Hoi Hoi,
Ik ben nieuw hier…dus zal maar gelijk mijn AX probleemverhaal vertellen….
Ik heb een donkerblauwe Ax 1.1i First. (geb.datum 4-1-1996) Ben er helemaal blij mee, maar vandaag was de APK een beetje tegengevallen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn axje niet zo goed behandeld heb en zo heb ik de laatste maand allerlei nieuwe onderdelen erin gegooid…
Mijn vriendinnetje was het denk ik zat…Op een dag stopte ze overal mee…
Het begon met een aanrijding met een boompje… Lomp… stuk van mijn achterklep gescheurd en bumper iets omhoog… paar dagen later middenstuk van mijn uitlaat dat ermee ophoudt… en alsof dat nog niet genoeg was stond ik weer een paar dagen later (nota bene met een nieuw middenstuk in mijn auto) stil voor een spoorwegovergang… (ik moet een engeltje op mijn schouder hebben gehad )
Accu totaal leeg…. Nieuwe accu erin… 2 dagen gereden en ik stond weer stil.. Bleek dus ook de dynamo helemaal aan gort te zijn doordat de rubberen afsluiting rond de motorkap gescheurd was en de dynamo dus volgelopen was met olie…
Mooi nieuwe accu, dynamo, verse olie, oliefilter, luchtfilter, middenstuk en rubberen afsluitring later leek het dus echt helemaal de goede kant op te gaan met mijn ax.
Tot vandaag….. APK.
Hij is niet door de 4gastest gekomen.. Waardoor kunnen ze me niet vertellen bij de ATU. Maandag moet ik terug om dit te laten analyseren. Het kan tijdens het lassen gebeurd kunnen zijn, maar het kan ook de katalysator zijn of de lambdasonde… Hoe dan ook dit is het apk afkeurpunt en ik zit eraan te denken om in ieder geval een flesje brandstofreiniger te kopen. Beetje flink doortrekken en dan hopelijk komt ie er maandag wel doorheen….
Verder schijnt er olie te lekken uit waarschijnlijk mijn koppakking… Mijn eigen Citroendealer zegt daar niets van aan te trekken omdat oudere auto’s sowieso niet meer droog zijn… en ik het oliepeil in de gaten moet houden. Gelukkig geen APK puntje….. Verder weet ik dat de homokyneet ook wel aan vervanging toe is…
Bottom line is:
In hoeverre moet ik deze auto nog gaan repareren en oplappen? Misschien deze apk nog doorhelpen, maar misschien wijzer om in de loop van dit jaar een andere aan te schaffen?
Nou voor alle tips en trucs ik houd me aanbevolen.
Groetjes Angela
Een auto krijgen is een gunst….. een auto onderhouden een hele kunst….. (en die kunst moest ik maar eens gaan leren)
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mooi verhaal Angela, nu ja, mooi opgeschreven dan, het is altijd lullig al je wagentje het op dreigt te geven. Welkom op dit forum, je gaat hier vast de antwoorden vinden die je nodig hebt.
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Hallo Angela, als ik het zo lees is dus eigenlijk het enige afkeur punt de 4gas meting? als dat in orde heb kan je toch rustig de andere dingetjes aanpakken met de tijd?
In ieder geval succes enzo!
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Angelalalalalala schreef:Een auto krijgen is een gunst….. een auto onderhouden een hele kunst….. (en die kunst moest ik maar eens gaan leren)
Welkom
De kunst om je Citroen te onderhouden en reparen leer je hier wel.
Wat je koppakking betreft, dat is een bekend kwaaltje bij dit type motor.
Ligt eraan hoe hard dit lekt, als dit niet al te veel is, of je maakt niet zoveel kilometers, dan kun je het beste steed even olie peilen en bijvullen. Als je om de 500km steeds moet bijvullen en je maakt aardig wat kilometers, dan is een reparatie het overwegen waard.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als je koppakking zó hard lekt dat daardoor olie in de dynamo gaat lopen is vervanging sowieso wel handig.
Kun je bij de dealer doen, of bij een handig clublid.
Kost je een 100 euri aan materiaal.
Viergastester APK?
Inderdaad doet een benzineinjectiecleaner wonderen, en even goed warmrijden (wat hoger in de toeren).
De uitlaat wordt dan goed warm en brandt schoon.
Enne…welkom!
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Als je koppakking zó hard lekt dat daardoor olie in de dynamo gaat lopen is vervanging sowieso wel handig.
Het gaat over een rubberen afdichting, dus kleppendekselpakking?
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
MaartenH schreef:Pascal schreef:Als je koppakking zó hard lekt dat daardoor olie in de dynamo gaat lopen is vervanging sowieso wel handig.
Het gaat over een rubberen afdichting, dus kleppendekselpakking?
Nee. In de koppakking zelf zit een rubber O-ring. Die wordt hard, dan gaat het lekken en loopt de dynamo vol met olie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ok, lekker a-technisch dus ik ga het proberen uit te leggen…
De rubberen ring rond de motordeksel was geschuurd op de hoek boven de dynamo, dus die was helemaal volgelopen met olie. (oja ik had ook een keer iets te veel olie bijgevuld…. waarom doen vrouwen ook alsof ze verstand hebben van auto’s? ok ok, waarom doet DEZE vrouw alsof ze verstand heeft van auto’s….) Maar goed rubberen ring en dynamo zijn dus vervangen en zit er nu ongeveer 4 weken in en is nog steeds brandschoon. Verder heb ik vandaag idd een flesje injectie/brandstof reiniger gekocht bij de halfords….
Huh was het zo duidelijk??
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nununununuwel.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Hey Angela,
Welkom op het forum.
Als ik het goed begrijp nieuw op het forum, en een nieuw autootje? Een Citroëndealer kan in de computer zien wat er aan gedaan is, en misschien is daar je probleem te herleiden… Dat deukje doet even pijn, maar als je het daarbij maar laat…
(Is ops: mij ook eens gebeurt bij achteruit rijden toen ik hem net had. Gebeurt de beste )
Je bent in ieder geval niet bang om de motorkap open te doen en te kijken naar bepaalde onderdelen….en olie bij te vullen. Een paar keer V-power tanken schijnt ook te helpen. Autootje heeft misschien een tijd stil gestaan?
In ieder geval veel plezier met je AX.
Hoi Hoi,
Nee autotje is al 5 jaar in mijn bezit… maar zoals ik al zei, ik heb er niet zo goed voor gezorgd…. (shame on me)
Maar ik ga mijn leven beteren….
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Beter laat bekeerd, dan ten hele gedwaald
Oja, even een update….
APK is geukkig allemaal met een sisser afgelopen. Er zat ergens een slangetje met een scheurtje, dus hij zoog lucht aan. Maar lees nu maar naar mijn post ” drama met emissie”
To be continued…..