGK (uit het boek) bougies en een setje “universele” bougiekabels van de automaterialen zaak.
Verder is bij het vervangen van de kop, ook het lucht filter vervangen (evenals de bougies, kabels, olie+filter, distributie en Multi riem en koelvloeistof+pomp)
Ik sta erg open voor leuke tips en trucks… zeker die banden tip, ik heb er nu B-merk banden onderzitten, maar heb ervaring met de Michelin E3(000) banden op mijn oude AXje… die bevielen mij erg goed. Misschien toch maar eens daar naar kijken.
Ik had namelijk al gemeten aan:
Temperatuur sensoren (warme motor, afkoelende motor en koude motor… mooi verloop)
Gasklep sensor, open dicht en er tussen…
Vacuümlekkages
Lucht temperatuur sensor (warme motor, en koude motor (door dat de motor stil staat warmt de lucht in de aanzuigbuis op) .
Blijven over:
Uitlaatsensor (ik heb geen fout meldingen, maar kan natuurlijk altijd te traag zijn)
Banden/spanning
Vuile injectuers
Bougies
Kabels
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Ook ik heb een 1.8 gehad, dit was een station, benzine met ruim 450.000 op de teller, heb er weinig tot geen mankementen mee gehad. Alleen de normale slijtage delen, met goed onderhoud staat of valt alles.
Ook mijn verbruik, bij normaal woon werk verkeer (ongeveer 75 kilometer per dag) was ongeveer 1:13, als ik de binnenstad in ging was en gebruik van 1:10 heel normaal.
Is mij verder erg goed bevallen, heb er ruim 7 jaar in gestuurd, heeft alleen nu het veld moeten ruimen voor een xsara break.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt