Ben sinds een aantal weken in het bezit van een TRD Turbo II uit ‘88.
Hij is de vervanger van onze eend.
Ik heb een paar vraagjes:
- Hij lekt vloeistof net achter het rechtervoorwiel- het is geen olie, ik denk aan LHM olie maar weet dat niet zeker.
- Onder de motorkap zie ik links achter een tweetal reservoirs. Ik vermoed dat de meest rechtse het LHM reservoir is maar zou dat graag bevestigd zien. Neem liever geen risico’s
- Mijn vrouw heeft nu een paar keer een geluid rechtsachter gehoord na uitschakelen van de moter- het klink ‘brommerig’. Helaas heb ik het geluid nog niet kunnen reproduceren. Iemand een idee?
- Naar het schijnt zit er in Herpt/Heusden een CX specialist. Heeft iemand contact gegevens?
Dat waren ze- voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat-ie fantastisch rijdt.
groet,
Hugo
Als je voor de auto staat, heb je uiterst rechts achter in de hoek het LHM reservoir (is groen met een glazen pijpje erop waarin een geel dobbertje zit).
Uiterst links achter heb je het ruitensproeiervloeistofreservoir en daarnaast het koelvloeistofreservoir (witte plastic bol).
Foto’s van mijn CX-en:
http://homepage.mac.com/paz/Citroen_CX/Menu13.html
Linksachteraan inderdaad het koelvloeistof reservoir (het expansievat) en de ruitensproeivloeistof, althans in mijn CX 25 GTi.
Vloeistof…. eng!!! Wat is de kleur? Groen? Kan LHM zijn…. Maar kan ook een licht lekkende koelleiding zijn want dat drupt ook achter dat wiel als er iets nabij het expansievat lek is…. Daarnaast kun je ook nog een CX met schuifdak hebben waarvan één van de afvoerbuisjes die in de schuifdak onderbouw zitten (rechtsvoor in jouw geval) gewoon water afvoert. Mijn CX heeft ook een (halfweggeroest) schuifdak dat kennelijk een voorkeur had om rechtsvoor af te voeren.
Dat brommen zou wellicht de brandstofpomp kunnen zijn? Die hoor je bij mijn CX in ieder geval wel als je naast de auto staat, zou het alleen niet als brommen willen betitelen.
Ken geen CX specialisten bij Heusden, hoewel er geloof ik wel 1 in Wijk en Aalburg zit die ikzelf ook niet ken. Als je lid bent/wordt van de CX Club zou je eens met Beau Wouda kunnen spreken, hoofd technische commissie aldaar en eigenaar van Citroën Très Beau in Leerdam (redelijk in de buurt bij Heusden) en mijn eigen CX is in onderhoud bij Renard in Beneden-Leeuwen.
Om een aantal van deze vragen voor te zijn, kun je misschien ergens een instructieboekje voor de CX op de kop tikken of downloaden. Simpele dingen als:
[list] wat kan ik met Hydropneumatiek,
waar moet ik LHM, olie, ruitenwiservloeistof, koelwater, etc. bijvullen
hoe krik je een Cx op,[/list:u]
etc. staan daarin uitgelegd.
verder raad ik je aan zsm een Revue Technique Automobile (CX Diesel) op te sporen (staan vaak nog gewoon op de boeken/tijdschriften afdeling van de hypermarche) en je frans op te frissen (indien nodig)
Voor de meeste vragen kun je wel op dit forum terecht, maar het is gewoon goed en leuk om wat van je eigen auto te weten. Veel plezeier met de CX!
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Wat dat brommen betreft, kan geen brandstofpomp zijn want dit was dacht ik een trd turbo als ik het goed heb gelezen!!!!., bij een benzine kan dat wel natuurlijk omdat die de pomp achterin heeft. misschien een achterdemper die ergens tegenaan rammelt als je de motor uitzet?????
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen