Allereerst, ik ben echt een behoorlijke leek op het gebied van auto’s dus mocht ik domme dingen zeggen vergeef het me
Wat is het probleem, de afgelopen week heeft het veel geregend. Precies op de dagen dat het een hele tijd had geregend wilde mijn auto niet starten. Dit gebeurde ‘s ochtends vroeg na een hele nacht te hebben stilgestaan, en ook gebeurde het nadat ik eerder die dag al wat korte ritjes had gemaakt waarbij die probleemloos startte.
Op de dagen dat het relatief droog was, was er helemaal niks aan de hand.
Op de eerste 2 dagen dat het in eerste instantie niet lukte kreeg ik de auto na 5minuten proberen eindelijk aan. Vandaag de derde dag heb ik het al 10-15minuten geprobeerd maar er gebeurd helaas niks.
De accu van de auto is twee maanden geleden vervangen. Zodra ik de sleutel in het contact stop branden ook gewoon alle lampjes. Bij het starten hoor ik ook continu de accu maar hij maakt niet de ‘doorstart’.
Het lijkt dus dat de regen ervoor zorgt dat een onderdeel niet meer goed werkt. Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn?
De specificaties van de auto:
Citroën Saxo 1.1i ‘98 (benzine)
Alvast bedankt voor de hulp!
gaat de startmotor wel rond?
Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.
Jawel.
controleer eens dat je luchtfilter element schoon en droog is. vooral droog is nu van belang.
kmstand kan handig zijn alsook info wanneer de bougies vervangen zijn.
Vandaag wilde de auto vrij vlot starten, het heeft dan ook bijna niet geregend. Jouw twee punten zal ik zeker nog even controleren.
De km stand is 90.000. De laatste keer dat de bougies zijn vervangen weet ik niet helaas.
Als men de voorschriften gevolgd heeft is dit ca 30 000 km geleden gebeurd.
Ik dacht dat het boekje voorschrijft alle 60 000 km.
Ik vervang ze preventief rond de 30 000 km bij een andere stadswagens.
In belgie is het vaak het goedkoopste te vervangen bij auto5.
Maar zouden die eventueel iets mindere bougies de oorzaak zijn in dit geval? Auto start goed als het droog is en loopt dus meteen op vier pitten. Volgens mij moet er een andere oorzaak zijn, de bekabeling wellicht? Juist omdat het puur en alleen met vocht te maken lijkt te hebben.
ZX 1.4 break ‘95
Ik zie ook een verband tussen het vocht en het niet starten.
Ik laat de auto binnenkort door een vriend, die automonteur, is even nakijken. Hopelijk kunnen we dan precies duidelijk krijgen waar het probleem vandaan komt. Iedereen in ieder geval bedankt voor de antwoorden en tips!