Ave Citrofanaten,
Afgelopen zaterdag was de hydraulisch leiding tussen de hoofdbol (geloof ik) en accumulator (geloof ik ook) linksvoor (voor de linkervoorwiel onder naar boven) voor de 3e keer afgebroken (1e zelf gerepareerd, na 6 maanden weer, weg latten slepen en door garage laten repareren en dat was ook ca 6 maanden geleden en nu weer. Gatsamme.
Maar goed, in de wetenschap dat de ANWB het niet kan repareren en het zal laten wegslepen, toch gaan zoeken naar een citroengarage (ik zat op dat moment op de oprit van autoweg assen noord richting Hoogeveen). Grappig was dat toen we net vertrokken een mooie citroen ds (ik meen pallas) aan kwam rijden (iemand van hier?). Hij stopte gelukkig. Hij adviseerde mij naar Timmer in Groningen (mij bekend, want ik woon eigenlijk in de Betuwe) te gaan.
Dus gelijk naar Timmer gegaan en “nieuwe” gehaald. Na 2,5 uur was het weer gemaakt.
ik vond het erg lastig dat ik weer op stap moest om een leiding te gaan halen en ik zit de afgelopen dagen te bezinnen of er niet een noodreparatie mogelijk zou kunnen zijn.
Ik kom tot het volgende: BX heeft itt CX en DS “elastieken/ rubberen” leidingen (DS en CX aluminium?). Is het niet mogelijk met een stukje “elastieken/ rubberen” leiding van de BX en klembouten aan de weerszijden de breuk te overbruggen en provisorisch te repareren? Of kan dat niet ivm hoge druk?
Ik ben erg benieuwd of deze provisorische reparatie mogelijk is of er andere methoden zijn voor een noodreparatie voor een breuk van een hydraulische leiding.
Goof

Totaal aantal Berichten: 1136
- GS/GSA 1220 Club
Dat is een hoge druk leiding toch? Die kunnen nooit van rubber zijn, staat iets van 80 bar op. Alleen retourslangen zijn van rubber. Asl die gaan lekken kun je ze nwel fixen dmv een stukje brandstofslang (tijdelijk) of gewoon LHM slang. Moet je wel kleine cu-ni buisjes hebben om de aansluiting te kunnen maken. Een hoge druk leiding is niet te repareren. Vervangen is de enige oplossing volgens mij.
Zit die leiding er wel goed op? Een nieuwe leiding kan toch niet binnen een paar manden weer gaan lekken. Staat er een spanning op door verkeerde montage oid? Of juttert er iets tegenaan waardoor hij doorslijt?

Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Orginele, stalen hogedruk leidingen gaan wel eens stuk door trillingen. Ze moeten dan ook om de zoveel (dacht 30) cm vastgezet worden met klemmetjes.
Hogedrukslang bestaat wel, kijk maar in het SM-topic op dit forum: Een aantal SM-piloten is overgestapt van een stalen hogedrukleiding naar een hogedrukslang.
Citroen!
Hallo,
Interessante thread.
Het is inderdaad een stukje hogedrukleiding, maar in bouwwerktuigen komt rubberen hogedruk hydroliek leidingen in grote mate voor evenals in airco leidingen.
Probleem is volgens mij, dat de motor (en dus de pomp) flexibel is opgehangen en de voorrraadbol vast aan het chassis zit.
Ik heb zowel voor de airco als voor de stuurbekrachtiging van de suburban op maat hogedruk hydroliek leidingen laten maken. Hebben ze speciale slang, koppelingen en montagebank voor.
Vraag is hoeveel druk deze leidingen kunnen hebben, 80 bar is best een flinke druk.
Eens wat googlen om meer te weten.
jan…
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Bij mij was dezxe leiding op 2 punten bevestigd (onderin bij de radiator en voven bij de accumulator (o.i.d..).
De leiding was precies bij die bevestigingspunt afgebroken (bij de uitgang daarvan. nu heb ik het daar niet meer gefixt). Binnenkort gaat mijn Breek naar de garage, o.a. voor APK keuring, en zal dit bespreken.
Die hogedrukslag lijkt me interessant voor een noodreparatie…

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
En hoe wil je die hogedrukslang dan aan je bollen vastmaken?
Ik ben benieuwd naar de bevindingen van Jan: of door hem genoemde slang bestand zijn tegen 80 Bar, en of je daarop ook koppelingen passend bij de veerbollen, e.d. kunt bevestigen en dan steeksleutel 9 gebruiken. Voila.. Opgelost.
Als dit een serieuze optie is,, dan ben in elk geval ik zeker heel erg blij.
Het zou in deze tijd mogelijk moeten zijn iets erop te vinden…. Materialen en technologische kennis zijn er volgens mij zat..

Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De druk in het “kleine circuit”, dus voor de hogedrukregelaar, loopt veel hoger op dan 80 bar: Kan zo maar 160 bar worden….
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 15728
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat ik dan niet helemaal snap, is dat je (indien het qua druk zou kunnen) een speciale hydrauliekslang zou laten maken en deze dan in de kofferbak zou gooien voor een noodreparatie indien nodig… Het is niet even een stukje benzineslang erover schuiven tot je tijd hebt om naar de garage te gaan he…

Totaal aantal Berichten: 1136
- GS/GSA 1220 Club
Kun je net zo goed meteen een extra op maat gemaakte HD leiding meenemen, dan heb je alleen een steeksleutel 8 nodig en dan ben je klaar (hopen dat je wartels gangbaar zijn). Of je er ook lekker bij kan is een ander verhaal.

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hogedrukslang in plaats van leiding is een mogelijkheid. Heeft Citroen standaard toegepast bij diverse XM’s en Xantia’s onder andere in het activa systeem. Ook op SM’s, DS’en en CX’en is het een modificatie die we sinds jaar en dag uitvoeren. Het koppellen van een standaard ‘graafmachine’ hogedrukslang aan de diverse punten vereist wel speciaal gemaakte nippels waarvoor een draaibank nodig is. Als je meer informatie wilt, dan is dat denk ik meer iets voor een PB.
Zo’n slang even tussen de gebroken leiding zetten is er overigens niet bij. Het is wel mogelijk om wartels en koppelstukken aan een gebroken leiding te maken, maar daar heb je speciaal gereedschap voor nodig, dat zou natuurlijk in de achterbak meekunnen maar dan adviseer ik ook om een boel meters leiding en extra wartels in diverse maten mee te nemen, dan kan je onderweg in principe alles oplossen als je een manier kan verzinnen om er onder de auto bij te komen. De druk in een CX wordt door de hogedrukregelaar afgeregeld tussen 145 en 170 bar. Als de pomp aanslaat is de druk gedaald tot 145 bar, en hij pompt door totdat de druk weer op 170 bar is. Dat houd je niet tegen met een paar slangklemmetjes.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
sans-pareil schreef:maar daar heb je speciaal gereedschap voor nodig, dat zou natuurlijk in de achterbak meekunnen maar dan adviseer ik ook om een boel meters leiding en extra wartels in diverse maten mee te nemen,
Dat heb ik…. Oeps. En die domme rubbertjes ook nog….
Graddus, een benzineslangetje gaat dus echt niet werken met dit soort druk.
Oké,
Ik begreep dat met een zekere regelmaat de vaste leiding brak. Mijn voorstel om eens te kijken voor een flexibele leiding zou dan wel een definitieve oplossing moeten zijn. Dan is het een kwestie van de juiste nippels en wartels aan de slang monteren en je kan een poosje langer vooruit.
Noodreparaties met een stukje rubberslang en een paar klemmetje lijkt me inderdaad geen goed plan.
Dan liever een reserve vaste leiding in de kofferbak, zoals ook wordt gesuggereerd.
jan…
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Een korte resume:
Gebroken leiding overbruggen dmv noodreparatie ter overbrugging is dus geen echte optie.
Een (ik neem aan flexibele) hogedrukslang daarentegen juist wel (volgens DriverD en Sans Pareil). Een probleem is dat je dan op maat gemaakte nippels (en wartels) daarbij moet hebben. Maar aan de andere kant is dat al toegepast bij Xm’s en Xantia’s en als modificatie bij CX, Sm en DS. Ik zou kunnen veronderstellen dat deze slangen ergens verkrijgbaar zijn.
Dus ben ik wel nieuwsgierig naar deze slangen. Graag ontvang ik van Sans Pareil daarover een PB. Het zou ook fijn zijn als ik deze slangen eens kan zien…
Goof de wijze,
Ik heb hydroliekslang laten maken bij Stahlie en bij Dronk. Allebei in Rotterdam.
jan
O da’s snel als het voor de hydr. systeemleiding betreft.. Hoeveel poen was je daarmee kwijt? Interessant genoeg om als reserveleiding te gebruiken?
Ik hoorde van sans pareil dat CX’en leidingen uit verschillende lengten bestaan, dus daarom niet echt mogelijk is een universele leiding in je kofferbak te hebben in de zin van 1 stuk (je zou dan meer stukken moeten hebben en dat wordt in totaliteit een prijzig geheel).