Dames en heren,
Er is van alles te vinden over motorolie hier op het forum maar het is mij allemaal niet duidelijk welk blok welke olie lust. Tuurlijk kun je d’r van alles en nog wat in mikken - en ik krijg ook de indruk dat sommigen onder u dat doen en dan maar wat vaker olie verversen
Misschien een idee om de boel omtrent olie een beetje bij elkaar te houden in 1 topic?
Laat ik beginnen met de mijne: het blokje lust volgens de ‘‘gebruiksaanwijzing’’ TOTAL INTEGRAL 10w40 maar dat spul he’k nie kunnen vinden.
Heb al gebeld en ben naar wat zaken geweest, waar mij werd verzekerd dat 15w40 veel beter is: “nee meneer 10w40 is voor hele ander auto’s en ik zit al jaren in het vak”. “10w40 kan echt niet op een auto 1985”.
Welke (fatsoenlijke) olie kan ik kopen en waar?
Grt.
Ari
Leuk topic. Bespaart mij van het binnenkort weer vragen (want motorolie verversen staat op het lijstje).
Welke olie is het best voor een 1580cc, monopoint injectie met automaat? . En hoeveel liter gaat er in?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@Ari
Wat voor BX uit ‘85 heb je? Als je eentje hebt met een 150-blokje, gooi er dan gerust 10W40 in. Dit, omdat de versnellingsbak bij deze motoren ook gebruik maakt van de motorolie.
Ik hou deze site altijd als goede informatiebron!
volgens mij zijn alle bx benzinemodellen opgegeven met 15w40 buiten de 16v eventueel.
maar 10w40 of zelfs 20w40 kan perfect. persoonlijk gebruik ik altijd 10w40 en die voldoet perfect.
gewoon geen volsyntheet opkappen is eigenlijk de boodschap, voor de rest kan je weinig verkeerd doen.
er wordt over niks zoveel gezeverd als over olie en uiteindelijk komt het eropneer dat als je een beetje een kwaliteitsolie gebruikt je weinig verkeerd kan doen.
goede olie is goede olie en die smeert. al de rest is zo goed als zever
mijn xantia rijd al 2 jaar op olie voor een diesel (t’is ne 1.8 benzine) en doet het nog perfect hoor
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
BX19trs schreef:
Ik hou deze site altijd als goede informatiebron!
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Kroon komt bijvoorbeeld met het advies om 10w40 in een eend en een GSA te gooien. Zelf gebruik ik liever 20w50. (een motivatie is hier nogal offtopic)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
streetfighter schreef:volgens mij zijn alle bx benzinemodellen opgegeven met 15w40 buiten de 16v eventueel.
maar 10w40 of zelfs 20w40 kan perfect.
Is dit een advies?
Als je 20w-nogwat in een 150 blok mikt, zal hij voor geen meter schakelen. Mocht de TS zo’n kar hebben; NIET DOEN!
Vooral in de winter is 20w geen goed advies voor motoren die daar niet voor geschikt zijn. Er zit echt een vet en zeer goed waarneembaar verschil tussen 10w en 20w.
Kun je er niet gewoon het beste ingooien wat Citroën zelf voorschrijft?
Wat voor type BX gaat het om; Bouwjaar en motortype?
Emiel
Hmm . . . is idd een blokje waarin olie ook voor de bak is. Ik denk dat ik dan toch maar ‘gewoon’ een merk-olie koop en dan 10w40.
Da’s tenslotte wat in ‘t boekje staat, MAAR in ‘t boekje staat ook onder ‘t kopje ‘rijden in het buitenland’ dat je in Duitsland TOTAL GTS PLUS 10w40 d’r in kan mikken . . . vaag hoor . . . i
In Nederland werd kennelijk een ander type olie aangeraden dan in Duitsland???
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik denk dat dat te maken heeft met marketing. Zelfde olie met in D een ander stickertje op de fles. Maar zodat je weet welk stickertje je bij de Pruis moet zoeken zullen ze het er wel bij hebben gezet in ‘t instructieboekje.
Gok ik.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
dat van het 150 blok klopt wel, maar daar ligt het aan het feit dat de boite er ook mee op draait. effe ni aan gedacht.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Ik gebruik al jaren (zeker 10 jaar) de motorolie van de LIDL (weet niet of ik het goed schrijf) die supermarkt met die duitse naam dus, 15 W 40 en die voldoet prima.
ik gebruik het zowel in de 16 tzi als in de peugeot 205 1400 TU, zelfde motor als de bx 1400 tevens in de opel vectra van mijn schoonvader, met hydr klepstoters zelfs.
ik ververs dan wel 2 keer per jaar maar dat kan dan ook voor die prijs 10 a 12 euro per 5 liter ongeveer.
afgelopen winter de 16 tzi de compressie gemeten en alle vier precies gelijk dus motor in topconditie en dat na 270000 km.
Ook had ik voor de 16 tzi een bx 1400 met die 150a motor en ook die heeft jaren gelopen op deze olie en ook deze motor was nog lang niet versleten, helaas gesloopt wegens verotte leidingen naar achter.
Dus concusie: een goede olie voor een lage prijs.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Officieel volgens de boekjes lusten de benzinemotoren 10W40 en de dieseltokkelaars 15W40. Maar ik heb altijd 15 W in de benzinebakken gehad en eigenlijk nooit iets problematisch gemerkt.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik gebruik sinds ik de 16V heb Valvoline synthetische olie 10W40.
Voorheen zat er halfsyntheet of mineraal in dus ik heb dat in het begin wel geweten en echt een paar keer op korte termijn mijn olie moeten verversen die er als bagger uit kwam lopen.
Maar het heeft het blok wel goed gedaan, de olie doe ik nu nog 1x per jaar en komt er altijd mooi honinggeel uit lopen, ook de oliedruk is zeer stabiel geworden.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
bearwil schreef:Officieel volgens de boekjes lusten de benzinemotoren 10W40 en de dieseltokkelaars 15W40. Maar ik heb altijd 15 W in de benzinebakken gehad en eigenlijk nooit iets problematisch gemerkt.
Ik wel. In mijn eerste GTi flikkerde ik ook altijd 15w40 van de lidl. Dit omdat dat kreng een liter olie zoop op 500 km. Echter de eerste minuut als ik hem koud startte, wou het ding niet echt lekker toeren maken. Puur te wijten aan de te dikke olie (15w) onder koude omstandigheden.
Verder: die merknaam in de boekjes moet je direct vergeten. Het enige waar je naar moet kijken is halfsyntheet/volsyntheet en de SAE grade. De SAE grade is dus dat 10w40 verhaal. Waarbij het eerste getal staat voor de dikte van de olie onder koude omstandigheden en het 2e getal over de dikte zodra het zooitje op temperatuur is.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005