zoals jullie in het grote vreugdetopic kunnen lezen heb ik een bx gti erbij gekocht.
de garage waar die ooit vandaan kwam is nogal scheutig geweest met stickers: achterop, voorop op de zijkanten. ik vind dat verschrikkelijk en vraag me af of jullie trucs weten om ze er af te halen zonder de boel te beschadigen.
en toen bedacht ik me dat ik die typeplaatjes ook eigenlijk niet zo nodig vind. allemaal overbodige poespas. de auto is mooi van zichzelf, en het gaat niemand wat aan of het een gti is of niet. ze merken het wel als het nodig is. zijn die plaatjes er af te peuteren zonder de lak te beschadigen? en dan het liefst ook zonder de plaatjes te beschadigen, want ik wil ze er wel weer op kunnen plakken als ik de auto opeens weer helemaal origineel wil hebben.
graag slimme trucs!!
bedankt, heleen
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Dat is rot voor je: Menno is de specialist op dit gebied en ik denk niet dat die op korte termijn zal reageren.
oh? jammer
misschien iemand anders? of wordt het wachten op menno.. (weet iemand ook hoe lang ik dan moet wachten)
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
stickers verwijder je door ze warm te maken, ofwel staat hij in de middagzon en dan gaat het zo of je gebruikt een haardroger
maak die sticker goed warm en peuter dan een hoekje los, nog wat warm maken en heel langzaam de sticker in 1 stuk verwijderen, tussendoor de sticker warm houden
als de sticker warm genoeg is komt de kleeflaag ook mee (behalve bij die flinterdunne stickers)
de kleeflaag zelf kan je na het verwijderen van de sticker weghalen met wasbenzine of stickerverwijderaar
het type plaatje heb ik nog nooit zelf verwijdert, je kan eens proberen met het warm te maken
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb weleens begrepen dat voor de plaatjes visdraad erg geschikt is.
klinkt inderdaad goed, visdraad
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Zitten die typeplaatjes alleen gelijmd of blijven er na verwijdering van die nare gaaatjes in je plaatwerk achter?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Mulder schreef:Zitten die typeplaatjes alleen gelijmd of blijven er na verwijdering van die nare gaaatjes in je plaatwerk achter?
bij de C15 enkel gelijmd
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:de kleeflaag zelf kan je na het verwijderen van de sticker weghalen met wasbenzine of stickerverwijderaar
Je kan ook wax gebruiken (Colormagic of Turtle Wax) om de lijmresten te verwijderen, wasbenzine of andere oplosmiddelen kunnen de lak aantasten.
Stickers losföhnen werkt doorgaans inderdaad erg goed. Voor de typeplaatjes (die bij Citroën vaak gelijmd zitten) zou een stevig visdraad moeten werken. Ooit heb ik type plaatjes bij mij GSA X3 verwijderd met een hele dunne schroevendraaier. Heel voorzichtig rondom het plaatje peuteren. Dit ging erg netjes,zonder e.e.a. te beschadigen.
succes ermee. En trouwens heb je :photo ‘s van je nieuwe GTi??
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Type plaatjes zitten met dubbelzijdig tape/ lijm vast kunnen o los getrokken woren.
Lijm resten zijn idd met autowas makkelijk te verweideren.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
het gaat prima met een schroevendraaier en daarna waxcen, maar je blijft het zeker met een oude auto heel goed zien door de verweerder lak er omheen….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
dank jullie wel, ik ga een poging wagen zodra ik tijd heb. dat zal hopelijk in het weekend lukken, eerst weer wat geld verdienen.
@tinus: foto’s zal ik dan meteen maken, nu heb ik nog niets, maar ik kan wel zeggen dat ik vandaag heeeeel erg blij ben met de nieuwe aanschaf.
ik heb even gekeken (zonder de vorige eigenaar te laten merken, die wil ze er juist graag ophebben), maar ik denk dat ik sommige plaatjes zelfs met m’n nagels kan pakken, dus ik heb er wel vertrouwen in.
en wat betreft kleurverschil: dat vind ik minder erg dan die plaatjes, buiten dat moet de lak zowiezo opgehaald worden, hoewel de auto behoorlijk in de was staat.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Niet met de schroevendraaier natuurlijk, veel te makkelijk beschadigen. Wat ik wel eens gebruik is een dun stuk plastic, ik weet even niet hoe je het noemt, maar het is een of ander doe-het-zelf werktuig, een vlakke plaat plastic met een “scherpe” rand eraan. Zegmaar een soort plamuurmes maar dan van plastic. Oorspronkelijk bedoeld om iets glad te strijken misschien? In ieder geval vliegen plakemblemen eraf met dat ding. Voor nagels zit het net ff te vast, ookal kom je er wel achter.
Soms werkt draaien van het embleem ook goed.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
geen zorgen, ik zou er nooit een schroevendraaier voor pakken, ik heb in mijn gigantische gereedschapsverzameling vast nog wel zo’n kunststof lijmspaantje of zo.
maar die visdraad, dat vind ik een goeie tip, die ga ik onthouden voor als ik tijdens m’n werk tegen zo’n probleem aanloop.
en vlak mijn nagels niet uit!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Mulder schreef:Zitten die typeplaatjes alleen gelijmd of blijven er na verwijdering van die nare gaaatjes in je plaatwerk achter?
bij de BX zitten de typeplaatjes gewoon vastgelijmd, muv het chevron logootje op de motorkap.
Gewoon warmfohnen, plaatje er met beleid afhalen, plaatje op marktplaats voor veel geld verkopen en de restjes lijm en kit kun je er met wasbenzine of terpentine afhalen.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX