3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Auto slaat niet aan bij starten (was eerst koppeling vervangen)
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 15 november 2009 02:27 AM
  [ # 31 ]
BX19trs schreef:

Als de BDP sensor stuk is vonkt de ontsteking helemaal niet meer…

Emiel

Oja, dat is waar.

Profiel  
 
Dinges
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 19-07-2006

Gepost: 15 november 2009 12:45 PM
  [ # 32 ]

Ooit, in mijn vroegere loopbaan een dergelijke storing tegen gekomen.
Het ging om een 1.9 Gti automaat, alles aanwezig, benzine, vonk alles maar geen broem.
Jou Tzi heeft toch ook zo’n motor?

Remedie toen was stomweg een paar startkabels, terwijl de auto niet de indruk gaf een zwakke accu te hebben. Blijkbaar hebben deze motoren een hele goeie accu nodig.
Er was vonk tijdens starten, er kwam benzine op de injector rail, echter bij de injectors was tijdens starten geen aansturing omdat de ecu niet voldoende prik kreeg.

Zou het??? Nogmaals, ik had echt niet het idee dat de startkabels de remedie zouden zijn, ik zette ze er alleen op om te voorkomen dat de accu uitgeput zou raken tijdens de metingen die ik wou doen om de oorzaak te achterhalen, en plots sprong het gekke ding aan.

Wie weet??

Mooie wagen buurman….

Profiel  
 
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 15 november 2009 01:46 PM
  [ # 33 ]
Dinges schreef:

Ooit, in mijn vroegere loopbaan een dergelijke storing tegen gekomen.
Het ging om een 1.9 Gti automaat, alles aanwezig, benzine, vonk alles maar geen broem.
Jou Tzi heeft toch ook zo’n motor?

Remedie toen was stomweg een paar startkabels, terwijl de auto niet de indruk gaf een zwakke accu te hebben. Blijkbaar hebben deze motoren een hele goeie accu nodig.
Er was vonk tijdens starten, er kwam benzine op de injector rail, echter bij de injectors was tijdens starten geen aansturing omdat de ecu niet voldoende prik kreeg.

Zou het??? Nogmaals, ik had echt niet het idee dat de startkabels de remedie zouden zijn, ik zette ze er alleen op om te voorkomen dat de accu uitgeput zou raken tijdens de metingen die ik wou doen om de oorzaak te achterhalen, en plots sprong het gekke ding aan.

Wie weet??

De motor van mijn Tzi lijkt op die van de Gti, maar is niet helemaal hetzelfde.

Vandaag nogmaals gekeken en het monopoint huis opengemaakt om te kijken of er benzine wordt ingespoten en dat blijkt het geval te zijn. Dus benzine en vonk zijn er, maar aanslaan wil hij helaas niet

De auto staat helaas dusdanig gepositioneerd in de garage dat ik er met startkabels niet bijkan. Misschien dat ik ergens een jumpstarter kan lenen

Profiel  
 
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 15 november 2009 04:16 PM
  [ # 34 ]

Ik denk dat het “lek” boven water is.

De distributieriem staat niet meer op tijd. Als ik in de krukas een paspen stop, dan lijnt het gat van de nokkenas totaal niet meer uit met het gat in het blok.
Ik vermoed dat mijn kleppen dan ook flink naar de knoppen zijn…

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 15 november 2009 08:32 PM
  [ # 35 ]

Ow, een versprongen riem! Daar zou ik niet snel opgekomen zijn. Het goede nieuws is dat de XU met 8 kleppen kop over het algemeen een vrijloper is. Dus een nieuwe riem plaatsen zou in principe voldoende moeten zijn. Natuurlijk wel even tornen om te checken of er inderdaad niets met elkaar in contact is gekomen…

Profiel  
 
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 15 november 2009 09:03 PM
  [ # 36 ]
Hilko16TZI schreef:

Ow, een versprongen riem! Daar zou ik niet snel opgekomen zijn. Het goede nieuws is dat de XU met 8 kleppen kop over het algemeen een vrijloper is. Dus een nieuwe riem plaatsen zou in principe voldoende moeten zijn. Natuurlijk wel even tornen om te checken of er inderdaad niets met elkaar in contact is gekomen…

Dat zou mooi zijn zeg. Vooralsnog ga ik maar van het ergste uit.
Morgen ga ik proberen de boel weer op tijd te zetten. Hoe check ik dan het beste of er niets met elkaar in contact komt. De bougies eruit en dan voorzichtig ronddraaien d.m.v. een dopsleutel op de krukas? En dan zou alles zonder al te veel weerstand rond moeten draaien neem ik aan…?

Mocht het nou zo erg zijn dat de kop eraf moet, dan is dat jammer maar levert het ook weer wat op: dan kan ik eindelijk die verrotte klepseals eens vervangen. Mijn BX verstookt nogal wat olie

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 15 november 2009 09:37 PM
  [ # 37 ]

Ik zou in ieder geval de riem die er nu opzit vervangen. Natuurlijk kun je die nog gebruiken om alles op tijd te zetten, maar verder ook niet.

Inderdaad moet je de motor, als alles op tijd staat, “normaal” kunnen draaien. Haken, happen, schuren etc is niet goed. En bij weerstand zeker niet met lomp geweld doordraaien Wink

En als die klepseals toch al zo rot zijn: hoeveel méér aanleiding zoek je om het dan meteen goed aan te pakken… Zou ik doen dus. Als je nu namelijk een nieuwe riem plaatst en je begint over 20K km met de koprevisie, kun je de hele santekraam weer gaan vervangen. Dus als je nou toch de boel losgooit…

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 15 november 2009 09:45 PM
  [ # 38 ]

Hoe kan de distributieriem van tijd raken door het vervangen van een koppeling?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 15 november 2009 11:05 PM
  [ # 39 ]
knäckor schreef:

Hoe kan de distributieriem van tijd raken door het vervangen van een koppeling?

Ik vind het zelf ook enigszins vreemd, maar het is wel zo dat ik de motor met een dopsleutel op de krukas heb rondgedraaid om de prise-as goed in de koppelingsplaat te krijgen. Hierbij voelde ik een behoorlijke weerstand van het motorblok, maar dat leek me ook logisch omdat je in de cilinders ook de lucht samenperst. Ik neem aan dat door deze weerstand de riem wat tandjes is opgeschoven.
Ik had zelf ook niet verwacht dat dit kon, maar toch zit ik na de koppelingswissel met een riem die van de tijd af is….

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 16 november 2009 01:53 AM
  [ # 40 ]

Raar verhaal… Maargoed, je weet nu waarom hij waarschijnlijk niet start Wink. Je kan nog even compressie meten als de riem weer goed zit, dan weet je zeker of je kleppen niet beschadigd zijn.

Profiel  
 
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 16 november 2009 08:31 AM
  [ # 41 ]
Vermond schreef:

Raar verhaal… Maargoed, je weet nu waarom hij waarschijnlijk niet start Wink. Je kan nog even compressie meten als de riem weer goed zit, dan weet je zeker of je kleppen niet beschadigd zijn.

Ik neem aan dat ik daarvoor speciale apparatuur nodig heb?

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 16 november 2009 01:11 PM
  [ # 42 ]

Ik heb een compressiemeter van een vriend geleend, maar volgens mij hoeven die dingen niet erg duur te zijn.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook