1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Xsara beurtjes en onderhoud, duurder of goedkoper dan concurrerende merken?
peter1780
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-2009

Gepost: 14 november 2009 10:24 AM

Hallo Allemaal,

Sinds juli 2008 zijn wij in het bezit van een Xsara 1.6 16V Break Ligne Prestige uit 2003 met 95.000 km bij aanschaf. Sinds die tijd zijn er verschillende reparaties nodig geweest om hem goed rijdend te houden.
Via dit draadje wil ik eens kijken of wij een maandagochtendauto hebben of dat het normale kosten zijn. Momenteel heb ik het idee dat we een bodemloze geldput rijden. Misschien valt dit wel mee na het lezen van reacties van andere Xsara rijders.
Het lijkt mij wel leuk om eens een opsomming te zien van de gemaakte kosten bij verschillende xsara’s. Misschien heeft iemand nog enige input of citroen beter betaalbaar rijden is als bijvoorbeeld Renault, Peugeot, Volkswagen, Seat etc.

Onze “problemen”:

onder garantie, 95.000-110.000 km:
Deurrubber stuk
Kofferbakgreep defect
Accu te weinig capaciteit
Airco defect (sensor had kabelbreuk)
Rammelende Klepstoter
Zwaar sturen (opgelost met dit forum snake )

Zonder garantie, 110.000-125.000 km:
Grote beurt + remvloeistof
Koppeling vervangen
Radiator vervangen
4 nieuwe bandjes (duur maatje dat 195/55/R15 confused )
Achterdemper vervangen
Aircopomp heeft versleten lager (nog niet vervangen)
Blokken en schijven achter vervangen

En dan net:
Tussendemper rot hmmm

Totale kosten in 1,5 jaar: €3000,-  Shocked (dealer onderhouden)
Hoe zit dat bij jullie? Hebben jullie dezelfde kosten gehad bij 120.000 km?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben nog steeds harstikke blij met de wagen. Er zijn weinig modellen van dit formaat met deze luxe die in de 1200 kilo groep wegenbelasting vallen, 6.7/100km rijden en van 0-100 gaan in 10 secondjes.

Profiel  
 
Patrick
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 20-05-2004

Gepost: 14 november 2009 10:59 AM
  [ # 1 ]

kosten dealer weet ik niet, heb een mannetje dat het allemaal doet, en hij doet het goed. deze week APK + grote beurt (olie + filter, luchtfilter, bougies, multiriem + spanrol) € 350,-
waarvan 100 arbeidsloon.


maar wat ik mis bij jouw laatste beurt is de distributieriem. moet ie ook niet bij 120k vervangen worden. volgens mij wel nl.

ik trouwens ook dat je naast de reguliere beurtjes ook wel wat reparatie’s hebt gehad buitenom slijtage delen.

onze Xsaar hebben we nu ook drie jaar. wat ik me kan herinneren heb nu in totaal 3 beurtjes gedaan, 4 banden verwisseld (voor en achter)cv mechanisme rechtsvoor vervangen, maar dit bleek niet het defect te zijn. zelf de bekabeling van het rechtervoorportier en achterklep gesoldeerd. remmen rondom laten vervangen, schijven en blokken, en een einddemper, en dus de multiriem bij de laatste beurt.

maar hier mee kom ik nooit aan die 3000,- van jou.

for the record. tellerstand Xsaar inmiddels 207.000 km en hiervan zelf zo’n 50.000 km gereden.

BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004

Profiel  
 
citrozxdennis
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008

- Xsara HDI 110 Exclusive
Gepost: 14 november 2009 11:52 AM
  [ # 2 ]

Ik heb na aanschaf ook de nodige kosten gehad met mijn xsara ;
distributiriem 540,-
achteras lagers 600,-
remblokken achter 40,-
en nog wat andere dingen voor een totaal van 1285,- in 4 maanden tijd.
Maar de aanschafprijs was er ook naar! Ik weet nu dat er voorlopig niets groots meer aan zit te komen behalve misschien de accu, die is nog origineel.
Ik heb het altijd nadat ik een auto koop dat er toch wel wat reparaties aan zitten te komen.
Groet, Dennis

Profiel  
 
peter1780
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-2009

Gepost: 14 november 2009 12:14 PM
  [ # 3 ]

Oepsie:

Ik wist dat ik er een vergat:

Distributieriem + spanrollen zitten er inderdaad ook bij.
Wink

Profiel  
 
pixels66
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 16-06-2008

- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
Gepost: 14 november 2009 12:16 PM
  [ # 4 ]

mijn kosten:

4 banden( via het forum gekocht voor 120, laten monteren voor 30 euro)
Remblokken voor en achter(zelf goedkoop ingekocht en gemonteerd) 40 euro
olie en filter moest ververst worden, was nog nooit bij die auto gedaan, en hij had al 87000 gelopen, dus dat heb ik gelijk laten doen toen ik hem kocht. Kosten: 44 euro.
Stadslichtje van 30 cent.

Vorige week apk, 55 euro
en deze week 4 nieuwe bougies, de auto startte niet meer, kosten: 38 euro inclusief erin draaien.

wat moet er nog gebeuren:

Airco schoonmaken
Achterdemper vervangen(rot)
remschijven voorkant over een jaartje ongeveer
brandstofpomp maakt herrie, die moet waarschijnlijk vervangen worden(bij aanzetten contact bromt hij)

dus ik kom nooit aan die 3000 euro, maar ik weet gewoon dat citroen rijden toch wel vraagt om wat meer geld en onderhoud, dat moet je er voor over hebben. Al moet ik zeggen dat bij mijn vorige 2 auto’s(ax en saxo vts)
er nooit echt problemen zijn geweest, op een koppakking na…

“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-

Profiel  
 
mafkeessss
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1014
Geregistreerd: 17-02-2008

- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Gepost: 14 november 2009 02:21 PM
  [ # 5 ]

Nou ik denk dat ik ongeveer wel rond dezelfde kosten zit hoor.

Ik het tot nu toe binnen een jaar en 5 maanden.

2 nieuwe voorbanden
2 nieuwe ruitenwissers
Kleine beurt + apk
2 achterbanden
Uitlaat vanaf de kat naar achter
Los contacten van de injector relais ofzo
Brandend airbag lampje 2 keer voordat het opgelost was
En nog wat kleine dingetjes

En binne heel korte tijd komen nog
Distributieriem + grote beurt
4 remschijven + blokken
2 voorbanden
en een nieuwe voorruit


Dus ik denk dat ik ook snel richting de 3000 euro uitkomt

ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 november 2009 12:29 AM
  [ # 6 ]

Ik kijk niet echt op van de kosten, een Citroen rijden is leuk en comfortabel, maar het zijn echt niet de goedkoopste auto’s in onderhoud, tenzij je het zelf kunt. Ik bedoel hiermee de wat grotere modellen zoals Xsara en groter, een AX of Saxo is wel redelijk normaal in de kosten voor het onderhoud.

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 15 november 2009 01:38 PM
  [ # 7 ]

Ik weet niet wat je voor het ding betaald heb, maar ik zie geen echte afwijkende dingen kwa onderhoud rond die leeftijd. Enigste opvallende is die radiateur, maar dat zal je de kop niet kosten.

Ik snap je vraag, maar als je wat anders koopt rond die leeftijd heb je te maken met hetzelfde soort van onderhoud. Of de kosten voor een onderhoudsbeurt bij de anderen in een vergelijkbare klasse bij vergelijkbare onderhoudsbedrijven/dealers nu echt anders zijn, betwijfel ik.

Puntje voor een Citroen is, dat je aanschaf voor een xsara van 2003 beduidend lager is dan voor een Golf V van die leeftijd…...

Je hebt de pech gehad (of de gok genomen, of onbewust onwetend geweest), dat je net voor de 1 ton deze auto kocht, eentje met 110 dkm was leuker geweest, of duurder wellicht..

En om maar meteen een vergelijk te maken verderop in de life cycle: mijn saar heb ik met 2 ton op de klok gekocht, stond een jaar stil, maar wel met een volledige grote beurt incl. distr.riem ed. Inmiddels ca. 60dkm verder, enigste probleem waarmee naar de garage geweest, waren:
—> uitlaat afgebroken voor de kat, dus volledig vervangen voor ca. EUR 600
—> een rotte sensor, waardoor slecht starten bij halfwarm, ca. 50.
onderhoud tot nu toe zelf gedaan, filters + olie, maar nu toch maar naar garage ivm kleppen stellen, bougies e.d. (evt. vrijwilliger gezocht).
—> klink in deur vervangen met 2e hand exemplaar van bart ebben.

Wat er nog aan zit te komen, zijn: remblokken voor (incl. remolie doorpompen) en ik ben benieuwd hoe lang de koppeling het nog houdt (toplager jankt). M.a.w.: ik zit nu ook tegen zo’n EUR 1000 aan kosten aan als het tegenzit. Maar dan kan het weer zo’n 2 a 3 jaar mee, hangt van de km-heffing af Wink

Profiel  
 
f1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 12-02-2009

Gepost: 16 november 2009 01:49 PM
  [ # 8 ]

Ik heb 8 maanden geleden een Xsara 1.6 aut break 2001 133.000km op de teller bij een dealer gekocht.

Deze had net een grote beurt gehad incl. distributie (dat scheelt natuurlijk)
Tijdens garantie 1x deurrubber 1x 3de remlicht(unit) 1x koppakking 1x vocht koplamp.
Verder Chevron embleem opnieuw zelf gelijmd (normaal nieuw rond 200 euro) 2 nieuwe banden 260 euro(Goodyears).
Zelf heb ik de bakolie laten vervangen 160 euro. 3x ruitenwissers

Soms wat olie bijvullen (totaal in 10.000 2.5 liter) en veel benzine gemiddeld 1 op 11 soms 1 op 12

De Xsara is onze 7de auto maar rijd op 1 na het beste van allemaal, confortabel,vlot kortweg heerlijk. (op nr 1 Mitsubishi Galand 2.0 L zeer betrouwbaar,zeer snel en verbruik was lager dan de Xsara)
De Xsara is wel de 1ste auto waar ik olie moet bijvullen en die het meest benzine lust.

Tot nu toe heel tevreden.

Profiel  
 
J. J.
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 24-07-2008

- Xsara Coupé 1.6 16v VTR Différence II
Gepost: 16 november 2009 02:42 PM
  [ # 9 ]

Ik heb mijn Xsara nu anderhalf jaar.

Wat er aan gedaan is:
Ruitensproeierpomp vervangen, was gewoon pech.

Volgende vier dingen tijdens grote beurt +APK:
Twee nieuwe achterbanden, door haarscheurtjes;
Nieuwe (gereviseerde) radiateur;
Vloeitstoffen en wat pakkingen;
Nieuwe voorveren (garantie);

Ruitenwisser;
Stuurbekrachtigingsensor, alleen aanschaf.

In onderhoud bij de dealer,ongeveer 1100 euro aan uitgaven.
Plus de materiaalkosten voor kleine reparaties die ik zelf doe.

Ik heb trouwens zelf nooit olie hoeven bijvullen.

Over 7000 km is de distributieriem aan de beurt…

Profiel  
 
Gepost: 16 november 2009 03:35 PM
  [ # 10 ]

Ik heb zelf geen Xsara, maar als ik de antwoorden tot hier toe doorlees zitten de grote kosten van de TS hem toch vooral in het feit dat voor elk ‘kleinigheidje’ de dealer wordt opgezocht. Dit zal bij andere merken zeker niet anders zijn. Kosten van regulier onderhoud zijn nu eenmaal een flink deel van het autobudget. Sommige ‘slijtagedelen’ slijten harder door tijd dan door kilometers, maar ook het gebruik en de rijstijl van de gebruiker zijn hierop van invloed. Al met al denk ik dat je met een ander model of merk zeker niet op minder kosten had moeten rekenen, al zal er op details altijd verschil zijn. Remmen zijn bv bij Citroen ronduit duur in vergelijking tot bv Mercedes Very Happy

Profiel  
 
J. J.
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 24-07-2008

- Xsara Coupé 1.6 16v VTR Différence II
Gepost: 16 november 2009 03:43 PM
  [ # 11 ]

Klopt. Vooral die Michelins die ze er onder zetten zijn schreeuwend duur.

Dat de remmen duurder zijn is logisch, ze piepen het hardst van allemaal,
daar heb je graag iets voor over! Wink

Profiel  
 
Gepost: 16 november 2009 04:16 PM
  [ # 12 ]
J. J. schreef:

Dat de remmen duurder zijn is logisch, ze piepen het hardst van allemaal,
daar heb je graag iets voor over! Wink


haha

Profiel  
 
f1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 12-02-2009

Gepost: 16 november 2009 04:27 PM
  [ # 13 ]
J. J. schreef:

Klopt. Vooral die Michelins die ze er onder zetten zijn schreeuwend duur.

Dat de remmen duurder zijn is logisch, ze piepen het hardst van allemaal,
daar heb je graag iets voor over! Wink

Ja, wat is duur ? bij de dealer 280 euro voor en 380 euro achter.

Als je het zelf kan heb je voor en achter samen aan schijven en blokken 198 euro.

Uurloon bij de dealer was 85 euro geloof ik.

Tel uit je winst.

Profiel  
 
Gepost: 16 november 2009 04:31 PM
  [ # 14 ]
f1 schreef:
J. J. schreef:

Klopt. Vooral die Michelins die ze er onder zetten zijn schreeuwend duur.

Dat de remmen duurder zijn is logisch, ze piepen het hardst van allemaal,
daar heb je graag iets voor over! Wink

Ja, wat is duur ? bij de dealer 280 euro voor en 380 euro achter.

Als je het zelf kan heb je voor en achter samen aan schijven en blokken 198 euro.

Uurloon bij de dealer was 85 euro geloof ik.

Tel uit je winst.

En dat vind jij niet duur voor het materiaal? Vraag voor de aardigheid eens wat ze bij de Brezan kosten en vraag daarna ook eens wat hetzelfde materiaal voor een mercedes A kost bij de mercedes dealer…

Profiel  
 
peter1780
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-2009

Gepost: 16 november 2009 07:58 PM
  [ # 15 ]

Wel,

Net het autootje weer kunnen ophalen met een nieuwe tussendemper. De dealer heeft 25% korting gegeven ivm hogere eerdere reparaties Smile

Toch netjes aangezien de auto daar niet is gekocht. Ik betaalde voor de achterremmen compleet €220,- bij deze zelfde dealer. Dat is toch een heel verschil met de €380,- die hierboven wordt genoemd.

Het valt mij op dat de meeste mensen wel dezelfde dingen als onderhoud hebben en dat dit normale slijtagedingen zijn. Gelukkig zie ik weinig mensen die een nieuwe CPU o.i.d. erin moesten (laten) zetten Surprised.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook