Vorige week heb ik van de zus van een forum-lid maar eens een ZX’je gekocht.
Het gaat om een blauwe 5 deurs ZX 1.4i Avoriaz uit 1996 (In de bijlagen 2 foto’s).
Deze auto heb ik gekocht als sleutelobject (want de bx’en gaan maar niet kapot) en als kleine km-vreter om mijn Bx Gti wat te ontlasten.
De Zx heeft een kapot druklager wat nogal wat onprettig geluid veroorzaakt, dus die moeten we maar eens gaan vervangen.
To do list:
- Koppeling(sset) vervangen
- Claxon defect?
- Beurtje
- Speling in schakelstangen (links rechts 4-6 cm speling)
- Bandjes vervangen
- Interieur vervangen (bestuurdersstoel doorgezakt)
- Slot achter gaat niet altijd op slot
- Cv monteren (en evt elec. ramen voor)
Nu heb ik vandaag de koppelingsset binnen gekregen (een Valeo) en ben meteen maar eens begonnen. Ervaring met koppelingen heb ik wel een beetje. 2x vervangen bij een BX 1400 en eenmaal bij mijn BX Gti. Het wordt wel de eerste keer bij een ZX.
Net maar eens alle zooi bovenop de bak losgehaald incl accu en accubak, Luchtfilter, bekabeling, schakelstang, koppelingskabel enz.
Dadelijk de ZX op bokjes en dan eronder om de fusees en aandrijfassen los te halen.
Hebben jullie nog tips; qua volgorde denk ik aan:
-Aandrijfasmoeren los
-Opbokken
-Fusees los
-tussenlager loshalen
-bak aftappen (WAAR?)
-assen eruit
-Blok incl bak wat laten kantelen
-Bak loshalen
en dan zijn we bijna op de helft
Maar mis ik nog iets in het bovenstaande?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
De assen zijn eruit, de bak is bijna helemaal los. Alleen de bout waarmee de voorpijp aan de bak zit wil niet los.
Kop is zo goed als dolgedraaid, dus morgen maar even gas halen voor de gasbrander en dan de boel eens goed heet stoken.
Anders wordt het met het met de slijpschijf de boel loshalen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Leuk kleurtje, zie je niet vaak!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Kan je de bout niet laten schrikken door hem met een bijtel los te slaan. Zo komen bouten bij mij altijd wel los. Moet je alleen wel zorgen voor een nieuwe bout want de kans is groot dat je de kop kapot slaat.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Het plan is om hem even goed heet te stoken met de gasbrander, en dan inderdaad een goede tik geven. Probleem van die bout is dat hij nogal moeilijk bereikbaar is, omdat de beugel waarmee de voorpijp vast zit, om die bout zit.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Uiteindelijk na 1,5 uur klooien aan die bout, maar gewoon doorgezaagd. Net achter de beugel van de uitlaat een dun ijzerzaagje ertussen en zagen maar.
Vandaag de bak er nog onderuit gekregen, koppelingsset vervangen (drukgroep en plaat nog ZGAN, maar druklager lag in stukjes), en de bak weer teruggehangen. Zaterdag of zondag dan weer de assen erin, en alles weer aansluiten/terugschroeven en karren met dat ding.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Die bout zit (officieel) met loctite vast, daarom gaat deze niet zo makkelijk los.
Eerst effe warmstoken is aanbevolen.
De draad van de bout zat ook niet echt vast. Die ging met een tang zo los, maar de kop van de bout zat goed vast. Eerst met een imbus 7 bit (goed merk) los proberen te krijgen maar de kop draaide erg snel door. Daarna een imbus maat 8 erin geslagen maar zelfs die draaide met minder dan 50N/m ook door. Dus maar een dun ijzerzaagje tussen de beugel vd voorpijp en het blok ingezet. Zelfs na doorzagen moest ik de kop van die bout eraf slaan met een beitel. Zat erg vast dus.
Nu heb ik ze allemaal ook weer vastgezet met een druppel loctite op de draad want hopelijk hoeft de bak er even niet meer af.
Nu nog iemand in de buurt vinden met een Volcane of 16v interieur, want die doorgezakte stoel irriteert me.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Ondertussen zit de ZX weer helemaal in elkaar rijdt weer rond met een boterzachte koppeling.
Audio zit er nu ook in, nu nog een mooie plek vinden speakers achterin, nu zitten er alleen speakers in de voordeuren. Maar gaten in de hoedenplank zagen vindt ik niets, dus maar eens creatief worden.
Verder nog een vraagje, als ik wat harder rem hoor ik iets kraken en gaat de rem wat stroef, ook bij het loslaten van de rem hoor je wat gekraak. Iemand nog een idee waar dat van kan komen? remkabels zijn in januari vervangen dus die zouden goed moeten zijn.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Er zitten toch speaker gaten naast de achterbank? Zit een mooi kapje overheen. Teminste dat was zo bij alle 3 deurs zxjes die ik gehad/gezien heb.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Klopt, bij de 3-deurs wel, maar ik heb een 5 deurs en die hebben geen speakergaten in de deuren achter, helaas.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
En vandaag dan maar nieuwe remmen voor de voorkant. De achterkant is in januari gedaan voor de apk, maar de remmetjes voor zijn niet veel soeps.
Dus vandaag even nieuwe remvloeistof, schijven en blokken.
Morgen vertrek ik voor een midweek/weekend (zo-di) naar normandie, en ik ga denk ik met de ZX.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Dat weekendje weg, ging toch maar met de BX. Nieuwe schijven en blokken voor, maar de blokken bleven constant hangen. 60km/u in de 4e versnelling ging niet meer. Uiteindelijk na m’n weekendje de blokken moeten bijvijlen om ze goed passend te krijgen. Ook meteen even de remvloeistof vervangen.
Nu nog nieuwe bandjes, maar die zijn onderweg.
p.s. hoe zien 205 Gti velgen er eigenlijk uit onder een ZX?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
dat ziet er goed uit. Ook onder bx en staan ze uitermate goed.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!