Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
BX19trs schreef:Als de BDP sensor stuk is vonkt de ontsteking helemaal niet meer…
Emiel
Oja, dat is waar.
Ooit, in mijn vroegere loopbaan een dergelijke storing tegen gekomen.
Het ging om een 1.9 Gti automaat, alles aanwezig, benzine, vonk alles maar geen broem.
Jou Tzi heeft toch ook zo’n motor?
Remedie toen was stomweg een paar startkabels, terwijl de auto niet de indruk gaf een zwakke accu te hebben. Blijkbaar hebben deze motoren een hele goeie accu nodig.
Er was vonk tijdens starten, er kwam benzine op de injector rail, echter bij de injectors was tijdens starten geen aansturing omdat de ecu niet voldoende prik kreeg.
Zou het??? Nogmaals, ik had echt niet het idee dat de startkabels de remedie zouden zijn, ik zette ze er alleen op om te voorkomen dat de accu uitgeput zou raken tijdens de metingen die ik wou doen om de oorzaak te achterhalen, en plots sprong het gekke ding aan.
Wie weet??
Mooie wagen buurman….
Dinges schreef:Ooit, in mijn vroegere loopbaan een dergelijke storing tegen gekomen.
Het ging om een 1.9 Gti automaat, alles aanwezig, benzine, vonk alles maar geen broem.
Jou Tzi heeft toch ook zo’n motor?Remedie toen was stomweg een paar startkabels, terwijl de auto niet de indruk gaf een zwakke accu te hebben. Blijkbaar hebben deze motoren een hele goeie accu nodig.
Er was vonk tijdens starten, er kwam benzine op de injector rail, echter bij de injectors was tijdens starten geen aansturing omdat de ecu niet voldoende prik kreeg.Zou het??? Nogmaals, ik had echt niet het idee dat de startkabels de remedie zouden zijn, ik zette ze er alleen op om te voorkomen dat de accu uitgeput zou raken tijdens de metingen die ik wou doen om de oorzaak te achterhalen, en plots sprong het gekke ding aan.
Wie weet??
De motor van mijn Tzi lijkt op die van de Gti, maar is niet helemaal hetzelfde.
Vandaag nogmaals gekeken en het monopoint huis opengemaakt om te kijken of er benzine wordt ingespoten en dat blijkt het geval te zijn. Dus benzine en vonk zijn er, maar aanslaan wil hij helaas niet
De auto staat helaas dusdanig gepositioneerd in de garage dat ik er met startkabels niet bijkan. Misschien dat ik ergens een jumpstarter kan lenen
Ik denk dat het “lek” boven water is.
De distributieriem staat niet meer op tijd. Als ik in de krukas een paspen stop, dan lijnt het gat van de nokkenas totaal niet meer uit met het gat in het blok.
Ik vermoed dat mijn kleppen dan ook flink naar de knoppen zijn…
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ow, een versprongen riem! Daar zou ik niet snel opgekomen zijn. Het goede nieuws is dat de XU met 8 kleppen kop over het algemeen een vrijloper is. Dus een nieuwe riem plaatsen zou in principe voldoende moeten zijn. Natuurlijk wel even tornen om te checken of er inderdaad niets met elkaar in contact is gekomen…
Hilko16TZI schreef:Ow, een versprongen riem! Daar zou ik niet snel opgekomen zijn. Het goede nieuws is dat de XU met 8 kleppen kop over het algemeen een vrijloper is. Dus een nieuwe riem plaatsen zou in principe voldoende moeten zijn. Natuurlijk wel even tornen om te checken of er inderdaad niets met elkaar in contact is gekomen…
Dat zou mooi zijn zeg. Vooralsnog ga ik maar van het ergste uit.
Morgen ga ik proberen de boel weer op tijd te zetten. Hoe check ik dan het beste of er niets met elkaar in contact komt. De bougies eruit en dan voorzichtig ronddraaien d.m.v. een dopsleutel op de krukas? En dan zou alles zonder al te veel weerstand rond moeten draaien neem ik aan…?
Mocht het nou zo erg zijn dat de kop eraf moet, dan is dat jammer maar levert het ook weer wat op: dan kan ik eindelijk die verrotte klepseals eens vervangen. Mijn BX verstookt nogal wat olie
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zou in ieder geval de riem die er nu opzit vervangen. Natuurlijk kun je die nog gebruiken om alles op tijd te zetten, maar verder ook niet.
Inderdaad moet je de motor, als alles op tijd staat, “normaal” kunnen draaien. Haken, happen, schuren etc is niet goed. En bij weerstand zeker niet met lomp geweld doordraaien
En als die klepseals toch al zo rot zijn: hoeveel méér aanleiding zoek je om het dan meteen goed aan te pakken… Zou ik doen dus. Als je nu namelijk een nieuwe riem plaatst en je begint over 20K km met de koprevisie, kun je de hele santekraam weer gaan vervangen. Dus als je nou toch de boel losgooit…
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Hoe kan de distributieriem van tijd raken door het vervangen van een koppeling?
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Hoe kan de distributieriem van tijd raken door het vervangen van een koppeling?
Ik vind het zelf ook enigszins vreemd, maar het is wel zo dat ik de motor met een dopsleutel op de krukas heb rondgedraaid om de prise-as goed in de koppelingsplaat te krijgen. Hierbij voelde ik een behoorlijke weerstand van het motorblok, maar dat leek me ook logisch omdat je in de cilinders ook de lucht samenperst. Ik neem aan dat door deze weerstand de riem wat tandjes is opgeschoven.
Ik had zelf ook niet verwacht dat dit kon, maar toch zit ik na de koppelingswissel met een riem die van de tijd af is….
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Raar verhaal… Maargoed, je weet nu waarom hij waarschijnlijk niet start . Je kan nog even compressie meten als de riem weer goed zit, dan weet je zeker of je kleppen niet beschadigd zijn.
Vermond schreef:Raar verhaal… Maargoed, je weet nu waarom hij waarschijnlijk niet start . Je kan nog even compressie meten als de riem weer goed zit, dan weet je zeker of je kleppen niet beschadigd zijn.
Ik neem aan dat ik daarvoor speciale apparatuur nodig heb?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb een compressiemeter van een vriend geleend, maar volgens mij hoeven die dingen niet erg duur te zijn.