Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik rij normaal altijd 1:16,6, dat is dan half snelweg en half bebouwde kom. Op de heenweg naar Italië hebben we 1:18,5 gereden, en we hebben niet echt bijzonder rustig gereden.
Eveneens ben ik tevens ook.
Help! Ik heb zo goed als geen stuurbekrachtiging meer!
voornamelijk valt de sb alleen weg als ik hard rijd of fel accelereer, maar nou valt hij ook steeds vaker weg als ik gewoon in een woonwijk rijd.
Het voelt alsof er helemaal geen sb meer is, tot je over een bepaald punt heen stuurt, waarna hij ineens wel werkt. Ben je dus zwaar in een bocht aan het sturen; klik en je zit op de stoep…
Soms is het probleem dus ook helemaal weg, dan functioneert de sb gewoon zoals het hoort.
Ik heb wel het idee dat als de pomp tikt, ik heel even weer sb heb. Normaal deed mijn auto ‘shhhhhhht’, nou doet ie ‘sh sh sh sh tik’
Is mijn debietregelaar nou weer stuk? of moet ik dit toch in de pomp zelf gaan zoeken aangezien het enigszins snelheidsafhankelijk is??
Oja, zojuist brak ook mijn stoelframe af. Om het feest compleet te maken…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
De meeste mensen betalen tegenwoordig anders goud geld voor snelheidsafhankelijke SB .
Als het in een lage opbrengst van de pomp zou moeten zitten is het wel vrij vreemd dat de SB bij hoge snelheden dus relatief veel toeren = hogere opbrengst het niet doet.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
je hebt helemaal gelijk, maar aangezien de pomp het enige is wat met de toerenverandering te maken heeft…
Wat misschien ook nog kan, als ik goed gas geef, trek ik de kont op staat. Misschien is het lhm systeem dan meteen zijn druk kwijt omdat dat naar de vering gaat?? En dat daardoor de SB ineens geen druk meer heeft?
De hoofdbol tikt tijdens het rijden zo rond de 10 sec trouwens, die is dus ook niet geweldig meer.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Dat hoeft net perse aan de hoofdbol te liggen, ik heb een nieuwe hoofdbol en bij mij tikt de drukregelaar ook eens per 10 seconden.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Hoofdbol laatst bij laten vullen en die tikt ook vaker dan gewenst. Interne lekkage etc. kan het ook veroorzaken heb ik begrepen.
knäckor schreef:Dat hoeft net perse aan de hoofdbol te liggen, ik heb een nieuwe hoofdbol en bij mij tikt de drukregelaar ook eens per 10 seconden.
Bij mij dito , nieuwe bol , gespoeld met hydraucinage en nog steeds elke 5 sec.
een tik
Ik verdenk toch de hd pomp , hoe snel gaat de auto in de benen s’morgens vroeg?
Dat duurt bij mij iets van 30 sec. en dat kan sneller.
Of er staat iets giganties te verbruiken natuurlijk , daar heb ik nog niet naar
gekeken..
Overigens denk ik dat de opbrengst van de pomp niet erg toerenafhankelijk is
Onder de plunjers zitten kleine boringen , die bepalen hoeveel olie aangezogen
wordt.
Ik kan dat duidelijk zien aan de hefinrichting van mijn trekker , daar heb ik een
BX hd pomp ingezet , iets boven stationair gaat de hef het snelst omhoog
Inderdaad, een BX gaat het snelste omhoog als je zo rond de 1500 toeren zit..
Hij komt snel omhoog, ongeveer 15 sec, als ik iets gas geef gaat ie nog sneller.
De auto zakt wel meteen in als de motor uit is trouwens, na een uurtje ligt hij achter al plat, voor duurt iets langer.
Ik durf er nou niet meer mee te rijden, het is levensgevaarlijk als de sb ineens halverwege een bocht wel werkt…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ik had hetzelfde probleem met de Gti, ook qua meteen inzakken na uitzetten enz.
Ik heb een rondje bollen gedaan maar dat hielp niet veel, wat bij mij wel geholpen heeft is een maandje met hydrorincage rijden. En wat bij ook hielp voor de hydrorincage, was even het stuur van linker naar rechter uitslag draaien ‘s ochtends voordat je vertrekt.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Deze auto heeft recent met hydrorincage gereden, en de bollen zijn allemaal op druk gebracht…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik weet niet meer in welk topic, maar er is eerder zoiets gemeld over een BX met SB. In dat topic werd ook een oplossing genoemd, maar ik meen dat dat LHM spoelen betrof. Ik dat geval heb je er niet veel aan…
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Misschien een vrij logische (van de leek op hydrauliekgebied) verklaring voor het SB probleem:
-bij fel accelereren moet de pomp extra hard werken om de achterbollen weer op druk te helpen, extra oppompen gaat natuurlijk ten koste van de overige hydraulische gadgets?
Misschien is je pomp kaduuk/versleten?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Ik vermoed dat inderdaad, ik heb het idee dat de pomp ook steeds meer lawaai gaat maken…
Net nog even 50km gereden, beneden de 60 gaat alles redelijk goed (tenzij je een sprint trekt), maar op de snelweg is de sb het grootste gedeelte weg. Tenzij je midden in een inhaalactie of zware bocht zit, dan schiet je soms zo naar de vangrail.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Je vertelt dat je net met hydrorincage hebt gereden? Kan natuurlijk zo zijn dat bepaalde vervuiling los is gekomen en op een kritieke plek uiteindelijk is neergeslagen?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik ben allesbehalve een expert op het gebied van Citro-hydrauliek, maar ik zou zeggen: check nog eens of sommige hydrauliekonderdelen een grote lekstroom veroorzaken. Het eerste waar je aan merkt dat je te weinig druk hebt is de stuurbekrachtiging. Toen ik destijds mijn TZD Turbo kocht had die dezelfde problemen, en het vervangen van de hydrauliekpomp hielp wel iets, maar niet voldoende. Uiteindelijk was de remcommando (zoals de garagist dat noemde) de boosdoener. Ik heb er daarna geen meer last van gehad, maar perfect is de hydrauliek bij mij nooit geweest, tot op de dag van vandaag toe. Ik heb ermee leren leven…..
Kijk eens op http://www.tramontana.co.hu/citroen/suspension/suspension.php, en vervolgens onder het kopje “Fast ticking”, daar staat een plaatje van een LHM vat met leidingen en de de (lek)stromen die erdoor heen gaan, zo kan je zelf misschien de boosdoener opsporen. Zowiezo een heel informatieve site, ook als je zelf niet zo actief sleutelt.