Deel twee alweer.
‘s Kijken, waar waren we gebleven met de HY-reeks?
Nummer 25 is de HY Plateau Cabine - Service Aéroport. Leuk model, en helemaal historisch verantwoord. Deze HY reed op Orly.
Nummer 26 is ook historisch verantwoord, alleen klopt er het een en ander niet helemaal. De kleur van deze HY-DI Perkins is niet goed. De foto’s in het H-boek van Jansen/Sabatès laten een zilvergrijze/blauwachtige HY zien, zeker niet zo mintgroen als deze. Het kenteken klopt niet, en de tekst boven de voorruit ook al niet. Tenzij dit model een andere auto moet representeren dan in het boek getoond wordt natuurlijk. Maar dan hadden ze in het meegeleverde boekje andere foto’s moeten tonen.
Dit is trouwens een kleurvariant op de eerder uitgegeven camper nummer 19 en de als cadeau gegeven “Les Amis de Type H”.
De volgende wordt een HY met een gigantisch takeltoestand achterop… Lijkt me niet realistisch….
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Mijn kioskaankopen van de maand september :
3 sept :
- “Collection 2 CV” nr 152 : 2 CV Chic (1986 - Eligor - € 10,50)
- “Citroën Type H” nr 25 : Type HY plateau-cabine aéroport (1960 - Eligor - € 11,95)
16 sept :
- “Champions français de rallye” nr 25 : Saxo kit car Loeb/Elena Rallye des Vins Mâcon 1999 (Ixo - € 12,99)
17 sept :
- ““Collection 2 CV” nr 153 : 2 CV AK350 vitrier (glazenmaker) (1970 - Eligor - € 10,50)
- “Citroën Type H” nr 26 : Type HY-DI Perkins Aventuriers (1964 - Eligor - € 11,95)
De volgende nummers (verschijningsdatum in de Franse kiosken 1 oktober) :
- de volgende 2 CV wordt een AKS 400 “Aéroports de Paris” uit 1976
- de volgende Type H wordt inderdaad een takelwagen, een gele “plateau-cabine garagiste” Citroën garage Labéda uit 1956
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
De aanwinsten van vorige donderdag :
- “Collection 2 CV” nr 154 : 2 CV AKS 400 “Aéroport de Paris” (1976 - Eligor - € 10,50)
(de volgende wordt een stickervariant - ze zijn nog altijd goed bezig - namelijk een 2 CV AKS 400 “Deutz” uit 1975)
- “Citroën Type H” nr 27 : Type H plateau-cabine Garage Labéda (1956 - Eligor - € 11,95)
(de volgende wordt een Type HZ uit 1967 van een ijsventer)
Nieuwe reeks in de Franse kiosken : “Camions d’autrefois” van Altaya. Nummer 1, een Berliet GLR, is vandaag verschenen, nummer 4 (over twee maanden ongeveer) is een Citroën U55 veetransportwagen. Schaal is 1/43.
.... en da’s nog niet alles.
Als je je abonneert (als Fransoos) dan ontvang je met het vijfde nummer een FAR semi-remorque, in goed Nederlandsch een oplegger, en met het negende nummer een T55 (tracteur). Deze twee modellen passen bij elkaar.
Oorspronkelijk was er sprake van een U55 Heuliez frontstuurcabine, maar dat is nu een “gewone” krokodillenbek geworden. Met die Heuliez-cabine had je een combinatie gekregen waar foto’s van in de boeken staan. Deze combinatie was eerder uitgegeven als kit door KIT43.
Dit is mijn exemplaar.
@ Robb: ik las in een blad dat de modellen door IXO gefabriceerd gaan worden. Is dat nog steeds het geval? Want dan zal de verwachting die daar toen werd uitgesproken dat de modellen later ook wel in de reguliere handel komen, ook wel uitkomen. En anders is er altijd nog http://www.journaux.fr....
@ J@n: ik zal die vraag eens stellen aan mijn HY-kioskreeks-leverancier. Hij heeft dacht ik al wat van die Camion-serie in zijn eigen collectie. Ik kom erop terug.
@ J@n: inderdaad, de camions zijn van Ixo. Ze waren afgelopen beurs in Houten al te koop. Dus sta ik volgende beurs ver voor openingstijd voor de deur, in de hoop de U55 te kunnen kopen…..
Vorige donderdag (15 okt) gekocht in de Mag Presse :
- “Collection 2 CV” nr 155 : 2 CV AKS400 “Deutz” (1975 - Eligor - 10,50 EUR)
(de volgende wordt een elektrische 2 CV uit 1989)
- “Citroën Type H” nr 28 : Type HZ marchand de glaces (1967 - Eligor - 11,95 EUR)
(de volgende wordt een Type HZ “service compétitions Cibié” uit 1965)
Vorige zaterdag lag hij met enige vertraging in de Mag Presse :
- “Collection 2 CV” nr 156 : een Britse, elektrisch aangedreven 2 CV (1989 - Eligor - 10,50 EUR)
(de volgende wordt een 2 CV Cross uit 1988)
Normaal had ook nr 29 van de collectie “Citroën Type H” (HZ service compétitions Cibié uit 1965) uit moeten zijn, maar die is hier in de grensstreek voorlopig nergens te vinden…
Vandaag gekocht :
- “Collection 2 CV” nr 157 : 2 CV Cross (1988 - Eligor - 10,50 EUR)
(de volgende wordt een 2 CV AKS400 brandweerauto uit 1973)
- “Citroën Type H” nr 30 : Type H “Aéroport de Paris” (1962 - Eligor - 11,95 EUR)
(de volgende wordt een Type HP van een bierhandelaar, uit 1957)
Da’s dan de eerste 2CV Cross die ik zie waar de achterdeuren nog in zitten en de spatborden niet zijn uitgesneden. Lekker realistisch. Ze maken zich er wel makkelijk van af…
En het complete interieur zit er ook nog in…
beetje jammer hoor, deze luiheid bij de modelmakers… terwijl ze toch in deze en andere series best mooie modellen hebben uitgebracht.
De laatste nieuwe, van vorige donderdag :
- “Collection 2 CV” nr 158 : 2 CV AKS400 pompiers (1973 - Eligor - 10,50 euro)
(de volgende wordt een 2 CV AZU service municipal Le Touquet (1961)
- “Citroën Type H” nr 31 : Type HP plateau brasseur (1957 - Eligor - 11,95 euro)
(de volgende wordt een Type HY BP essais thermiques (1961)