Ik heb precies hetzelfde gehad!
Had de koppelingskabel ook al een paar keer strakker gezet. Uiteindelijk kon ik ook niet meer schakelen en heb ik de auto moeten starten in z’n 2e versnelling om zo naar huis te komen. Best link in de file, maar ik ben wel thuis gekomen zonder schade.
Bij thuiskomst nog eens onder de auto gekropen en toen zag ik dat de koppelingshendel onder aan de versnellingsbak was doorgebogen. Deze heb ik eraf moeten slijpen want de koppelingshendel zat echt muurvast. Vervolgens bij Tres Beau een goede gebruikte gekocht voor 15 euries en deze er voorzichtig op de vertande as getikt, borgingsklipje eronder en ik kon weer lekker schakelen nadat de kabel vast zat.
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
@Rik: als ná stellen van de kabel de problemen na een tijdje toch weer terugkomen is óf je kabel slecht of je koppeling zelf gewoon op…
En dat betekent: blok eruit en koppeling wisselen….
klinkt als: http://www.citroen-forum.nl/index.php?URL=http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=197882
of
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/201219/
‘Spirit of avant-garde’












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:Dus:
- motor uit
- in z’n 1 zetten
- zorgen dat er NIEMAND voor je staat binnen 20 meter!!!
- starten
- weg hobbelen.Het kan, maar het is ECHT NIET GOED voor de bak.
Ik heb net 700 km met mijn Range Rover zonder koppeling naar huis moeten rijden nadat de hulpcilinder lek ging Frankrijk. Maar ja, dat ding heeft een tractor-versnellingsbak… Evengoed géén fijne rit!
Genoeg redenen om zo niet te starten dus…
Dan lijkt me aanduwen nog een beter idee. Dan zit je tenmiste direct ook in de 2de versnelling. (aanslepen wordt weer lastig, want je zal weer moeten stoppen om de kabel los te halen)



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Niet alleen is het slecht voor de bak, ook de startmotor vindt deze manier van starten en rijden echt niet leuk. Veel te zwaar.
Het is echt een noodoplossing die je alleen kunt gebruiken als je zeker weet dat de weg die je af moet leggen file vrij is en zonder al te veel verkeerslichten.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Precies, een noodoplossing. En als je enig gevoel voor dubbelclutchen hebt (maar dan dus zonder koppeling) kun je zelfs een oude Simca op die manier weer thuis krijgen, terwijl daar de bak toch echt wat minder stevig is dan die van een Range Rover. Beter dus: als je het zelf niet kunt onderzoeken, zoek dan dichtbij een garage die het wel kan. Als je in Groesbeek woont: vraag desnoods even bij Joop Thijsen van Bieberg waar hij z’n auto’s laat nakijken/repareren. Laat een noodreparatie doen en ga dan op weg.








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Ik heb Marieke vrijdag vrij fatsoenlijk bij de garage gekregen. Praktisch geen file gehad, het schakelen ging goed en de koppeling heeft vrij weinig geslipt. Ik ga daar morgen even kletsen hoe verder met de wagen, waarschijnlijk gaat ze tijdelijk de stalling in tot ik genoeg geld heb om dr te laten repareren. Bedankt in ieder geval allen voor de reactie’s. Het was erg handig.
Hoe is het afgelopen? Ik heb net vandaag hetzelfde meegemaakt.Koppeling otkoppelt niet meer. Na het nog meer bijstellen van de kabel ging het weer 10 km goed en toen weer het zelfde. Met geen mogelijkheid in de versnelling te krijgen. De bijstelling van de kabel is nu max. Het lijkt dat of de kabel uitrekt of dat in de drukgroep, koppelingsplaat iets meebuigt.Beide kan ik nog niet verifieren. Ik ben inmiddels thuis maar mijn cx nog niet.
Paul






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Of je auto is simpelweg aan een nieuwe koppeling/druklager/drukgroep toe….kan dat niet?
Hoe oud is de huidige? (hoeveel kms?)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Of de hevel onder de bak is aan het doorscheuren ....
Walter
Meten is weten , gissen is missen



Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Het is natuurlijk de vraag of een gare hevel de oorzaak van het probleem is, of dat het verbuigen van de hevel het gevolg is van een achterliggend probleem.
Lees maar eens in deze post om te lezen wat ik bedoel!
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.
Goede tips. Moet alles nog controleren. In mijn herinnering is de hevel aan de buitekant niet verbogen. Hij staat ook niet schever dan normaal of heeft een grotere vrije slag. Ik ga eerst maar eens goed naar de kabel kijken. Ik heb ook nog zo’n camera endoscoop. Misschien kan ik in het koppelingshuis kijken.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Na drukgroep of koppeling buigen zal wel meevallen het zal eerder versleten zijn, kijk eens door het gat aan de achterkant van de bak of de plaat wel loskomt van de de drukgroep zoniet dan zal of de hevel verbogen zijn of je druklager een probleem hebben of de veren van de drukgroep zijn versleten.
Succes.
Mark
CX 2000 pallas ‘78

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Kennis over zowel de hand als de rand ontbreken bij mij volledig, maar met mijn ex-break heb ik ook iets vergelijkbaars gehad. Koppeling zou nieuw zijn maar gaf toch binnen 10k km dergelijke problemen. De kabel kon in Noord-Frankrijk nog net gesteld worden om normaal naar huis te kunnen rijden. Bleek uiteindelijk dat de koppeling zelf nog dik in orde was, maar dat de koppelingsvork niet vast zat en daardoor verbogen was. Meer weet ik er niet meer van. Behalve dat de rekening hoe dan ook niet mals was omdat voor het achterhalen van de oorzaak toch het blok eruit moest.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
bij mijn ex-20RE konden ze via het inspectieluik van de bak bij de schakelvork komen; het blok hoefde er niet uit. Is dat hier misschien een optie?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Kennis over spreekwoorden ontbreekt bij mij ook, zie ik nu. Hoed en rand, dus…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)