Hallo liefhebbers,
Ik heb een vraag over het reduceren van het rijgeluid in m’n fijne Berlingo. Omdat ik veel in Duitsland zit (en dus op de Autobahn) maakt m’n Berlingootje nogal wat kabaal op z’n top. Als ik dan probeer te bellen ben ik nogal slecht te verstaan. Nu heb ik op dit forum al enkele dingen gelezen qua isolatie maar er moeten toch meer mensen zijn met ervaring?!
Ik heb eigenlijk geen zin om de hele auto met loodstickers te beplakken. Dus zijn er nog andere huis-, tuin- en keukenmethodes? Iets met schuimrubber of zo? En als ik platen hout tegen de zijkanten aan zet, hoe maak ik die dan precies vast? Ik begrijp dat ze op latten moeten maar hoe maak ik die vast? Ben wel bereid het zelf te doen allemaal maar ben qua autotechniek nogal een ‘rookie’.
Tips zijn van harte welkom!
Vriendelijke groet,
Gerben
Een beter rijden begint bij jezelf!
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Gerben, ik begrijp hieruit dat je met een grijs kenteken berlingo rondcrosst. Alleen hout tegen de zijkant zal wel iets helpen, maar niet echt veel. het probleem van deze autootjes is de blikken klankkast. Af fabriek hebben ze hiervoor die matjes op de zijpanelen geplakt tegen het trillen. De zware rubber mat op de vloer doet ook wel een en ander. Grote lawaaibronnen zijn in mijn ogen met name de wielkuipen en de achterdeurtjes. Ik heb zelf nooit de moeite genomen om hier iets aan te doen, maar heb wel vele jaren met de Berlingo als slaaphok door Europa getrokken in de zomer. Met een tweepersoonsmatras op een bed van dertig centimeter hoog was de auto een heel pak stiller. Mijn advies, timmer met name de wielkuipen af en zorg dat je tussen het blik en de betimmering wat zware GELUIDSisolatie stopt. High density is het toverwoord bij geluidisolatie. Daarnaast zou ik ook even de moeite nemen om de bekleding van de achterdeurtjes (of klep) los te halen en hier het blik te beplakken met ‘loodstickers’ zoals jij het noemt. Eventueel nog een laag geluidsisolatie onder de rubber mat en wat ‘loodstickers’ op het kale blikken plafond en het verschil zal zeker wezenlijk zijn. Succes.
Heren (en dames),
Ik heb de oplossing voor het ‘probleem’. Ik ga gewoon zelf een tussenschot maken. Is volgens mij de goedkoopste oplossing. Beetje aan de gang met MDF platen van 9 mm en piepschuim platen van 3 cm. Heb het een en ander even opgemeten. Moet eerst nog wel ‘even’ de hoole ruimtes ook opvulle. En dan een mooi tussenschot erin plaatsen. Maar wel eentje die in 2 delen is af te breken want als ik weer es bij de Ikea sta moet het kastje er natuurlijk wel in passen.
Ik ga jullie op de hoogte houden van de vorderingen en als er belang bij is een handleiding/foto’s plaatsen voor een en ander uitleg. Als er nog tips zijn hoor ik ‘t graag.
vr gr Glasbak
Een beter rijden begint bij jezelf!
MDF is een goede keuze, het is een dicht materiaal (minimum vereiste voor geluidsisolatie) en het splintert niet bij een aanrijding.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Helaas gaat dat piepschuim helemaal niets toevoegen qua akoestische isolatie. Overigens betwijfel ik of het maken van een complete tussenwand minder werk is dan het plakken van wat dempingsmatjes, maar da’s persoonlijk
Dat piepschuim is inderdaad niet je dat, beter was een XPS variant te nemen, vastgelijmd tegen de MDF gaat het voor een stevigere constuctie zorgen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Hallo, Ik heb de laadruimte van mijn berlingo
helemaal , behalve de vloer bekleed met een materiaal
dat bestaat uit een laagje schuimrubber met daarop een laagje stof.
gekocht bij een camperbedrijf,
Het resultaat is een zeer stille berlingo
Maar je kan ook bij de plaatselijke stoffeerder een coupon vloerbedekking halen
en een blik lijm werkt ook goed tegen geluid.
De deurtjes , daar heb ik geen ervaring mee.
Mijn berlingo heeft een klep.
Groeten Jan.
Op zich bedankt voor de tip about het piepschuim. Heb ff XPS gegoogled en dat blijkt ‘gewoon’ roofmate te zijn. Da’s altijd goed spul en idd veel steviger. Ga ik zeker proberen. Schuimrubber heb ik ook nog even over nagedacht en dat gaat dan waarschijnlijk tegen de wand aan. Ach, het word gewoon een probeersel en als het niet werkt kunnen we altijd nog matjes gaan plakken. Wilde alleen ff kijken of het ook op de goedkopere manier kon. Is wel wat meer werk, maar dat houd je dan op zaterdag van de straat.
Ik hou jullie op de hoogte.
gr Gerben
Een beter rijden begint bij jezelf!
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Waarvoor wil je piepschuim of XPS gebruiken? Voor warmte-isolatie of geluid-isolatie.
Voor warmte-isolatie kun je het prima gebruiken. Als je het voor geluidisolatie of geluiddemping wilt gebruiken kun je beter op zoek gaan naar een materiaal met een opener structuur. Hiermee absorbeer je de geluidgolven, in plaats van weerkaatsen.
Ik zou op zoek gaan naar de welbekende slaapmatjes met eierdoosstructuur. Eenvoudig, maar volgens mij doeltreffender dan XPS of piepschuim.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Nog ff wat gesurft en ben erachter gekomen dat de Vibraflex matjes eigenlijk helemaal niet zoveel kosten. Word volgens mij niet veel duurder dan met tussenscherm. En het is ook nog makkelijker. Maar wie heeft hier ervaring mee? Wilde eigenlijk Vibraflex normal (2,5 mm) gebruiken voor de wanden, wielkasten en achterklep. En Vibraflex light voor het dak. Schijnt makkelijker te zijn (volgens de site). Iemand nog opmerkingen?
vr gr
Een beter rijden begint bij jezelf!