Hallo.
Mijn bx lijkt erg zijwindgevoelig. Er liggen nieuwe voorbanden op maar toch blijft het. Is dit normaal of moet ik nog even verder kijken.
Groeten Richard.
Richard,
Ik heb hetzelfde met mijn BX14 waar 185 banden (LM Sportvelgen) onder liggen. Auto is ook van de zomer uitgelijnd, ik denk dat het gewoon iets met het ontwerp te maken heeft. Merk het zelf trouwens vooral op stukken waar aan beide kanten weiland of open landschap ligt. In stedelijk gebied heb ik er niet zo’n last van.
Groet Michel
Hoe is de uitlijning en de ADALs (Achterwiel DraagArm Lagers) ? ADALS kan je controleren door achter je BX te gaan staan en te kijken naar de wielen. Staan de wielen scheef (dus de bovenkant staat naar binnen toe, de BMW-stand zeg maar) dan zijn je ADALs vaak versleten.
Schijt aan originaliteit.
De Adals zijn zo ver ik kan beoordelen goed. Voor de zekerheid zal ik bij de apk eens vragen of ze er na willen kijken. Maar mocht het gewoon bx eigen zijn ( zo als bij Michel) hoef ik me geen zorgen te maken. Het kan ook met het ontwerp te maken hebben zo als Michel al zei. Het blijven geweldige auto s!
Groeten Richard
Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als je ADALS echt aan vervanging toe zijn, dan kan je dat goed zien. Je kunt het ook beter zien als je de auto in de hoogste stand zet. Bij mij is de windgevoeligheid nog niet echt opgevallen.
Totaal aantal Berichten: 11791
- Xantia TD SX
Bij mij is cq was de BX ook zijwindgevoelig, en de ADALs op beide BXen prima. Bedenk dat een BX behoorlijk licht is voor z’n omvang. Daardoor heeft de wind er wel vat op en biedt de auto niks teveel weerstand. Of bedoel je dat je BX nog zijwindgevoeliger is dan anders?
Derk
PS, een andere remedie is om eens in een B-Kadett te gaan rijden. Over zijwindgevoelig gesproken
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 91
- BX Bx 1.6 TZI Automaat
ook ik moet zegen dat tot op heden alle bixen die ik gehad heb in de afgelopen 14 jaar zijwind gevoellig zijn, voor je het weet schuif je een baantje op.. ...heeft verder weinig met de ADALS te maken, in mijn huidige bix zijn ze recent vervangen maar hij blijft de weg over waaien, ze hebben gewoon de airodynamica van een suikerklontje aan de zijkant…
if you believe in it you can make it happen
Heel herkenbaar, mijn BX-en waren ook allemaal zijwindgevoelig (plus uitgerust met een behoorlijk lichte besturing door de stuurbekrachtiging)... Maar het kan nog veel erger, hoor?! Mijn vrouw rijdt nu in een Scenic, als je het over suikerklontjes hebt?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Ik was ook aan het denken dat ik niet te klagen heb vergeleken met ons Mercedes busje en onze Ford Fusion. Heb het snokken aan het stuur nog niet meegemaakt met mijn BX in elk geval
Totaal aantal Berichten: 27937
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat komt waarschijnlijk gewoon door het gewicht…
Een doorsnee BX weegt amper 1000 Kg. De zwaardere BXen zitten er maar net iets boven.
mijn ervaring leert na 10 jaar dagelijks bx rijden en een periode 1993-1995, dat de keus werk merk en tijpe band je hebt erg van invloed zijn
een bijna nieuwe 16tzi 1992, was in 1994 met amper 60000km gereden niet op de weg te houden er lag de toen leverbare michelin mxl op
mn laatste bx in 1994 van nieuwe ADALLEN achter en in 1995 van verse silentcups voorzijde en 4 fatsoenlijke xt1 banden lag weer als een mes op de weg(een bx1400 150a)
de meest recente bx welke ik pas heb ligt op zomerbanden ook xt1, ook als een blok op de weg en stil
de citroen-liefhebber