De achterruitverwarming van mijn Saxo uit 1996 doet het niet meer. IK heb de schakkelaar bekeken en die doet het goed, ik hoor de relais ook schakellen. Ik heb de 2 klemmen die op de achterruit zijn aangesloten erafgehaald en de spanning gemeten, die staat er wel op, maar wanneer ik ze weer terug op de ruit aansluit dan valt de spanning weg. Ik heb ook een lampje aangeloten aan de klemmen om te testen, en dat werkt ook niet. Zodra er belating is valt de spanning naar 0.
Op de Franse manual die hier rond zwerft, kan ik geen schema vinden die overeen komt met mijn Saxo, maar het is ook zo onoverzichtelijk. Misschien heeft iemand dit meegemaakt? Of heeft iemand een duidelijk elektrische schema van de SAXO?
Alvast bedankt,
mmm schema is voor mij toch duidelijker. ... kom er elke dag slechtere tegen… maar dit doet niet terzake.
Zelf nog niet meegemaakt.
Ik neem aan dat je mijn schemas bedoelt. Open 11.pdf ga naar page 201 (dat rechtsonder boven blauwe balk in zwart vakje staat. Dan zie je de werking van de achterruitverwarming.
Begin met zekering f12 en f3 te verifieren. Indien stuk vervangen door een van zelfde waarde.
Voorts verbinding naar massa nakijken (=-klem). Dit doe je zo
Haal de klemmetjes los
Sluit 1 klem van je meter aan op een blank stuk op carrosserie en meet klem per klem met de achterruitverwarming stand op.
Een van deze klemmen moet 12 volt hebben. ik vermoed dat dit de linkse is auto langs achter bekeken.
De andere klem mag max 0,2 v op zen klem hebben staan. Is deze meer dan kan je eerst eens proberen met een andere draad aan te sluiten op je carrosserie en zo aan te sluiten aan je lampje. Deze zou in de achterruitverwarming aan stand nu moeten branden. Is dit het geval dan moet je de kabel met de minklem grondig controleren.
Dank je wel, ik ga het proberen. Ik was vergeten te zeggen dat ik de zekeringen al heb gecontroleerd en die zijn goed.
hallo, ik heb ook dit probleem,als ik de spanning meet bij de aanstand meet ik tussen de 2 stekkers 0.25volt en tusen een stekker en massa niets de zekeringen zijn goed, kan het de schakelaar zijn??
tonymerod schreef:hallo, ik heb ook dit probleem,als ik de spanning meet bij de aanstand meet ik tussen de 2 stekkers 0.25volt en tusen een stekker en massa niets de zekeringen zijn goed, kan het de schakelaar zijn??
Kan… meten is weten
meet eens bij de relais tussen klem 4 en massa dit zou 12 v moeten geven en klem 3 zou ook 12V moeten geven
tussen klem 1 en 2 van het relais zou 12V moeten staan in aanstand.
voor schema zie een paar postings hierboven
als je dit juist meet kan je tijdelijk een bruggetje tussen klem 3 en 4 leggen en meten of je nu 12 v tussen je klemmetjes krijgt. is dit het geval dan moet je de plus draad controleren / slechtcontact verhelpen / vervangen