2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Motorolie
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 18 november 2009 12:30 PM
  [ # 16 ]

Echter de eerste minuut als ik hem koud startte, wou het ding niet echt lekker toeren maken.

Na een zeer koude start direct lekker veel toeren maken? Niet echt gezond voor de motor, dus misschien is dan 15W wel aan te bevelen als een vorm van opgedrongen zelfbescherming. Smile Maar ik neem aan dat Citroën niet zonder reden voor behoorlijk dunne olie kiest en dat het zeker in de winter aan te raden valt. Heb vorige week voor het eerst 10W40 gekocht.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 18 november 2009 02:12 PM
  [ # 17 ]

*Zucht*

Dacht je dat ik zelf niet weet? Dit gesputter gebeurde dan tussen de 1000 en 2500-3000 RPM.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 18 november 2009 02:13 PM
  [ # 18 ]

Overigens is 10W40 absoluut geen dunne olie. Ga maar eens kijken wat er in een hedendaagse TDI geflikkerd moet worden.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
reneesther
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 05-10-2008

- BX 16 TGI
Gepost: 18 november 2009 04:51 PM
  [ # 19 ]

Ik gebruik al meer dan 10 jaar 15w40 van de gamma en dan 1 x per jaar verversen, geen problemen.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 18 november 2009 06:44 PM
  [ # 20 ]
reneesther schreef:

Ik gebruik al meer dan 10 jaar 15w40 van de gamma en dan 1 x per jaar verversen, geen problemen.

Een 16TGI is geen 150-blok.


Ook hangt het van je jaarkilometrage af.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 18 november 2009 07:08 PM
  [ # 21 ]

Wat gooien de 16v rijders hier voor olie in hun motor?

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 18 november 2009 08:05 PM
  [ # 22 ]

Destijds gewoon wat voorgeschreven werd door Citroën: 10W40.

Mensen, hou gewoon de fabrieks specificaties aan, dat is echt het beste voor je motor!

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 november 2009 08:16 PM
  [ # 23 ]

Persoonlijk begrijp ik ook niet wat het nut er van is om hiervan af te wijken. En tsja… zelf gebruik ik het liefst toch een merk-olie. Het is een besparing van lik-m’n-vestje namelijk. Smeer die 2 á 3 tientjes eens uit over 15 á 20 duizend kilometer, er blijft werkelijk niets van over.

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 18 november 2009 08:30 PM
  [ # 24 ]

Ik ga je vestje niet likken Patje…

Ik volg dit topic nu een tijdje, waar is het allemaal om te doen, om de juiste voorgeschreven motorolie bij de juiste motor te krijgen?

Kroonolie: 10W40
Mobil: 10W40

De door citroen nederland aanbevolen olie is:

Total integral 10W40

Bronnen:

http://www.kroonolie.nl
http://www.mobil.nl

En een instruktieboekje van de BX 14RE 150 motor.

Emiel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 november 2009 08:40 PM
  [ # 25 ]
patje74 schreef:

Persoonlijk begrijp ik ook niet wat het nut er van is om hiervan af te wijken. En tsja… zelf gebruik ik het liefst toch een merk-olie. Het is een besparing van lik-m’n-vestje namelijk. Smeer die 2 á 3 tientjes eens uit over 15 á 20 duizend kilometer, er blijft werkelijk niets van over.

2 a 3 tientjes? Zo veel? Ik haal de total 10w40 en 15w40 bij de Franse supermarkt voor 10 tot 15 voor 5 liter! Dan ga je toch niet met LIDL troep werken?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 18 november 2009 08:46 PM
  [ # 26 ]

Ik heb een goede ervaring met 20w50 in een 150 blok. Ik gooide er altijd 10w40 in, verder geen probleemm, totdat iemand zei ‘gooi er 20w50 in, is goed voor die oude motoren’. De motor had er dik 250 dkm opzitten. Ik vond de motor met 20w50 veel rustiger lopen. Ik kan het niet beter omschrijven. Het liep ‘gesmeerder’ Wink

Wat schakelen betreft, ‘s ochtends is de olie aardig dik, maar met 10w40 is dat net zo erg, is mijn ervaring tenminste. Eenmaal op temperatuur merkte ik geen verschil. De 150 blok zitten in oude bx-ies, met meestal gammele schakelstangetjes en de in die 3 tandwielen op de zijkant zit ook vaak genoeg speling, wat allemaal ‘strak schakelen’ niet positief beinvloed.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 november 2009 08:57 PM
  [ # 27 ]

Mijn twee Bixies met 150-blok schakelden strak! Die tandwielen aan de zijkant zullen daar overigens weinig invloed op hebben. De versnellingsbak zelf des te meer!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 november 2009 08:59 PM
  [ # 28 ]

10 W 40 is in koude toestand aanmerkelijk dunner dan 20 w50 hoor. Waar denk je dat het getal 10 en 20 voor staan Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 18 november 2009 09:00 PM
  [ # 29 ]

Eurootjes per 5l?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 november 2009 09:04 PM
  [ # 30 ]

haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook