Kreunend geluid na het nemen van een drempel
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 12 november 2009 06:29 PM

Ik heb vermoeden dat bij het in en uit veren van de eend dat er in de linkerveerpot zich een ‘kreun’ heeft ontwikkeld. Ik dacht eerst dat de schokbrekers dit geluid veroorzaakte maar dat is het geloof ik niet.

Bij sommige eendjes heb ik gezien dat er een gaatje in de veerpot zit (om te smeren of te behandelen tegen roest ??). Die van ons heeft dat niet. Het lijkt haast wel of die grote veer in de pot een drupje olie kan gebruiken.

Hoe kan ik dit vervelende geluid tegen gaan?

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 12 november 2009 06:31 PM
  [ # 1 ]

Heb je de kantelmessen al eens gesmeerd?

Jeroen

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 12 november 2009 06:47 PM
  [ # 2 ]

Kantelmessen smeren is een idee, maar ik denk dat je gewoon je veerpotten moet smeren. Daarvoor moet je er GEEN gaatjes in boren (die veerpotten werken deels op vacuum) maar met een slangetje ofzo moet je er ricinusolie/wonderolie in gieten. Geen andere olie omdat er een soort remschoenen in je veerpotten zitten en die zitten vast gelijmd. Die lijm laat los als het in contact komt met andere olie van ricinusolie/wonderolie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wonderolie

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 12 november 2009 08:20 PM
  [ # 3 ]

Jaaah, wonderolie! Wees er niet te scheutig mee, en probeer na het smeren je veerpotten te 180 graden te draaien. Als je dit niet doet heb je kans dat het gekreun blijf.
Ik heb er een handig hulpmiddel voor, een soort oliefilter sleutel gemaakt van rubber.
Meestal lukt het ook wel met de hand (afhankelijk hoe lang ze op je chassis zitten:)) Een beetje WD40 tussen je rubberen afdichtingen kan hierbij ook behulpzaam zijn.

Het kan geen kwaad so do not worry

Profiel  
 
OliZX
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 18-07-2005

- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
Gepost: 13 november 2009 01:30 PM
  [ # 4 ]
puffel schreef:

Het kan geen kwaad so do not worry

Laat de wonderolie z’n werk doen en het gekreun verdwijnt als sneeuw voor de zon. Wink

[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 november 2009 06:32 PM
  [ # 5 ]

Kraken is een teken dat er (te)veel wrijving is. Dus of het geen kwaad kan durf ik te betwijfelen.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
dyanemaniac
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 19-02-2007

Gepost: 16 november 2009 10:56 PM
  [ # 6 ]

en mocht dit niet helpen en/of het meer een soort knakkend/schurend geluid zijn ipv een kreunend geluid, check dan ook even of het binnenscherm niet tegen de draagarm aan loopt bij een verkeersdrempel. of eigenlijk natuurlijk andersom: de draagarm bij het inveren niet tegen het binnenscherm komt.

Profiel  
 
OliZX
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 18-07-2005

- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
Gepost: 17 november 2009 02:43 AM
  [ # 7 ]
dyanemaniac schreef:

en mocht dit niet helpen en/of het meer een soort knakkend/schurend geluid zijn ipv een kreunend geluid, check dan ook even of het binnenscherm niet tegen de draagarm aan loopt bij een verkeersdrempel. of eigenlijk natuurlijk andersom: de draagarm bij het inveren niet tegen het binnenscherm komt.

Klopt - heb ik bij de Aca ook gehad. Een van de binnenschermen schuurde tegen een draagarm aan telkens als die inveerde. Skriek skriek zegt de auto dan. Wink

[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)

Profiel  
 
dyanemaniac
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 19-02-2007

Gepost: 17 november 2009 10:23 AM
  [ # 8 ]

oja, skriek

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 17 november 2009 08:24 PM
  [ # 9 ]

Ik heb onder de eend gelegen en toen heeft iemand anders flink op de bumper gedanst. Het kwam echt uit de veerpot zo leek het. Maar ik zal het nog eens controleren.

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 18 november 2009 08:41 AM
  [ # 10 ]

Dikke kans dat idd wonderolie wonderen doet. Bekend “probleem” bij A-typen! En het materiaal om de veerschotel is hetzelfde als remvoering, dus droog op metaal zal niet al te hard slijten.

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
jeroen-2cv
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008

- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Gepost: 26 november 2009 11:22 PM
  [ # 11 ]
OliZX schreef:
dyanemaniac schreef:

en mocht dit niet helpen en/of het meer een soort knakkend/schurend geluid zijn ipv een kreunend geluid, check dan ook even of het binnenscherm niet tegen de draagarm aan loopt bij een verkeersdrempel. of eigenlijk natuurlijk andersom: de draagarm bij het inveren niet tegen het binnenscherm komt.

Klopt - heb ik bij de Aca ook gehad. Een van de binnenschermen schuurde tegen een draagarm aan telkens als die inveerde. Skriek skriek zegt de auto dan. Wink

Klinkt heel bekend…...
En als je dan de veerpotten smeert met wonderolie en er voor zorgt dat de draagarm het binnenscherm niet meer kan raken en het geluid blijft nog, dat is er waarschijnlijk iets mis met je draagarmlagers.
Die maken een heel hard knakkend metaalachtig geluid waar je bang van wordt als die kapot zijn.

Na het smeren van de veerpotten, het afstellen van de binnenschermen en het vervangen van beide draagarmlagers links voor, waren alle “rare” geluiden uit de ophanging weg.
Als je draagarmlagers van een Aca vervangt neem dan SKF, een setje (van 2 lagers en 2 keerringen) kost ong. 80 euro tegen 32-33 euro voor een setje van Timken (1 draagarmlager en 1 keerring)
Voor een 2CV zijn de Timken’s prima maar vanwege het hogere gewicht van een Aca kun je beter voor de (kwalitatief betere) SKF’s kiezen.

Jeroen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook