Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Heb ik nou gezien dat mijn diesel filter verwarmd wordt door een koelwaterelement dat eronder gemonteerd zit??
Er loopt nl een koelwater slang naar het motorblok maar dat zit op een aansluiting onder het brandstoffilter??
Of ben ik nou abuis….
Rien
Ow ehh sorry..bx break 1,9 xud9 blok
is dit geen koeling d.m.v. lucht? zo is het bij mijn xm wel
Groet Roy
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Re: Klopt dit?
KuikenXXL schreef:Heb ik nou gezien dat mijn diesel filter verwarmd wordt door een koelwaterelement dat eronder gemonteerd zit??
Er loopt nl een koelwater slang naar het motorblok maar dat zit op een aansluiting onder het brandstoffilter??Of ben ik nou abuis….
Rien
Ow ehh sorry..bx break 1,9 xud9 blok
Ja, dat klopt.
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Dat komt heel goed uit ivm het percentage zonnebloemolie. Hoe warmer hoe beter want dat vind de lucas ok. Nu alleen nog iets vinden om de mix die direkt wordt aangeboden na de start want die is de eerste minuten nog vrij koud.
Rien
KuikenXXL schreef:Dat komt heel goed uit ivm het percentage zonnebloemolie. Hoe warmer hoe beter want dat vind de lucas ok. Nu alleen nog iets vinden om de mix die direkt wordt aangeboden na de start want die is de eerste minuten nog vrij koud.
Rien
Lucasjes houden niet zo van PPO. Zie PPO draadje.
Ach, verwarmd lussen ze een hele hoop. Maar daar is al een draadje over, valt genoeg in te lezen.
Test
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Ja precies…laten we er geen nieuw topic voor maken met welles nietes strijd.
Ik weet nu zeker wat ik dacht gezien te hebben en daar ben ik heel blij mee.
Rien
Re: Klopt dit?
KuikenXXL schreef:Heb ik nou gezien dat mijn diesel filter verwarmd wordt door een koelwaterelement dat eronder gemonteerd zit??
Er loopt nl een koelwater slang naar het motorblok maar dat zit op een aansluiting onder het brandstoffilter??Of ben ik nou abuis….
Rien
Ow ehh sorry..bx break 1,9 xud9 blok
Ja….jij hebt al het zo geroemde *Xantiafilterhuis*
Bij de BX van een jaar ouder (93) en daarvoor…..zit het brandstoffilter tegen het schutbord aan.
Toch zou ik het advies van Marten maar niet in de wind slaan…..als je je motor heel wilt houden.
Overigens…..heb ik al meerdere keren van mensen uit mijn omgeving gehoord dat ze die rode *stationcar* (ik weer uitleggen dat Franse auto’s een Break heten ).....zo mooi vonden en ze het zonde vonden dat ik hem had weg gedaan. ops:
Bevalt hij verder nog goed ?
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Op wat LHM leiding probleempjes en een koelwaterlek na rijdt hij goed.
Hij heeft nu de 280k gepasseerd en knort vrolijk verder.
Die lekkages waren mij onverklaarbaar maar zijn volgens mij gewoon een kwestie geweest van oudere leidingen die door mijn gymnastieklessen geknapt zijn.
Het koelwaterlek was ook zo’n fenomeen een dag of 2 nadat hij terug was gekomen bij Van der Laan uit Abbenes begon hij te druppen eerst dacht ik vanwege de groene kleur dat het weer lhm was maar het plasje nader geinspecteerd bleek het koelvl. te zijn. Ook moest ik toch elke week nog een halve liter LHM aanvullen en dat zat me niet lekker. Achteraf bleek het koelwaterhuis of thermostaathuis gescheurd te zijn (weet even niet welke van de 2)
Na een tijdje te hebben doorgetobt ben ik op een adv dag naar Hegu gereden. Ik ben blij dat ik daar geweest ben. Echt een vakman van weinig woorden maar wel weten waar hij mee bezig is. Er werken er volgens mij 3 of 4 man.
Wat Hegru gedaan heeft is een retourslang vervangen, LHM gevuld, behuizing vv, kvloeistof vv en de multiriem vervangen.
Dit maakte een verschil van dag op nacht. De auto komt heel snel omhoog en rijdt een stuk stiller. Het naveren wattie daarvoor deed is nu veranderd in vrij stug en dat bevalt super. De vering was daarvoor zo week dat de auto stuiterde en als de persoon voor mij met z’n kop door het blik van zijn dak vloog vroeg ik me dan af waar die hobbel eigenlijk lag want ik voelde hem niet.
Ik heb tijdens de eerdere posts ook al verteld dat ik heel erg moest wennen aan het zweverige gevoel. Dat scheen te zijn gekomen doordat de multiriem erg op was. Hegru heeft deze vv. voor 28€.
M’n brik ligt nu goed op de weg en rijdt ok.
Er zullen vast nog wel andere problemen komen maar dat zie ik vanzelf wel.
Mijn volgende auto wordt iig. geen citroën meer met een pneumatsich systeem. Dat is toch achteraf niet helemaal geweest wat ik in een auto zocht.
De BX is een apart slag auto waarvan je houdt en het nodige voor over hebt of het ligt je niet en dat zal waarschijnlijk ook niet veranderen.
Een citroën mens zal ik nooit worden, maar ik ben m’n brik zeker wel gaan waarderen en wanneer ik ergens op de brug kan zal ik zeker proberen hem goed te verzorgen en rijdend te houden.
De zijraam aan de bijrijderszijde heb ik een nieuw mechanisme gegeven en een TZD interieur erin gezet. Mistlampen heb ik ook liggen maar deze monteer ik wel wanneer ik tijd heb.
Dus mocht hij er onverhoopt toch komen te overlijden dan wordt het waarschijnlijk weer Opel of Nissan en tot die tijd ben ik lief voor hem.
Als ppo nou eens uit de illigaliteit komt ben ik helemaal blij.
Rien
KuikenXXL schreef:.........Ik heb tijdens de eerdere posts ook al verteld dat ik heel erg moest wennen aan het zweverige gevoel.
Dat scheen te zijn gekomen doordat de multiriem erg op was. :
Hegru heeft deze vv. voor 28€.
Wat heeft in Godsnaam de multiriem te maken met het zweverige gevoel ??
Hebben ze dat bij HEGRU tegen je gezegd ?
Natuurlijk wordt je HD-pomp met de multiriem aangedreven (itt oudere BX’en, met een V-riem en de HD-pomp op de nokkenaspoelie)......maar ik vraag me in gemoede af hoe ze aan dit verhaal komen.
KuikenXXL schreef:De auto komt heel snel omhoog en rijdt een stuk stiller. Het naveren wattie daarvoor deed is nu veranderd in vrij stug en dat bevalt super.
De vering was daarvoor zo week dat de auto stuiterde en als de persoon voor mij met z’n kop door het blik van zijn dak vloog vroeg ik me dan af waar die hobbel eigenlijk lag want ik voelde hem niet.
Ik heb tijdens de eerdere posts ook al verteld dat ik heel erg moest wennen aan het zweverige gevoel.
Nou….ik weet niet WAT er allemaal met die Break is gedaan….maar dit lijkt me een vreemde zaak !
Jij bent geen HP gewend, denk ik
Toen ik deze BX break uit Almelo ophaalde, veerde hij prima…..zoals een BX break hoort te veren.
Als ik namelijk de vering niet goed vind (en ik mag zeggen na 14 jaar en een stuk of 9 BX’en (en 2 Xantia’s) *ervaringsdeskundige* te zijn ops: ).... ging/ga ik er altijd mee naar Rene Spaan te Krommenie en de laatste paar jaar naar Chyparse Soesterberg.
Als ik me goed herinner is er wel een voorraadbol op gezet…...
Met de tzd-turbo EN met mijn huidige Xantia TD ben ik ermee naar Chyparse geweest voor een bollencheck.
Misschien ook een idee voor jou om hem eens goed door te laten lichten ?
Re: Klopt dit?
Bram schreef:Ja….jij hebt al het zo geroemde *Xantiafilterhuis*
Bij de BX van een jaar ouder (93) en daarvoor…..zit het brandstoffilter tegen het schutbord aan.
Dat zat op breaks al vanaf modeljaar 1992 zo; bij berlines pas later.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Het lijkt mij toch niet ongewoon dat als die riem te slap/versleten was dat de pomp de handel niet zo hard kon volpompen dan wanneer deze vervangen is en weer strak staat.
Het is in ieder geval zo dat de wagen stuiterig was daarvoor en nu niet meer en het enige dat hij veranderd heeft is het vervangen van een lekslang en een multi riem verder weet ik het ook niet.
Rien
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
KuikenXXL schreef:Het lijkt mij toch niet ongewoon dat als die riem te slap/versleten was dat de pomp de handel niet zo hard kon volpompen dan wanneer deze vervangen is en weer strak staat.
Het is in ieder geval zo dat de wagen stuiterig was daarvoor en nu niet meer en het enige dat hij veranderd heeft is het vervangen van een lekslang en een multi riem verder weet ik het ook niet.Rien
100% zeker dat de multiriem totaal nul effect heeft op het weggedrag zodra de auto op normale rijhoogte is gekomen.
Denk dat het met de bijgevulde LHM te maken heeft. Dat zou kunnen betekenen dat je systeem flink vervuild is. Is de LHM troebel of helder?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:100% zeker dat de multiriem totaal nul effect heeft op het weggedrag zodra de auto op normale rijhoogte is gekomen.
Ik dacht ook al….ben ik de enige ?
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
De LHM in het tankje is gifgroen maar ik was toch al van plan dit binnekort eens goed de filters schoon te maken en de LHM te vervangen.
Wellicht heeft het er ook mee te maken dat ik rond de 4 ton aan km’s in duitsers heb gereden..vandaar dat ik misschien niet goed weet hoe hp zou moeten rijden.
overigens heeft Hegru enkel gezegd dat de riem versleten was en vervangen moest worden. Die man heeft verder niets gezegd over het de rijeigenschappen, maar ik vind het zelf ztukken beter zo.
Rien