distributieriem vervangen
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 01 augustus 2005 02:33 AM

Wil binnenkort de distr.riem vervangen van mijn xantia turbo D. Is dat een beetje te doen? Heb het bij een bx turbo D meerdere keren gedaan, dat ging prima. Nog zaken om op te letten bij de xantia?

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 augustus 2005 04:12 AM
  [ # 1 ]

Ik ben er een dagje zoet mee geweest, is best wel wat werk, zie de foto’s van het klusje http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162181&start=465

Ik heb een 1.9D, de Haynes manual maakt wat de procedure betreft geen onderscheid tussen een 1.9D en 1.9TD.
Dit klusje valt of staat met een goede voorbereiding, ik ben een paar dagen bezig geweest om alles voor te bereiden. Is namelijk best wel lullig als de boel uit elkaar ligt en je merkt dat je iets niet heb.

Het is aan te raden om een setje te kopen bij de dealer, dit setje bevat een riem, spanrol en looprol, kost c.a. €120, bij de Peugeot dealer is het c.a. €10 goedkoper Wink. Verder is een spiegeltje geen overbodige luxe om goed te kunnen zien waar de bouten van de spanrol zitten, en een extra krik om de motor te ondersteunen en iets op te lichten, want je moet de bovenste motorsteun losmaken.

Het losmaken en weer aanbrengen van de D-riem kappen kan een klusje zijn waar enig vloekwerk aan te pas komt, dus kleine kinderen uit de buurt houden. Naast een zooi M8 bouten van c.a. 8cm lang heb je iets nodig om de spanrol naar achteren te kunnen duwen. Een L-vormige metalen staaf met aan het eind 7mm vierkant is erg handig.

De ruimte is beperkt, maar met goed gereedschap, geduld, en een doosje pleisters is het te doen. Schaafwondjes zul je vast en zeker wel overhouden aan dit klusje, de tanden aan het nokkenaswiel en het pompwiel zijn best scherp Crying or Very sad

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 02 augustus 2005 02:06 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de info. Haynes boek heb ik ook, staat er duidelijk in.
Heb wel algezien dat het bij de td erg druk is onder de kap, airco is wat dat aangaat ook een nadeel, weer minder ruimte.

Maar ga het weer proberen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 augustus 2005 02:15 AM
  [ # 3 ]
verkuilm schreef:

Bedankt voor de info. Haynes boek heb ik ook, staat er duidelijk in.
Heb wel algezien dat het bij de td erg druk is onder de kap, airco is wat dat aangaat ook een nadeel, weer minder ruimte.

Maar ga het weer proberen.

ALs ik de foto’s zo zie heb je meer ruimte bij de Xantia dan bij de BX. Verschil is bij de Xantia dat de kappen vastzitten met boutjes waar ze bij de BX vastzitten met clipjes.

Om de spanner te kantelen kun je ook een 3/8 inch ratel gebruiken.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 augustus 2005 03:08 AM
  [ # 4 ]

Is het een 1.9TD of een 2.1TD??, in dat laatste geval heb je inderdaad erg weinig ruimte, daar waarschuwt het Haynes boek ook voor.
Zit de Airco bij een jouw in de weg?, dat ding zit toch onderaan en zit totaal niet in de weg, alleen de hogedruk slang die over de motorsteun loop zit een beetje in de weg, maar niet echt hinderlijk. Hierbij ga ik even uit van de info in het boek Revue Technique voor een 1.9TD.

Een 3/8” ratel past prima, ik kreeg deze er niet op, omdat de spanrol te diep ligt, en een kort verlengstuk was weer te lang, je komt dan tegen het chassis aan. Een optie is een hoge inbusdop-10 of groter voor een 3/8” ratel en deze afslijpen op vierkant 10mm.

De volgende keer dat ik op de Citromobile ben, toch maar die vierkante doppen voor een ratel kopen, vond ze de laatse keer dat ik er was best wel prijzig Confused

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 02 augustus 2005 03:11 AM
  [ # 5 ]

een eenvoudige stukje gereedschap om de rol te spannen kun je heel makkelijk zelf maken. Een deurkruk met de bijbehorende vierkante “staaf”, deze staaf afzagen en de deurkruk iets korter maken. Staafje erin en ook iets afvijlen.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 augustus 2005 03:16 AM
  [ # 6 ]

Kijk dat zijn nog eens tips Razz
Ik had me de moeite kunnen besparen door een 3/8” ratel en verlengstuk te gaan kopen, een gewone deurkruk was voldoende geweest.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 25 augustus 2005 11:44 PM
  [ # 7 ]

Gisterenavond de boel gedemonteerd ik heb alles eraf liggen.
Nu moet ik alleen die spanrol nog los zien te krijgen. Ik zie nog niet echt iets van een veer constructie. Als ik dat haynes lees, lijkt het of de steunplaat van de motor steun eraf moet, klopt dat? Bedoel het ding wat tegen de zijkant van het blok geschroeft zit.

Verder viel het tot nog toe mee, inderdaad meer ruimte dan bij een bx, maar ook meer plastic rommel die los moet.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 augustus 2005 01:06 AM
  [ # 8 ]

Die veer met een busje erop zit in die steunplaat waar de motorsteun aan bevestigd word.
De steunplaat moet er wel af als je de looprol ook wil vervangen.

- Spanrol links (steunplaat verwijderd), op het L-vormige deel van de spanrol drukt de veer+busje.
- Looprol rechts

Bij montage van de spanrol, kun je het beste van onder met een lange staaf de veer indrukken en een assistent de spanrol op zijn plek laten duwen en snel de bouten een stukje erin draaien.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 27 augustus 2005 08:21 PM
  [ # 9 ]

Het is gelukt, riem zit erin. Spanrol heb ik terug geduwt met een grote staaf, ging ook goed.

Meest gedonder heb ik gehad met de nieuwe multiriem, die was eigenlijk iets te klein, kreeg ik er bijna niet op. En het terugplaatsen van de luchtaanzuigbuizen was een gepiel.
Maar goed het geheel zit weer. Maandag naar de rdw!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 augustus 2005 10:51 PM
  [ # 10 ]
verkuilm schreef:

Meest gedonder heb ik gehad met de nieuwe multiriem, die was eigenlijk iets te klein, kreeg ik er bijna niet op.

Hehehe Twisted Evil, altijd leuk die multiriem, ik heb er ook mee zitten pielen de eerste keer toen ik de spanrollen van de multiriem had vervangen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook