Hallo allen,
ik heb sinds een jaar of wat een Citroën BX 1.9 TZi uit 1991.
Nu heb ik wat vreemdigheidjes (leuk woord) ontdekt, maar dat heeft nu even geen prioriteit, het volgende is sinds gisteren het geval:
Auto wilde niet starten vanwege de accu, dus heb ik hem aangesleept. Startte weer (het is vaker voorgekomen) maar nu was er iets vreemds.
De auto klinkt als een grasmaaier!
Hij pruttelt, maar ik kan wel prima rijden, alleen gaat het niet zo snel als normaal (maar 60-80km/u is geen probleem, ik dacht dat het wel over zou gaan). Stationair trilt de hele auto mee.
Ik ben helemaal geen autotechneut en heb er ook amper verstand van. De dynamo vervangen kom ik nog wel uit hoor, maar ik ben geen kenner.
Ik heb beide accupolen losgehaald in de hoop dat het zichzelf zou herstellen, paar minuten gewacht en er weer opgezet. Helaas: nog steeds een grasmaaiergeluid (lijkt ook wel een beetje op een rotte 2CV zoals ie nu klinkt).
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?
Moet ik de ecu codes proberen uit te lezen? (hoe precies want ik heb de klok horen luiden maar… en wat zijn die codes precies?)
Dit is het belangrijkste probleem.
Kleiner vreemdigheidje:
Alle lampen (dus ook dashboard verlichting, ookal heb ik de lampen zelf niet aan) branden zwak (en de aanjager draait niet op vol vermogen als die aan staat etc.) als ik start tot ik 1 keer kort boven de 4000 rpm kom (of ik nou rijd of stil sta maakt niet uit)...
Daarom, als ik rustig heb gereden en ben niet boven de 4000 rpm uitgekomen wil het wel eens zijn dat hij niet start en de accu leeg is. Accu is nieuw en dynamo is 2jr geleden vervangen.
Maar het gaat mij nu even om het 1e punt. Iemand die mij daar mee kan helpen?
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ik zou iig even je bougies losdraaien en nakijken, en even kijken of alle slangen vanaf de verdelerkap wel vast zitten en nog steeds goed geisoleerd zijn.
Het klinkt namelijk alsof 1 of misschien zelfs 2 van je cylinders even niet meewerken.
Bij mijn Tgi had een een bougiekabel die niet helemaal lekker was, en zn stroom lekte, toen liep ie ook nogal rottig.
Test je bougies ook even, misschien is er eentje stuk.
succes ermee!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
denk ook aan een bougie dat niet werkt, 1 voor 1 kabel van de bougie en testen of hij hetzelfde draait, dat is dan de boosdoener, kan aan bougie maar ook aan bougiekabel liggen
mogelijk je delcokap eens uitkuisen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:denk ook aan een bougie dat niet werkt, 1 voor 1 kabel van de bougie en testen of hij hetzelfde draait, dat is dan de boosdoener, kan aan bougie maar ook aan bougiekabel liggen
mogelijk je delcokap eens uitkuisen
ik zal zo eens testen, ik heb de accuklemmen gisteren losgehaald en zitten nog los (citroën dealer gaf me eens die tip) en zal kijken of hij nu weer normaal doet.
Zo niet zal ik 1 voor 1 de bougiekabels loshalen en dan starten.
Maar delcokap? Daar schiet mijn kennis al te kort
Helaas heb ik geen bougiesleutel. Misschien handig om eens te halen en alle bougies te vervangen: Welk merk/type bougies kan ik het beste halen?
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.
Ik kan mij hierbij aansluiten, of in een erger geval, de koppakking, maar zou eerst eens kijken of de bougies niet een verkeerde verkleuring heben, daar is al veel aan af te lezen.
Haal ook eens die bruine verdelerkap los, daar kan ook nog wel eens het probleem liggen.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
delcokap is de stroomverdelerkap, waar de bougiekabels samen komen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ik koop altijd gewoon bosch bougies (wanneer nodig dan) en een bougiesleutel is natuurlijk wel het minste gereedschap om te hebben he nooit een brommertje gehad?
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
heb net de boel weer aangesloten en hij startte maar pruttelen en stotteren dat hij deed…
Uiteindelijk viel de motor stil en kreeg ik hem ook niet meer aan (accuprobleem weer…)
alle bougiekabels losgehaald en weer opnieuw geplaatst. Alle kabels zien er nog goed uit.
die stroomverdelerkap (althans de plek waar de bougiekabels samen komen) zit ondersteboven en kan ik zo niet 1-2-3 bij.
Ja ik heb wel een brommertje gehad en een bougiesleutel, maar waar die nu gebleven is
Ik was trouwens in de veronderstelling dat een autobougie een andere maat had.
Zijn er nog verschillende soorten bougies? (sorry ik ben er echt niet in thuis), moet ik bijvoorbeeld op een nummer letten?
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
er zijn wel verschillende bougies, als ik me niet vergis heeft dat met de hitte van de motor te maken (warmtegraad) als je bijvoorbeeld op lpg rijd, dan moeten er wel andere in, want das iets heter, maar als je naar een automaterialen handel gaat, en gewoon een puik setje bosch bougies vraagt voor je 1900 dan weten zij wel welke kaarsjes je nodig hebt.
maten kunnen idd bij auto’s anders zijn, maar in jouw geval is dat niet zo, inde meeste trouwens niet. en als je een setje pijpsleutels hebt dan zit daar waarschijnlijk wel een goeie tussen. de verdelerkap zit normaal gesproken met een klem vast, die is zo los te halen zonder speciaal gereedschap, en het kan zijn dat die niet helemaal goed afsluit, en vochtig is geworden van binnen, of hij is stoffig van binnen, dat is zeker de moeite van het nakijken waard, iig of hij recht op het blok zit, en goed aansluit!
succes weer!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Wat bedoel je precies met klinkt als een grasmaaier? Want ik stel me dan voor dat je een hoge ratel hoort en niet een onregelmatig geluid van niet goed werkende bougies.
In ieder geval kan je met een amperemeter kijken waar je lekstroom hebt, maar waarschijnlijk is je diodebrug stuk.
Er valt nu toch alweer niet veel mee te beginnen (ik baal er echt van, koop ik een nieuwe citroën high power accu, is ie na 2x starten leeg!) dus ik moet weer wachten tot iemand me aan kan slepen… en dan maar weer verder zien.
Ik zal dan ook maar de bougies vervangen uit voorzorg, je weet nooit.
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.
Caroline81 schreef:Wat bedoel je precies met klinkt als een grasmaaier? Want ik stel me dan voor dat je een hoge ratel hoort en niet een onregelmatig geluid van niet goed werkende bougies.
In ieder geval kan je met een amperemeter kijken waar je lekstroom hebt, maar waarschijnlijk is je diodebrug stuk.
Geen hoge ratel ofzo.
Heb je wel eens een motorgrasmaaier gehoord? Het was precies dat geluid. Heeft ie nooit eerder gedaan…
Zeg maar dat het klonk als ofwel een motorgrasmaaier of een 2CV of een oude diesel ofzo, heel apart geluid, maar het meest naar een motorgrasmaaier.
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
tsjah, als je accu zo snel leeg is, en dat met het verhaal van dat je even boven de 4000tpm moet zitten, klinkt ook alsof je dynamo niet helemaal meer lekker is.
De dynamo die is vervangen, was dat een nieuwe of een revisie/sloop dynamo? ik heb nml een dergelijk probleem ook eens gehad met mn huidige TRi, die laadde op een gegeven moment alleen nog maar bij 3200 tpm en met een lege accu icm een kapotte dynamo wil een beestje ook niet meer lopen natuurlijk.
iig ff alles nalopen vanaf de verdelerkap, en als de auto weer netjes loopt, dan moet je de spanning ff meten die de dynamo afgeeft, als deze zeer onregelmatig is, dan heb je iig weer een probleem gepinpoint
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
zit er niet gewoon ergens een rot massapunt waardoor je ecu het ook niet goed doet en dus je motor slecht loopt.
verklaard tevens de lampjes
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
ehm.. nu wordt het echt te technisch, hoe meet ik dat allemaal? Hoe weet ik of er ergens een rot massapunt zit?
dynamo was helemaal stuk en is vervangen door een 2e hands dynamo
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.
Begin eens bij het begin en dat is het startprobleem en de telkens lege accu.
Een lege accu kan komen doordat de accu slecht is, door lekstroom of onvoldoende opladen doordat de dynamo niet (voldoende) bijlaadt.
Als je accu bijna leeg is en de auto slaat aan met aanslepen, krijgt de ontsteking te weinig stroom om voldoende te werken. Hierdoo krijg je allerhande storingen.
Het stappenplan:
1. Meet het voltage van de accu met stilstaande motor. (dit zal ong. 12V moeten zijn)
2. Meet de laadstroom met een multimeter (deze moet rond de 14V zijn) met draaiende motor.
3. Meet de laadstroom met stationair draaiende motor en stroomverbruikers aan (achterruitverwarming, lichten, blower etc.)
Indien het voltage bij 2 en 3 te laag is, laad de dynamo niet voldoende bij. Vervang de dynamo.
4. Trek bij stationair draaiende motor één voor één de bougiekabels los van de bougies. Voordat je de volgende kabel lostrekt, zet je de andere weer terug. Doe dit met een geïsoleerde tang.
5. Hoor je geen verschil bij het lostrekken van de bougiekabel, dan doet die bougie niets en zit er ergens een probleem.
6. Hoor je wel een verschil in geluid dan werkt die bougie correct.
7. Draai de bougies uit de cilinderkop die niet meewerken. Controleer de staat van de bougie en/of vervang ze.
8. Druk de bougiekabels goed op de bougies, controleer de aansluitingen.
9. Hoe oud zijn de bougiekabels en hoe is de staat?
Is het probleem met slecht lopen nog niet opgelost, ga dan door naar de volgende stap.
10. Draai de verdeelkap los. Deze zit met twee schroefjes vast.
11. Controleer de rotor op beschadigingen
12. Controleer de verdeelkap op beschadigingen.
13. Hoe oud zijn de rotor en verdeelkap?
14. Mail je bevindingen hier.
Succes