startproblemen met een 2.0i uit 92
citroenxm-oudenbosch
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 10-11-2009

Gepost: 10 november 2009 02:43 PM

Eergisterenavond broertje naar huis gebracht, klein stukje door de stad en de rest over een 80km weg dus auto was warm, bij uitstappen motor plusminus 15 seconden stationair laten draaien, wou weg rijden maar motor begon te pruttelen en viel stiel. hierbij ging het oranje K-lampje branden wat volgens het boekje ‘‘motorstoring waardoor katalysator buitenwerking word gesteld’’ in moet houden.
Enfin, auto wou in het geheel niet meer aanslaan en als hij aansloeg was dit voor niet langer dan 5 seconden en dan viel hij pruttelend weer stil.
Vervolgens terug op sleep naar huis (in zijn 4, en toen wou hij ook niet aanslaan maar had godzijdank nog wel stbkr en rembkr) en daar een aantal dingen gecontroleerd.
We zijn begonnen met het controleren van de bougies, deze vonkten ruim voldoende.
Daarna benzinefilter(?)in motorruimte vlak voor de injectoren van toevoer slang er tussen uitgehaald.
Ook zonder resultaat.
Vervolgens een doorzichtig filter er tussengehangen om naar de benzineflow te kijken. Dit was naar mijn mening matig.
We hebben ook de pomp uit de tank gehaald om het zeefje te bekijken omdat de tank een aantal weken geleden helemaal leeggereden is.
Maar tijdens het starten draait de pomp.
Heeft iemand enig idee in welke hoek ik dit probleem moet zoeken, want de lokale dealers durven hun ‘‘diagnoseprijsje’’ wel te rekenen…

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 10 november 2009 03:04 PM
  [ # 1 ]

Als de benzineflow naar jouw mening te laag is dan moet je toch de benzinedruk laten controleren, het zal niet de eerste zijn met een defecte brandstofpomp!

Profiel  
 
citroenxm-oudenbosch
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 10-11-2009

Gepost: 10 november 2009 04:58 PM
  [ # 2 ]

Dat is het eerste wat ik vanavond ga doen (de auto staat bij een kennis op de oprit) ik laat het weten of het inderdaad mn brandstof pomp is.
Het is dus goed mogelijk dat A de pomp er in een keer mee stopt en B dat de pomp nog wel draait maar niet of onvoldoende meer pompt?

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 10 november 2009 06:29 PM
  [ # 3 ]

Klopt! dat is een van de mogelijkheden!

Profiel  
 
Citro78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 08-05-2006

- XM 2.0i 8v comfort break
- XM V6 12V Ambiance.
- CX CX 25 prestige aut
Gepost: 10 november 2009 06:39 PM
  [ # 4 ]

Er zit waarschijnlijk ook nog een brandstoffilter boven op de achterbrug aan de achterzijde (tankopeningzijde) van de tank. Dit filter zit normaal gesproken gemonteerd in een rubberen beugel.
Bovenop de tank zitten twee leidingen 1 ervan gaat eerst naar achteren naar het filter. De andere leiding is de retourleiding vanaf de motor.

Groetjes Jeroen.

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 10 november 2009 06:46 PM
  [ # 5 ]

Even voor de specialisten, kan dit gedrag ook voorkomen bij een rotte MAP-sensor/kapotte slangetjes? Als die niet goed meer is gaat de benzineflow ook onderuit omdat de ECU dan foute info krijgt…. Én het K-lampje gaat branden. Er zit vlak bij je computerbak (in de motorruimte tussen de veerbol en koplamp aan passagierskant) een rond dingetje met 2 slangetjes eraan (of was het nou 1 slangetje en 1 kabeltje?). Kijk eens of die slangetjes nog heel zijn?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
citroenxm-oudenbosch
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 10-11-2009

Gepost: 10 november 2009 07:08 PM
  [ # 6 ]

Is dat ronde dingetje niet een filtertje, want zoiets zit er inderdaad, maar daar zitten 2 slangetjes aan (1 ex tank(of filter)en 1 richting injectoren), ik weet nl. niet zeker of dit een filter is maar we hebben gisteren een bypass gemaakt dmv een doorzichtig filter om te kijken of er voldoende flow was, straks ga ik het filter op de achterbrug controleren en dan de toevoer bij de motor loshalen om te kijken of de pomp genoeg druk levert.
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe…

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 10 november 2009 07:43 PM
  [ # 7 ]

Je kunt ook lucht in je benzineleiding hebben .
Je had `em leeggereden toch? Geeft volgens mij ook dit verschijnsel.
Leiding voor en achter losmaken , even goed leegblazen van voor naar achteren!
Maak je meteen dat benzinefilter aan de achterkant even schoon,
wellicht zitten daar ook roestdeeltjes of andere rommel van je tank in,
leidingen weer aansluiten en starten .
Baat het niet heb je in ieder geval weer schone leidingen en kun je dat uitsluiten .
Controleer ook of je stroomtoevoer naar je benzinepomp( gele draad voorkant via verbindingsstekker naar platte stekker op je pomp achter) niet stoort of onderbroken is ,
die willen nog wel eens corroderen op de verbindingsstekker onder je dashboardkastje.
Ik heb daar 2 jaar last van gehad , dan weer wel starten , dan weer niet, tot er na garagekosten a zeshonderd gulden( hielp dus ook niet) en twee niet al te snuggere ANWB monteurs eindelijk een pientere ANWB monteur met als hobby Citroëns, het in een minuutje had opgelost !
Kon de man wel zoenen love9

Succes,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 10 november 2009 08:13 PM
  [ # 8 ]

Nee ik bedoel luchtslangetjes. Maar idd, leeggereden tank kan voor verstoppingen veroorzaken.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 10 november 2009 09:31 PM
  [ # 9 ]
citroenxm-oudenbosch schreef:

Is dat ronde dingetje niet een filtertje, want zoiets zit er inderdaad, maar daar zitten 2 slangetjes aan (1 ex tank(of filter)en 1 richting injectoren), ik weet nl. niet zeker of dit een filter is maar we hebben gisteren een bypass gemaakt dmv een doorzichtig filter om te kijken of er voldoende flow was, straks ga ik het filter op de achterbrug controleren en dan de toevoer bij de motor loshalen om te kijken of de pomp genoeg druk levert.
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe…

Dat ronde dingetje is geen filter! Dus maak niet de fout daar een benzineflow te willen detecteren. Het is de elektroklep van het koolstoffilter (zorgt er voor dat er geen benzinedampen het milieu in komen).

Benzineflow controleren door benzineslang aan injectiegalerij los te maken. Benzinepomp controleren door rechtstreeks aan accu uit te proberen.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 11 november 2009 09:11 PM
  [ # 10 ]

Controleer ook het vacuumslangetje dat op de benzinedrukregelaar zit, als het rubber slangetje poreus is wordt het membraantje niet of slecht aangestuurd en daarmee de benzinedruk in de gallerij.

Baat het niet, schaadt het niet.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
citroenxm-oudenbosch
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 10-11-2009

Gepost: 13 november 2009 12:54 PM
  [ # 11 ]

Na 4 dagen intensief sleutelen en zoeken geef ik het op.
De volgende dingen zijn gecontroleerd/gedaan; brandstofpomp+slangen schoongemaakt, luchtfilter gecleand, katalysator er af gehaald en gecontroleerd op evt. verstoppingen.
Alle mogelijke rubberslangetjes gecontroleerd+opnieuw ingevet
bougies en ontsteking nagekeken alles vonkt netjes…
brandstofflow is in orde, injectoren schoongemaakt.
As zondag gaat de auto naar een kennis van mij die een garage heeft. Hij had nog 1 mogelijkheid over en dat is dat de distibutie van tijd af is. Hoe dan ook, wij gaan deze XM verkopen, ze staat inmiddels al op de advertentiestite. Ieder aannemelijk bod…
Gr Ramon

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 13 november 2009 01:45 PM
  [ # 12 ]

Heb je wel steeds de startcode ingedrukt tijdens het proberen te starten?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook