slijtage achterbanden break
c5willem
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 25 augustus 2005 02:23 PM

mijn achterbanden slijten niet gelijkmatig,
heeft iemand ook een dergelijke ervaring, en kan daar wat aan gedaan worden?

c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.

mazda mx5 1.8 16v

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 augustus 2005 02:30 PM
  [ # 1 ]

dan zal er waarschijnlijk het 1 en het anders uitgelijnd/uitgeballanseerd moeten worden.

dus even naar de dealer Smile

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 25 augustus 2005 04:44 PM
  [ # 2 ]

De achterwielen/ophangingen van een C5 zijn niet uit te lijnen. Dus er moet iets structureel fout zijn, zoals een aluminium dwarsligger die buiten toleranties is. Bij de vroegere C5’s kwam dit wel eens voor, dit moet onder garantie/coulance vervangen worden/zijn.

Daarnaast zijn er nog wat andere onderdelen die door slijtage de sporing etc. van de achterwielen zouden kunnen aantasten, achterste draagarmlagers (ADAL) silentblocs (die ook voor het passieve meestuureffect zorgen) maar deze slijtage onderdelen zouden tenminste 250dkm mee moeten kunnen. Er kan ook iets mis zijn met de hubs/wiellagers.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 25 augustus 2005 10:44 PM
  [ # 3 ]

Mijn C5 break (van 2002) heeft ook dit probleem met de achterbanden. Mijn dealer beweert dat daar niets kan aan gedaan worden Evil or Very Mad

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 26 augustus 2005 03:52 PM
  [ # 4 ]

Als het echt erg is (hoelang gaan je achterbanden mee Confused: ) dat hadden ze al lang het aluminium subframe moeten uitwisselen, voor een goede.

Volgens wat Engelsen op C5-L, is er een reeks subframes foutief geboord, met als gevolg een verkeerde sporing van de achterwielen, dat kan uiteindelijk ook gevolgen hebben voor de sluitage van de voorwielen.
Ervaring leert wel dat Engelsen zwz niet sporen, dat Engelse Dealers oplichters zijn, dat Engeland vol ligt met rotondes en dat er daar ontzettend veel onzin verteld wordt, niet alleen op C5-L. Het verhaal van die subframes komt nog wel geloofwaardig over als je bedenkt dat ook multi-link achterwielophangingen vanaf hun eerste introductie (ca 1986 MB 200 etc.) altijd veel problemen met sporing hebben gegeven. Er gaan wel eens dingen mis…De C5 deelt het middelste deel van de achterwielophanging met de multi-linkconstructie van de p407 en de C6.


Bij het wisselen van de achterwielen op de mijne (ca. 65-70.000) vroeg ik de bandenboer wat zijn ervaringen waren. hij had de indruk dat de meeste C5s wat sneller door hun achterbanden gingen dan andere grote Citroenen (hij had zelf een CX meen ik, dus het was hem enigszins opgevallen) Op mijn Xantia zaten na 100.000 nog de originele banden, achter.

Het verschil in gewicht tussen een C5 2.2 en een Xantia HDi110 en H3+ vs. HP wordt niet opgevangen door het verschil in bandenmaat (215 vs 205) dus een kortere levensduurs verrast mij niks. N.B. De wat minder gemotoriseerde C5s hebben slechts 195 banden. Da’s dus smaller dan een Xantia Exclamation

Met voorbanden doe ik in de regel 50.000km, zolang als de achterbanden langer mee gaan dan dat ben ik niet ontevreden. Realiseer je wel dat banden de kleinste kostenpost zijn op een auto, op wassen na…zie dit voorbeeld:

C5 nieuw 35kEUR ~3jaar x 30.000km:
[list]
Arrow Afschrijving+rente = ~18 kEUR (20 Ect/km)
Arrow Diesel 1.00x90.000/14 = ~6 kEUR (6.6 Ect/km) (bij 1: 14)
Arrow Wegenbelasting 36x100 = 3.6kEUR (4.0 Ect/km)
Arrow Verzekering 36x100 = 3.6kEUR (4.0 Ect/km)
Arrow Onderhoud 4x300 = 1200 eur (1.3 Ect/km)
Arrow Banden 6x175 = 1050 eur (1.1 Ect/km)
Arrow wassen 36x7=250 eur (0.27 Ect/km)
Arrow boetes?[/list:u]

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 26 augustus 2005 04:18 PM
  [ # 5 ]
eviltwin schreef:

Het verschil in gewicht tussen een C5 2.2 en een Xantia HDi110 en H3+ vs. HP wordt niet opgevangen door het verschil in bandenmaat (215 vs 205) dus een kortere levensduurs verrast mij niks. N.B. De wat minder gemotoriseerde C5s hebben slechts 195 banden. Da’s dus smaller dan een Xantia Exclamation

Een C5 is helemaal niet zoveel zwaarder dan een Xantia, en een basis-xantia (wel appels met appels vergelijken) stond in de laatste jaren op 185 banden, vroege xantia’s zelfs 175. Dus wel degelijk smaller dan een C5.

Over watvoor soort ongelijkmatige slijtage spreken we hier trouwens? Buitenkant, binnenkant, cuppen?

Uitlijnen (alsin corrigeren door simpelweg een paar schroeven te verdraaien) kan inderdaad niet, maar met uitlijn apparatuur valt misschien wel vast te stellen wat het probleem is. Of de sporing inderdaad verkeerd is, of het camber, of….

Ik begrijp trouwens niet welk deel van een multilink achteras er in de getrokken-draagarmen achteras van een C5 verwerkt is. Een stuk balk in het midden?

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
c5willem
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 26 augustus 2005 04:59 PM
  [ # 6 ]

slijtage beeld is beide banden aan de buitenkant ~2 mm meer dan aan de binnenkant.

c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.

mazda mx5 1.8 16v

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 26 augustus 2005 06:48 PM
  [ # 7 ]
web schreef:
eviltwin schreef:

Het verschil in gewicht tussen een C5 2.2 en een Xantia HDi110 en H3+ vs. HP wordt niet opgevangen door het verschil in bandenmaat (215 vs 205) dus een kortere levensduurs verrast mij niks. N.B. De wat minder gemotoriseerde C5s hebben slechts 195 banden. Da’s dus smaller dan een Xantia Exclamation

Een C5 is helemaal niet zoveel zwaarder dan een Xantia, en een basis-xantia (wel appels met appels vergelijken) stond in de laatste jaren op 185 banden, vroege xantia’s zelfs 175. Dus wel degelijk smaller dan een C5.

Over watvoor soort ongelijkmatige slijtage spreken we hier trouwens? Buitenkant, binnenkant, cuppen?

Uitlijnen (alsin corrigeren door simpelweg een paar schroeven te verdraaien) kan inderdaad niet, maar met uitlijn apparatuur valt misschien wel vast te stellen wat het probleem is. Of de sporing inderdaad verkeerd is, of het camber, of….

Ik begrijp trouwens niet welk deel van een multilink achteras er in de getrokken-draagarmen achteras van een C5 verwerkt is. Een stuk balk in het midden?

Arrow Ik heb het inderdaad over het stuk aluminium balk in het midden. Uit de verhalen is niet helemaal duidelijk of het dit deel is wat buiten specs was.

Arrow N.B. Ik heb Xantia vs. C5 alleen maar aangevegen om mijn eigen bevindingen te verduidelijken. Het ging hier dus om mijn Xantia HDi110 en mijn C5 2.2HDi 16v. Beide berlines. Persoonlijk kan ik dus verschil (100.000km vs 65.000km verklaren met het verschil in gewicht en H3+ vs HP. Zodoende heb ik niet het gevoel dat de slijtage bij mijn C5 overmatig is. Wel viel het op dat de voorbanden ongeveer net zo lang meegingen op mijn Xantia HDi110 en mijn C5 2.2HDi 16v. Met beide auto’s reed ik ongever net zo hard, zelfde soort trajecten (veel zeer hoge snelheid, snelle bochten, hard remmen,etc. vgl.met de blokken op de Xantia deed ik 35.000km, bij mijn C5 waren na 65.000 blokken en schijven op, de C5 staat op Michelin Primacy de Xantia stond op Energy, maar die heb ik voor vervangen door Primacy, he verschil ingewicht bleek wel uit het verschil in wegenbelasting Wink )

Idea @Willem, Helaas geeft je niet aan hoeveel km deze bandjes erop hebben zitten. Wat je rijstijl, belading is. Of ze ooit geroteerd zijn, wat voor merk etc. Meer slijtage aan de buitenkant duidt erop dat het camber niet klopt, of heb je 2mm meer profiel over Confused:

Ter verduidlijking, achter:
Arrow  camber (-1graad +/- 20’) de C5 Zou dus iets naar binnen moeten leunen,
Arrow  sporing berline ( 0graad 41’ +/- 13’) en sporing break ( 0graad 49’ +- 12’)
zoals gezgd, dit kun je wel meten bij een C5, maar niet instellen.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 26 augustus 2005 08:53 PM
  [ # 8 ]
c5willem schreef:

slijtage beeld is beide banden aan de buitenkant ~2 mm meer dan aan de binnenkant.

Da’s fors scheef, het moet met uitlijn apparatuur wel te vinden zijn wat er, eh, “scheef loopt” Smile

Misschien nog wel met “hobby bob” methodes ook… (schietlood, lange rolmaat)

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
bel9141
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 15-12-2004

Gepost: 09 november 2006 10:55 PM
  [ # 9 ]

Abnormale slijtage achterbanden

Ik heb ook abnormale slijtage gehad van mijn achterbanden en dit was volgens de dealer te wijten aan de “kromme” achteras.
Deze is dan ook kostenloos vervangen inclusief een nieuwe band ter kompensatie van twee half versleten banden.

Edit René> we konden het al lezen hoor Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook