METEN !!!!!!!!!
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Toevallig is echter mijn multimeter verdwenen en kan er dus niet gemeten worden zelfs. Ik wou het inderdaad op jouw manier doen (en eerst de oude thermoswitch eens uitmeten).
sorry hoor maar hoe kun je nou een electra probleem oplossen zonder materiaal.
pieter
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Het is zo simpel.
- of je doet het zelf en goed!
- of je besteed het uit aan een garage
Niet zo’n halve teun beun oplossing die niks oplost.
Misschien iets te low budget onderhoud? Kom op man! Doe het nou gewoon een keer goed! Succes
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
stan schreef:sorry hoor maar hoe kun je nou een electra probleem oplossen zonder materiaal.
pieter
Moet je mij niet zeggen. Maar het was al na 6uur toen ik aan de thermoswitch kon beginnen, toen ontdekte ik dat mijn mm weg was en toen waren de winkels al toe.
Het is eigenlijk gewoon een slechte dag geweest. Ik val om van de vaak, ik sta krikkel, heb gewoon even geen zin maar om me ergens druk in te maken. Het feit dat ik vanavond da BX wou nemen voor een ritje, en dat het dus niet ging, was gewoon de druppel die mijn emmer liet overlopen
Morgen is er een nieuwe dag en ben zeker dat ik er met een fris hoofd anders tegenaan ga kijken.
@BX19TZi: ik heb in heel die auto nog een enkele ‘halve teun beun’ oplossing gebruikt. Alles dat gedaan is, dat is goed gedaan. Het is echter al dat achterstallige onderhoud (veronderstel ik), dingen die blijven kapot gaan enzovoort. Het is gewoon dat ik dat ding zodanig graag zie dat het me telkens net te hard bij het hart neemt als er weer iets misloopt.
BunnY schreef:Ok, alles is gedaan. Buiten de thermoswitch aan te sluiten. Kan iemand mij eventueel vertellen welke pin van de thermoswitch welke stand is?
Met de paralelle aansluitingen vertikaal en de derde horizontaal boven
is de hor. de common, de linker ventilator laag , de rechter hoog
BunnY schreef:Ok, 3 vragen.
En 2de vraag, volgens mij is mijn elektrische peilstof voor het KVS kapot. Dat lampje brandt dus. Kan het iets anders zijn dan een slechte sensor? Want als ik de dop er af haal dan zie ik het KVS zitten, bijna aan de rand, dus hij zit wel goed vol.
En dan ten 3de, hoeveel stroom zuigt een dubbele fan?
Alvast bedankt
Edit: en nog een vraagje. Als je KVS te warm wordt, veel te warm. Branden het oranje en rode lampje dan samen? Of is het altijd maar 1 van de 2?
Soms helpt het om de pennetjes van de sensor schoon te maken.
Het ding werkt op geleidbaarheid , als er een laag troep opzit
denkt hij dat er geen ( geleidend) kvs is.
Een dubbele fan trekt 20 Amp! bij het aanlopen nog meer.
Er zitten twee temp. schakelaars , als de temp hoog genoeg is
zullen beide lampjes inderdaad branden
Ok, net een nieuwe multimeter gaan kopen (die goedkope kosten echt geen drol).
Thermoswitch in een pannetje gelegd en ik meet voor geen enkele combinatie iets door. Dus ik kan er vanuit gaan dat die kapot was.
Nu even wat massaprobleempjes oplossen en hopelijk blijven die lampjes op het dash dan wél uit. Duimen maar .
Nieuwe dag, nieuwe Pieter, nieuwe moed . En het gesprekje met Knackor heeft ook wel deugd gedaan . Gaan maar.
En verdorie, het probleem was GEWOON een massaprobleem… Zucht. Heeft het 3 uur in de auto zitten toch iets opgebracht (daar heb ik het beredeneerd ;D ).
Wel, alles is opgelost. De oude thermoswitch had het inderdaad begeven. Waarom merkte ik dat gisteren niet? Wel, die conclusie kan je aan het einde van het stukje tekst vinden.
Vandaag eerst even langs Hilversum gegaan en meteen ook wat spullen bij Knackor opgehaald, een babbeltje gehad en gebrainstormed. Geconcludeerd dat als de motor te warm is het oranje én rode lampje gaan branden. En dat enkel een vaag rood lampje niets hoeft te zeggen… (buiten misschien massa probleem).
Dus onderweg naar huis eerst even een multimeter gekocht, wat kabel, tape en kabelvoetjes. Thuis eerst even het thermocontact uitgemeten en dat was dus dood.
Dan maar de motor laten warm draaien terwijl ik oplette op het temperatuurlampje en ja hoor, de fan sloeg aan . Dat was opgelost dus.
Maar dus, dat rode lampje blijft nog steeds vaag branden, samen met het stoplampje. Als ik de stekkertjes van die sensor los trek en aan massa leg dan beginnen wel de gepaste lampjes te branden.
Maar ik snap dus nog steeds niet waarom dat rode lampje zo flauw/vaag blijft branden. Kan dat te maken hebben met een versleten sensor? Of wat zou dat kunnen zijn?. Kabeltjes zien er nog goed uit.
Conclusie, het lag gewoon aan het feit dat dit lampje zo vaag brandt dat ik voortdurend dacht dat de motor te warm werd… en doordat ik dacht dat de motor te warm werd (maar dat dus niet was) dacht ik ook dat de nieuwe thermoswitch kapot was. Het is dus ALLEMAAL de schuld van dat lampje. Maar hoe ik dat moet oplossen weet ik dus niet
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik zou in geval van twijfel (zoals bij jou dus) zeker de sensoren vervangen. Ik denk dat je voor 10-15 euro twee nieuwe sensoren koopt, één voor het oranje en één voor het rode lampje. Dan heb je dat voor een minimaal bedrag uitgesloten. Het verwisselen is zo gepiept, je hoeft niet het hele systeem af te tappen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Je zou nog even de weerstand kunnen meten van de aansluiting op de sensor en de massa. Als die niet (nagenoeg) oneindig is bij koude motor, dan weet je gelijk dat je het juiste vervangt.
Misschien werkt dan straks weer alles bij deze BX . In ieder geval weer succes gewenst!
In orde, ik ga volgend weekend eerst even 2 nieuwe kabeltjes trekken en de weerstand meten. Mocht het probleem dan niet opgelost zijn dan haal ik 2 nieuwe sensors .
Stapje voor stapje kom ik dichter bij een werkende BX… en achteraf gezien amuseer ik me er te pletter aan (het zijn alleen die momenten dat het niet wil lukken dat het minder is) !! En ik leer alle dagen bij.
Wat is het rijden met een BX toch prachtig (zeker als je 350km in een busje hebt moeten rijden )
Gaat het rode lampje helemaal uit als je de stekkers van de temp. sensoren er afhaalt ?
Geen idee, niet op gelet eigenlijk.
Welke conclusies zou ik daaruit kunnen trekken? Kan namelijk pas vrijdagmiddag verder doen met de auto.
Als het lampje dan wel uitgaat kan het alleen maar de sensor zijn.
Blijft het branden dan zit het in de bedrading