2 van de 2
 < Vorige 1 2

Project luxe toverdoos
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3247

Gepost: 10 november 2009 06:40 PM
  [ # 16 ]

Ach, dat vervuilen valt wel mee: jullie dwalen (nog) niet af Wink Beter een levendige discussie dan een monoloog.

Malle Pietje, ik begrijp niet helemaal wat je zegt over je dealer. Beweert hij dat er geen componenten zijn die pulsen tellen? Lijkt me sterk confused
Vroeger, in mijn jeugd werd voor alles (nou alles, heel veel Wink ) TTL gebruikt uit de 7400-serie. Je kon het zo gek niet bedenken of er was wel een IC voor. En wat ik zo bij Conrad zie, zijn dat soort componenten nog steeds verkrijgbaar. Dus t.z.t. op zoek gaan naar een counter en de timing uitknobbelen.
But good, that is future music. Mr. Green  Eerst maar ‘ns de drukknoptiming werkend krijgen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 15 november 2009 09:39 PM
  [ # 17 ]

Vandaag had ik het rijk alleen: moeders was naar een vriendin. Dus als de kat van huis is ...dan gaat de man fijn schema’s tekenen tongue wink
En dit is een nieuwe versie van de luxe toverdoos:

Dit wil ik gaan bouwen maar dat zal wel over een week of 2 worden Sad
Wat doet dit?
Wel, het eerste drukknopje zou een puls van 3 seconden moeten geven. De tweede de resetpuls van 15 seconden. So, for the brave at heart: good luck Wink

p.s. Zowel de 555 556 als de 4064 4066 kosten minder dan 1 euro per stuk.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 645

Gepost: 16 november 2009 01:59 AM
  [ # 18 ]

Bedoel je nou een 4064 of een 4066? Ik zie de 4064 niet staan in de lijst van CMOS-ic’s.

En een 555 heeft maar 8 pennetjes. Wink

Groetjes Erik!

Profiel  

wimb
> 3000 berichten

Gepost: 16 november 2009 08:12 AM
  [ # 19 ]

Oh sorry Surprisedops: , ik bedoel natuurlijk een 4066 (Quad Analog Switch). En die andere is geen 555 maar een 556 (dual timer); dat had ik wel goed in het schema Wink

Meteen maar m’n opmerkingen geredigeerd.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 485

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 16 november 2009 09:06 PM
  [ # 20 ]

DE NE556 kost zeggen en schrijven 17 cent. Zie http://www.pollin.de

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  

wimb
> 3000 berichten

Gepost: 16 november 2009 09:10 PM
  [ # 21 ]

Hoe kunnen ze (fabrikanten + verkopers) het er voor doen gulp Volgens mij kost de productie al zo’n €0,17 aan materiaal.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 16 november 2009 09:53 PM
  [ # 22 ]

Okee… Ik moet zeggen dat ik niet zo heel erg thuis ben in electronica, zit net ff wat te googlen op 555 schemaatjes maar lees dat condensatoren afgezien van hun lek ook niet ongewoon is dat een elektrolytische condensator een foutmarge heeft van 20% of meer. Daarmee kun je dan toch niet nauwkeurig timen?

Beter is een kristaloscillator(circuit), maar dan moet je pulsen gaan tellen, en behoorlijk wat. En die oplossing is ook niet goedkoper. Het goedkoopste alternatief is de kring afstemmen door verschillende weerstanden te proberen, maar dat betekent wel dat je lang bezig bent met elk kastje.

Ik heb zelf wel een ATmega32 succesvol geprogrammeerd, om de radiobediening van mijn stuur werkend op de PC te krijgen. Hij communiceert via USB (dat heeft nauwkeurige timing nodig! en nog nauwkeurige spanningsmeting ook!), bestaat uit weinig onderdelen en kan geprogrammeerd worden met een PC die een ouderwetse printerpoort heeft.

Goed, een ATmega32 is een beetje duur (zo’n 10 euro dacht ik) maar een ATtiny13 is functioneel genoeg om dit te doen. Daar is dan nog een kristaloscillator(circuit) bij nodig (vast zo’n € 2) en een condensatortje, en wat weerstandjes.
Een ATtiny13 kost 2 euro bij Conrad, maar Conrad is duur. Het liefst moet er dan nog een printje bij, een hobby/testprintje met voorgeboorde/gesoldeerde gaatjes volstaat, kost € 1,15 en daar kun je zeker 8 van die dingen uit maken.

Ik zeg niet dat je het zo moet doen, maar wil wat stof tot nadenken geven. Als je een luxe toverdoos maakt moet je het wel goed doen natuurlijk Wink en het liefst ook zo goedkoop mogelijk.

Er is hier in IJmuiden een Baco, waar ook onderdelen verkrijgbaar zijn (lang niet alles staat op hun website), vaak nog goedkoop ook. Als iemand een verlanglijstje qua componenten heeft wil ik nog wel kijken wat het kost, ligt praktisch op de route naar m’n werk.

Goh, nu ik dit zo neer aan het kladden ben bedenk ik me dat er nog ruimte is op mijn stuurbedienings-circuitje en deze functionaliteit er zo bijgebouwd kan worden. Wink Razz

Groetjes Erik!

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 16 november 2009 09:59 PM
  [ # 23 ]
wimb schreef:

Hoe kunnen ze (fabrikanten + verkopers) het er voor doen gulp Volgens mij kost de productie al zo’n €0,17 aan materiaal.

Oh-oh, gepost tijdens mijn post. In Taiwan en dergelijke is het allemaal een stuk goedkoper. Razz

Je moest eens weten wat voor prijzen een groothandel betaalt voor bepaalde spullen uit die omstreken… Vergeet niet dat die dingen met duizenden tegelijk geproduceerd worden, dus veel meer kosten dan materiaal zit er dan ook niet aan. En het meeste gaat naar de tussenhandel…

Groetjes Erik!

Profiel  

wimb
> 3000 berichten

Gepost: 17 november 2009 12:31 AM
  [ # 24 ]
Lampie schreef:

Er is hier in IJmuiden een Baco, waar ook onderdelen verkrijgbaar zijn (lang niet alles staat op hun website), vaak nog goedkoop ook.

Baco?? Bestaat die nog? Is zo’n toko van vroeguh cheese Daar kwam mijn vader nogal ‘ns; een feest voor de zendamateur. Valt in het rijtje ED, Pleun op het Waterlooplein, Egel in de Hartenstraat (die een hekel aan klanten had), Muco, Display en Radio Rotor. Zelf ga ik nog wel ‘ns naar de laatste.

Wat betreft je verhaal over toleranties van condensatortjes, dat klopt. Maar hee, volgens mij luistert de timing nu ook niet zo heel erg nauwkeurig. Vergeet niet dat we het over 20 jaar oude technologie hebben. Wink
Simpelweg timen op gevoel, wat we nu doen is in ieder geval onnauwkeurig. Dus ik heb goede hoop (of is het jeugdige naiviteit?) dat het goed genoeg lukt met die 555/556. Qua onderdelenkosten is het de moeite van het proberen waard.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

wimb
> 3000 berichten

Gepost: 17 november 2009 12:34 AM
  [ # 25 ]

Euh, ja. Daaro produceren is veel goedkoper. En het gaat over componenten waar de ontwerpkosten al lang afgeboekt zijn zo’n 30 jaar geleden. Zou me niets verbazen als het in afgeschreven foundries wordt gemaakt. Maar dan nog, de Europese handel moet er ook van leven en er dus op verdienen…

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 17 november 2009 01:02 AM
  [ # 26 ]

Hmja, ik ben bang dat de afwijking zo groot wordt dat het helemaal niet lukt. En voor de kosten hoef je het inderdaad niet te laten.

Je zou misschien een klein instelpotmetertje in het ontwerp op kunnen nemen. Eenmaal de juiste afstelling bereikt hoef je er dan niet meer aan te komen.

Kennelijk wisten ze er 20 jaar geleden ook een systeem in te stoppen waar de Lexia mee overweg kan, die timing zal een stuk nauwkeuriger liggen.

Een mens kan best nauwkeurig timen, anders zou livemuziek niet om aan te horen zijn. Aan de hand van het digitale klokje in mijn dashboard lukt het timen best aardig; die puntjes knipperen exact elke seconde. (met een tolerantie van 15 seconden per maand)

...de baco bestaat nog ja, nog steeds veel ‘ouwe junk’ maar tegenwoordig ook veel nieuw regulier spul.

Groetjes Erik!

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook