Welke lampjes heb ik ??
Roel V
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-11-2009

Gepost: 09 november 2009 11:41 AM

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen; Ik ben Roel Veenstra,35 jaar en woon in eindhoven. Mijn laatste aanwinst in een rij van hydropneumatische geveerde voitures is een mooie zilvergrijze Xantia 1.8i 16v break uit 1999. Omdat ik garantie heb op de auto ben ik hem eens grondig aan het nalopen op gebreken.
Nu mis ik bij contactstand M een aantal controle lampjes op het dashboard. in het boekje staat afhankelijk van de uitvoering dus ik weet niet of ik deze allemaal heb.

Ik mis de volgende lampjes:

- het ABS lampje. volgens mij moet ik deze wel hebben. ik heb nl. gelezen dat ABS standaard is sinds 1998. Klopt dat?
- waarschuwingslampje oliepeil (oranje, niet het rode van de oliedruk), Hoe weet ik of ik deze zou moeten hebben?
-controle lampje motor (zelfdiagnose), lijkt me dat ik deze wel zou moeten hebben.
-controle lampje voorgloeien. hiervan weet ik zeker dat ik die niet nodig heb.

Verder piept bij heftige bewegingen de achtervering. Dit schijnt “normaal” te zijn bij een Xantia Break? Helpt smering van de veerpoten misschien?

Groeten, Roel

bx 14 - bx montreux - bx 16 tzi - cx 25 Gti - xm 2.0i comfort - xantia 1.8i - xm 2.0i 16v turbo CT - xantia 1.8 16v break - XM 2.1 td prestige - XM 2.0 tct brun quad - XM 2.0 tct automaat

Profiel  
 
Gepost: 09 november 2009 11:59 AM
  [ # 1 ]

Ik weet niets over het al dan niet standaard zijn van abs in bepaalde bouwjaren, maar als je wil weten of je abs hebt, moet je gewoon eens even stevig doorremmen (op een veilige plaats, dat spreekt voor zich), dan voel je aan je pedaal wel of je abs hebt of niet hoor Very Happy

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 10 november 2009 05:14 PM
  [ # 2 ]

Als de abs een storing heeft zal het dus niet werken en hebben ze het misschien het lampje eruit gehaald. Ik zou kijken of ik een abs blok onder de motorkap kan vinden of sensoren bij de wielen. Kijk dan bij de achterwielen, voor heb je vaak een slijtage sensor op de remblokken, die kan je op het verkeerde been zetten.
waarschuwingslampje oliepeil weet ik zo niet, op mijn 1.9td uit 97 zat het wel.
controle lampje motor moet hij zeker hebben. Kan gewoon kapot zijn, maar zou dit zeker nazoeken!
controle lampje voorgloeien heeft hij zeker niet! Alleen de dieseltjes hebben dit voorrecht…

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 12 november 2009 08:13 PM
  [ # 3 ]

Het diagnose lampje hoor je zonder meer wel te hebben.
Ik heb een identiek voertuig en alleen een rood oliedruklampje.
Abs inderdaad even checken zoals al gezegd.

Dat kraken zal waarschijnlijk je achterse veerpoten zijn. Mijn berline (sorry ik heb 2 xantias) doet dat ook soms, met name bij koude start) Ik rijd daar rustig 1000 km. per week verder mee, wordt niet erger noch beter.

Ouderdom komt met gebreken zal maar zeggen.

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 13 november 2009 07:59 AM
  [ # 4 ]

Zou je toch aan willen raden de ADAL’s te checken. Die konden wel eens heel erg gaar zijn.
Kijk goed of je achterwielen in de BMW-stand staan, /-\ zo dus. Dan zijn je ADAL’s naar de filistijnen.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 13 november 2009 09:13 PM
  [ # 5 ]

Beste Roel, ik heb een ook een Xant Break uit 1999, type 2.
ABS was zeker NIET standaard in die dagen. De mijne is een Pallas uitvoering en toch zit zelfs daar nog geen ABS op. In 1999 was dit dus waarschijnlijk nog steeds een ‘losse’ optie. (een optie die je altijd moest bijbestellen indien gewenst, dus)

Ik kan je sterk aanraden om je dashboard eruit te (laten) trekken en alle lampjes daarvan te vervangen. Heb ik ook zeer snel na aanschaf gedaan, en er bleken er heel wat kapot te zijn. Maakt een wereld van verschil. Een waarschuwingslampje oliePEIL lijkt me wel erg luxe trouwens, ik denk dat we alleen beschikken over een olieDRUKlampje. Het is mij in ieder geval nog nooit opgevallen op mijn dashboard, en ik weet zeker dat al mijn lampjes het doen Smile Aan de andere kant: mijn Xant verbruikt dan ook 0,0 olie. Maar dat kan komen omdat ze pas 240.000 km gelopen heeft.
Zoveel lampjes gaan er ook niet branden als je het contact aanzet.
Diagnose lampje hoor je zonder meer WEL te hebben, en deze hoort ook te branden als je de auto op contact zet.

Wat betreft je ADALs: er zijn meer criteria om te zien of deze gaar zijn, waarvan de BMW-stand wel de opvallendste is. Toch mag je niet stellen dat je ADALs fris zijn als je wielen keurig recht staan. Zoek anders even op “ADAL” op dit forum en dat van de Xantiaclub, er zijn legio berichten over geschreven.

Ik wens je verder veel plezier van de Xant, het zijn echt héérlijke zweefauto’s vooral op de langere ritten.


<geheel off-topic> Damn Hendrik69, wat heeft jouw CX een prachtige kleur zeg!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook