Bas schreef:mpostma schreef:
Ik doe mijn verlichting meestal aan als het bewolkt weer is. Met heldere zonne(n)schijn rij ik zonder licht. Hooguit maak ik een enkele uitzondering als ik door de wouden rij of bij zonsondergang als de zon nog wel actief is maar de schaduwen al lang worden. Of wanneer het verplicht is zoals in Zweden, Denemarken of Kroatie.
Je doet toch ook niet je gordel om alleen maar omdat het overal verplicht is? Ik heb liever een 10% hoger verbruik (het is inderdaad geen 10%, maar veel minder) dan dat ik iemand heb die de neus van mijn auto probeert korter te maken omdat hij mij niet gezien heeft…..
Het is mij ook al een aantal malen overkomen dat ik auto’s over het hoofd gezien heb omdat ze het vertikken om hun licht aan te zetten. Dan denk je makkelijk in te kunnen halen en dan verschijnt er vanuit het niets ineens een auto.
Als je op klaarlichte dag met zonneschijn al auto’s over het hoofd ziet, hoe wil je dan nog voetgangers en fietsers waarnemen?
Dat is tevens mijn grootste bezwaar tegen licht aan overdag. Verkeersdeelnemers zonder licht worden relatief gezien nog “onzichtbaarder”.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bas schreef:
Je doet toch ook niet je gordel om alleen maar omdat het overal verplicht is? Ik heb liever een 10% hoger verbruik (het is inderdaad geen 10%, maar veel minder) dan dat ik iemand heb die de neus van mijn auto probeert korter te maken omdat hij mij niet gezien heeft…..
Het is mij ook al een aantal malen overkomen dat ik auto’s over het hoofd gezien heb omdat ze het vertikken om hun licht aan te zetten. Dan denk je makkelijk in te kunnen halen en dan verschijnt er vanuit het niets ineens een auto.
Ik begrijp je redenering, maar als iedereen met licht aan moet rijden valt er wel een onderscheidende factor weg, iedereen is op dat moment dan weer net zo “zichtbaar”. Overigens, ik vind het straalbezopen om met licht aan te rijden als het buiten hartstikke helder en mooi weer is, zonsonder-/opgangen uitgezonderd. Er mag toch wel van een automobilist worden verwacht dat deze kan beoordelen wanneer er verlichting gevoerd moet worden? Op de motor heb ik overigens wel altijd mijn verlichting aan staan, maar dat voordeel valt dus wederom weg als iedereen verlichting zou gaan voeren. Moeten motorrijders dan maar met groot licht gaan rijden?
Kortom, ik zie ook duidelijk nadelen bij een eventuele verplichting om overdags verlichting te moeten voeren zoals in Scandinavie gebruikelijk is, alhoewel het daar meer nut heeft vanwege de vele bosrijke gebieden, de geografische ligging van dat gebied en het risico op confrontaties met bijv. elanden.
Maar hier in Nederland? Ik zal niemand erom veroordelen, we leven in een vrij land, maar het nut zie ik er echt niet van. Gewoon goed opletten in het verkeer, dat zou de norm moeten zijn.
Tja, ik heb wel eens gehad (tegen felle zon inrijdend) dat ik de tegemoetkomende auto’s met licht aan wel zag en die zonder verlichting niet…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Heb altijd met mijn lichten aangereden. Het daardoor niet gezien worden van zwakkere weggebruikers is een steekhoudend argument tegen het rijden met verlichting overdag binnen een drukke bebouwde kom. Daarbuiten vind ik niet. Juist daar zijn de zwakkere weggebruikers gebaat bij het op tijd zien van auto’s. Denk aan overstekende fietsers. En het valt niet te ontkennen dat een auto met verlichting aan eerder wordt opgemerkt dan één zonder. En dat is ook wel makkelijk bij als je wilt inhalen op een tweebaansweg.
Jeroen
winnetou schreef:Bas schreef:
Je doet toch ook niet je gordel om alleen maar omdat het overal verplicht is? Ik heb liever een 10% hoger verbruik (het is inderdaad geen 10%, maar veel minder) dan dat ik iemand heb die de neus van mijn auto probeert korter te maken omdat hij mij niet gezien heeft…..
Het is mij ook al een aantal malen overkomen dat ik auto’s over het hoofd gezien heb omdat ze het vertikken om hun licht aan te zetten. Dan denk je makkelijk in te kunnen halen en dan verschijnt er vanuit het niets ineens een auto.
Ik begrijp je redenering, maar als iedereen met licht aan moet rijden valt er wel een onderscheidende factor weg, iedereen is op dat moment dan weer net zo “zichtbaar”. Overigens, ik vind het straalbezopen om met licht aan te rijden als het buiten hartstikke helder en mooi weer is, zonsonder-/opgangen uitgezonderd. Er mag toch wel van een automobilist worden verwacht dat deze kan beoordelen wanneer er verlichting gevoerd moet worden? Op de motor heb ik overigens wel altijd mijn verlichting aan staan, maar dat voordeel valt dus wederom weg als iedereen verlichting zou gaan voeren. Moeten motorrijders dan maar met groot licht gaan rijden?
Kortom, ik zie ook duidelijk nadelen bij een eventuele verplichting om overdags verlichting te moeten voeren zoals in Scandinavie gebruikelijk is, alhoewel het daar meer nut heeft vanwege de vele bosrijke gebieden, de geografische ligging van dat gebied en het risico op confrontaties met bijv. elanden.
Maar hier in Nederland? Ik zal niemand erom veroordelen, we leven in een vrij land, maar het nut zie ik er echt niet van. Gewoon goed opletten in het verkeer, dat zou de norm moeten zijn.
Ja ja, dus als ik het goed begrijp wil je wel graag goed gezien worden op een motorfiets maar vind je het niet erg als iemand je aanrijdt in je auto?
Sorry hoor, maar dat gaat me toch echt te ver. Waarom denk je dat Volvo’s en Saab’s standaard met automatisch dimlicht worden afgeleverd? Omdat ze alleen maar in Scandinavie rijden? Nee, omdat die merken vinden dat hun auto’s veilig moeten zijn, niet alleen voor de berijders maar ook voor de rest van de weggebruikers.
En goed opletten in het verkeer de norm?? Ik heb er al meer dan een half miljoen kilometer op zitten zonder ook maar één enkel ongeluk. Maar dat is niet te danken aan al die mensen die zonder licht rijden maar meer aan het feit dat ik zelf oplet. Ik ben me bewust van het feit dat ik rondrijdt met meer dan een ton aan dodelijk staal, iedere dag weer opnieuw.
Lees dit maar eens, zien of je dan je mening nog eens wil herzien
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Bij mijn 206 is de verlichting ook gekoppeld aan het contactslot, maar dan andersom: starten = lichten aan. De dashboardverlichting gaat pas aan als je stads- of dimlicht via de hendel aanzet.
Ik moet zeggen dat ik het met laagstaande zon wel prettig vind, dat mensen overdag met lichten aan rijden. Lijkt mij niets op tegen, al doe ik het met de CX niet standaard aan overdag.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Bas schreef:
Ja ja, dus als ik het goed begrijp wil je wel graag goed gezien worden op een motorfiets maar vind je het niet erg als iemand je aanrijdt in je auto?
Als motorrijder heb je door je geringere contour een extra handycap. Bovendien is er een verschil in aangereden worden in de auto of op de motor. Bij de eerste ben je beschermd door het koekblik en bij de tweede ben je nauwelijsk beschermd. 2 extra factoren dus.
Bas schreef:
Sorry hoor, maar dat gaat me toch echt te ver. Waarom denk je dat Volvo’s en Saab’s standaard met automatisch dimlicht worden afgeleverd? Omdat ze alleen maar in Scandinavie rijden? Nee, omdat die merken vinden dat hun auto’s veilig moeten zijn, niet alleen voor de berijders maar ook voor de rest van de weggebruikers.
Zit standaard in de bedrading ingebouwd. Meerkosten maken om iets aan te passen om het legaal te maken is logisch (in het geval van bijv. franse auto’s om ze in zweden te legaliseren) is logisch. De standaard licht aan feature conflicteert niet met wetten, dus waarom zouden ze dat er uit halen?? Het heeft gewoon met de zweedse filosofie van overbeveiliging te maken. In Zweden scoor je onwijs met die veiligheid… ze zouden dus wel gek zijn om kosten te maken om het in hun ogen minder veilig te maken.
Bas schreef:
Lees dit maar eens, zien of je dan je mening nog eens wil herzien
Een nieuwsblaadje van het SWOV (een overheidsorganisatie die niet waanzinnig veel aanzien geniet). Er wordt wel heel makkelijk over het aspect heen gestapt van het “wegvallen” van andere verkeersdeelnemers.
Samengevat voor mij persoonlijk.
Het lijkt mij nuttig om permanent licht te voeren op bochtige buitenwegen.
In de stad vind ik permanent licht niet gerechtvaardigd
Het argument dat niet iedereen uit zijn doppen kijkt en oplet geeft nog niet het recht je erbij neer te leggen. Hoe idealistisch ook, de norm moet zijn dat iedereen uit zijn doppen kijkt! Net zoiets als dat je maar klakkeloos ABS en airbags op alle auto’s schroeft. Straks krijgen we nog de pemanente snelheidsbegrenzer of automatische rijstrookverlaatcorrectie…
Mogen we zelf ook nog opletten en rijden?
Maar goed, statistisch gezien is er idd best genoeg voor te vinden om licht aan standaard te verplichten. Maar dat wil nog niet zeggen dat IK het nodig vind om mijn licht op een zonnige dag in de stad maar aan te laten zolang het niet verplicht is. Statistiek houd niet rekening met uitzonderingssituaties.
Gr,
Marten
Misschien ff voor de modjes.
Topic splitsen? Gelijk een polletje erbji..
- licht aan permanent
- licht aan als het bewolkt is en volgens de wettelijke bepalingen
- licht aan alleen volgens de wettelijke bepalingen
ik heb mijn lichten altijd aan, overdag, ‘s avonds, wanneer dan ook. Het is voor mij een automatisme om de lichten aan te zetten. Inderdaad, starten is lichten aan. Net als richting aangeven overigens. Ik heb hier vaak discussies over gehad met mensen die dat wel ‘per situatie bepalen of er richting wordt aangegeven’ wat natuurlijk klinklare onzin is. Als jong broekie van 26 heb ik inmiddels wel tegen de 500duizend km gereden, en ik heb mezelf er regelmatig op kunnen betrappen volstrekt op de automatische piloot te hebben gereden voor kilometers lang. Dat heb ik niet alleen, dat hebben heel veel mensen die wat vaker op de weg zitten. In zo’n autopilot mode wordt niet per keer overwogen of men richting aangeeft, want het hoofd is er niet mee bezig. Doordat het bij m ij een volledig automatisme is, geef ik ook in die kilometers overal mijn richting aan, ook al is er geen hond op de weg.(ik heb het bewijs op video staan ) Dit gaat puur automatisch, en sterker nog, als de handel van mn bx(die een beetje versleten is) het weer ns niet goed doet en ik bij de laatste ‘tik-tak’ op mn dashboard zie dat hij het niet deed, dan heb ik bijna de neiging terug te gaan en het nog eens over te doen.
Bij mij staat het niet-richting aangeven dan ook op nummer 1 in de ergernissen top 1000. Ik ben van mening dat je lichten ook een automatisme zouden moeten zijn. Niet over nadenken, gewoon aandoen. En ik begrijp ergens de argumenten best wel, over zichtbaarheid van weggebruikers zonder licht..maar aande andere kant, het meerendeel van de weggebruikers die wel licht voert is van heinde en verre te herkennen, eerder dan iemand zonder licht (in het schemer om half 9 ‘s avonds, de mongolen ) ....
Heu, sorry, ik liet me even gaan….
Lichten aan, ook overdag, is gewoon veiliger en duidelijker voor iedereen. En geef richting aan! Duidelijk voor iedereen!
Ohja, mag ik u nog een anekdote vertellen over het niet- aangeven van richting?
Twee keer heb ik het nu meegemaakt; dat iemand van de linkerbaan naar de rechter ging op de snelweg zonder richting aan te geven. Ik dacht dat dat verplicht was dus vroeg me af waarom iemand dat dan niet deed…..terwijl ik hem inhaalde keek ik eens naar rechts naar de bestuurder, die zat met zn kin op de borst een fimlpje te kijken aan de binnenkant van z’n ogen! Met hard toeteren heb ik m kunnen wekken letterlijk een paar cm van de vangrail af….Een paar kilometer verder hebben we samen een kopje koffie genomen bij de shell.. Een jaartje later heb ik dit nog eens meegemaakt, toen waren de gevolgen iets minder vrolijk…
Sindsdien krijg ik iedere keer weer een adrenaline stoot als iemand heel langzaam van baan wisselt zonder richting aan te geven. Ik kan me dan ook behoorlijk opwinden hierover! Niet alleen van uit mijn eigen oogpunt, maar zeker ook omdat het een arrogante en laxe houding is….iedereen ziet toch dat ik ga wisselen?!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Dat van dat richting aangeven ben ik helemaal met je eens hoor, maar dat leer je normaliter toch ook als je rijles krijgt. Het voeren van verlichting overdag is echter weer een hele andere discussie. Ik heb nog geen argumenten gezien die me van mening hebben doen veranderen, ook al kan ik de redenering van de voorstanders best begrijpen. Enne, met laagstaande zon hoor je gewoon verlichting te voeren hoor! Wel ‘s gehoord van artikel 5?
Artikel 5: Anderen niet in gevaar brengen en/of onnodig hinderen.
Heb dat ooit bij de cursus voor het chauffeursdiploma (touringcar) gehad…
Test