Ik heb op een Citroen nieuwsgroep contact gehad met iemand die een AX1.4i heeft. Hij vroeg zich af waar hij de krukas kon blokkeren, ik heb hem dus verteld dat hij de BDP sensor moet verwijderen en dan daar een bout in kan steken om het vliegwiel te blokkeren. Die BDP sensor heeft hij gevonden, maar het Haynes AX boek dat hij heeft zegt dat bij sommige motoren deze sensor geen functie heeft. Hij heeft het draadje van die sensor gevolg en kwam uit op een niet aangesloten connector. :
Het Haynes ZX boek dat ik heb zegt ook niets over een BDP sensor. :
Hij heeft de 1.4i motor met code KDY en Bosch A2.2 monopoint injectie systeem, deze motor heb ik ook in mijn ZX. Bij mij is de BDP sensor echter wel aangesloten.
Wie kan dit raadsel oplossen of ophelderen?
Ik heb een mailtje gehad van die kerel en hij zegt dat de BDP sensor naar een 3-polige stekker bij de bobine loopt. Ik ben net effe gaan kijken bij mijn ZX, en inderdaad daar loopt deze stekker naartoe. Ik heb dus niet goed gekeken toen ik zei dat deze bij mij wel was aangesloten ops:
Deze stekker is eerder besproken, zie topic: http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=874
Kan het zijn dat 1.4i motoren met een verdelerloos systeem (zonder verdeelkap), deze sensor wel gebruiken : . Dit zijn dan de 1.4i motoren met code KDX.
Ik vraag me opeens af of deze sensor niet gebruikt kan worden voor een toerenteller : . Hij zit toch niet aangesloten en ik heb ergens gelezen dat de toerenteller bij een BX werkt via een sensor die de omwentelingen van het vliegwiel telt.
(Of zeg ik nu iets heel doms : )
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
blokering vliegwiel
ik snap niet echt dat als heynes niet weet waar dat zit ,hoe ze dan i.g.n.reparatie handboeken kunnen maken.
als je de distributie gaat vernieuwen en of afstellen zit er een gaatje aan de voorkant van de motor aan de kant van het vliegwiel.bij het type plaatje een gaatje van 6 of 7 mm.
als de motor op tijd staat komt dat gaatje precies overeen met het gaatje in het vliegwiel.ook in de nokkenas zit een gat dat overeenkomt met een gat in de kop.
suc6 dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Volgens de vraagbaak van de AX heeft de 1.4 een toerentalcensor.
als je de distributie gaat vernieuwen en of afstellen zit er een gaatje aan de voorkant van de motor aan de kant van het vliegwiel.bij het type plaatje een gaatje van 6 of 7 mm.
als de motor op tijd staat komt dat gaatje precies overeen met het gaatje in het vliegwiel.ook in de nokkenas zit een gat dat overeenkomt met een gat in de kop.
Bij dit gaatje zit dus die sensor, in de vraagbaak zeggen ze ook “verwijder de BDP sensor en blokkeer het vliegwiel (krukas)”
Dus als het goed is kan ik deze sensor, die nu werkloos in mijn auto zit, gaan gebruiken om een toerenteller aan te sluiten. Weet iemand hoe dit dan gedaan kan worden?