Re: CITROËN BX 16v Mk1—-> Motortuning e.d.
eviltwin schreef:mpostma schreef:
Vermogen is niet zaligmakend hoor.
Nee, maar het helpt wel! Belangrijkste in deze is dus om eerst een goed idee te krijgen wat deebeep nu eigenlijk wil. Ik denk dat we nu al het paard achter de wagen spannen door vooral op te sommen wat er allemaal kan en niet te kijken wat er nodig is. Dus deebeep, waar ben je nu echt naar op zoek? pure snelheid, hoge top? of lang kruisen met gemiddeld hoge snelheid of ben je toch meer voor het korte werk, sprints of dijkweggetjes etc.? Voor een top van 220km/h heb je al meer dan 170pk nodig, voor 230km/h 192k.
Persoonlijk houd ik ook wel van bruikbaar vermogen (zoals in die BX TD12) Ik heb liever een motor die zonder blikken of blozen een paar uur rond de 200km/h aan kan, dan een apparaat wat dankzij 10.000rpm alleen leuk is voor stoplichtsprints. Met de standaard BX 16v ben je bij het stoplicht zowiezo wel een van de allersnelsten. Maar als je nooit in Duitsland komt, maar wel bij ieder kruispunt van dat petjesvolk tegenkomt, dan wil je misschien vooral sprinten.
Ik vind een 16v niet zo leuk met sprintjes omdat je continu zo belachelijk ver moet dootrekken en een vrij kleine powerband hebt. Een Sport rijdt veel makkelijker. Daarentegen is op de snelweg de 16v heer en meester. Bij 180 draait de motor als een turbine met een behoorlijk toerental maa zonder een krimp te geven.
Inderdaad is het ontzettend belangrijk je met tunen af te vragen waarvoor je het doet en wat je ermee wil en vooral wat het budget is dat je bereid bent er aan uit te geven.
De belangrijkste vraag is hoeveel je er aan uit wilt geven.
De opmerking dat je qua investering in vermogen net zo goed een xantia activa V6 kunt kopen, ben ik het zeker niet mee eens!!!
bx-tuning
De turbo is echt wel interessant, wat een hoop vermogen! Maar het is idd een hoop werk, en er zijn ietsje teveel aanpassingen nodig die ik niet direct kan realiseren,tenzij ik er een pak geld zou aan besteden, Eerst en vooral zou ik al 2 dingen willen veranderen, en dat is het uit-en inlaatsysteem optimaliseren. Ik zou dit doen door behulp van een sportluchtfilter en deze danig zo plaatsen dat er een zo groot mogelijke luchtinname mogelijk is, ook heb ik gezien bij bx-en die gebruikt worden op circuit of drag-race, dat hun inlaatsysteem enorm geisoleerd word, dit is wsch toch wel om ervoor te zorgen dat de lucht die ingezogen word, zo koud mogelijk te houden niet? Als dit zo is is dit in ieder geval al mijn eerste stap, het vermogen zal daarom niet enorm stijgen, maar op hogere toerentallen zal dit wel voor enig verschil zorgen ,hoop ik toch. Ook hier iemand tips ofzo?
Tweede stap is het aanpassen van de uitlaatlijn, ik zou eerst eens wilen kijken wat het effect is door een uitlaatlijn te ontwerpen met een zo laag mogelijke weerstand, dit zou ik doen door alle bochten onderaan weg te halen en één pijp van de motor tot achteraan te monteren, uiteraard met een grotere diameter, een spagetti-collecteur zou ook een mogelijke optie zijn die ik wil gebruiken, dit moet toch zeker wel enig effect geven niet? Ook hier meningen bij gevraagd.
Een eventuele derde stap zou het plaatsen zijn van injecteurs met een grotere inspuiting, dit zou dit ook wel moeten lukken ,niet? Ik denk wel dat ik door dit te doen ook enkele extra aanpassingen zal moeten doen, of bewijst iemand het tegendeel? Ik ben ook op zoek naar een gepaste demper die het 16v-blok een mooie sound geeft, ik zat te denken aan een demper van raceland (open type), het is er een van rvs dus kwaliteit kan toch zo slecht niet zijn? Ik zou een van raceland willen gebruiken dit om de kosten wat te drukken, als er suggesties zijn van uitlaat(systemen) die een mooie sound leveren zijn deze altijd welkom.
Oja, nog een laatste vraagje, ik ben ook op zoek naar een voorste zetel van een 16v, omdat er een klein gaatje in zit bij mij, ook hier iemand info over ?
Nou, wat een uitleg hier zeg, ik hoop dat ik hier wat nog reactie op krijg, ook nogmaals bedankt aan diegenen die mij voorzien van antwoorden, ik dank jullie voor jullie tijd
garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs
WYD schreef:De belangrijkste vraag is hoeveel je er aan uit wilt geven.
De opmerking dat je qua investering in vermogen net zo goed een xantia activa V6 kunt kopen, ben ik het zeker niet mee eens!!!
Ik wil er gerust wel wat aan uitgeven maar ben niet van plan er een enorme berg geld aan te hangen (ben immers 19 jaar maar he;), het liefst zou ik zoveel mogelijk er zelf willen aan doen, zoals de uitlaatlijn lassen enzo, dit moet allemaal wel vrij goed meevallen. Het echt perfect inorde stellen wil ik laten doen door een kennis hier in de buurt, die een citroen-garage heeft. Nog even een extra vraagje, wat is de gemiddelde prijs van een gti 8v met een 120000kms en in goede staat? Ben nl van plan mijn collectie uit te breiden, oja diegene die ik wil is er een met een automatische transmissie, persoonlijk ben ik daar niet zo voor, want ik twijfel of dit wel leuk rijd. Wat denken jullie ervan?
Xantia v6= zeer OK
Maar ik, BX-liefhebber!;) grtzz
garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs
Sorry dat ik het zeg, maar je hebt duidelijk nog niet op bx sportief gekeken!
Grotere injectors heb je vrijwel NIETS aan en zijn zeker niet goedkoop, reken op ong. €80,- PER STUK!!!
Grotere injectors ga je pas gebruiken als je een ander gasklephuis hebt (VAG gasklephuis).
Een geheel onbegrensde uitlaat is alleen gewenst op een turbo-motor, op een atmosferische motor (non-turbo), moet je iets tegendruk hebben. Ik heb enkele foto’s van mijn uitlaat her en der gepost. Spaghetti-spruitstuk is zeker een goede optie!!! Het zorgt voor een veel groter koppel, maar een goed exemplaar kost 2e hands echter ook zo’n €250 - €300,-
Luchtfilter kun je vervangen voor een “powerfilter”, dit is een van de goedkoopste opties, maar geen garantie op vermogenswinst! Als je een luchtfilterbox met luchtslangen gaat maken (Cold air intake), merk je vooral op de snelweg een vermogenstoename, doordat de lucht met enige snelheid het luchtfilterhuis ingeblazen wordt. Dit vereis wel enige creativiteit en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een goeie heb gezien op een BX 16V.
Een 16v heeft al aardig wat vermogen, wil je echt meer bereiken, dan moet je idd diep in de buidel tasten, eind dit jaar ga ik verder met mijn 16v, dan wordt er een xm gasklephuis gemonteerd, een 309 16v spruitstuk, een maatje grotere injectoren, en dan eens kijken of dat creatieve gedrag beloont wordt met wat vermogenswinst.
Zelf verwacht ik er niet zo veel van, maar je mag toch hopen he.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
Wat dachten jullie van een lichter vliegwiel? Helpt dit bij de 16v of helpt dit alleen maar bij motoren die al redelijk getuned zijn?
garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs
deebeep schreef:Wat dachten jullie van een lichter vliegwiel? Helpt dit bij de 16v of helpt dit alleen maar bij motoren die al redelijk getuned zijn?
Het enige wat dat doet is een verlies verminderen in je aandrijflijn, met sprints ed zal het wat sneller voelen maar je wint er geen pk’s mee.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
deebeep schreef:Wat dachten jullie van een lichter vliegwiel? Helpt dit bij de 16v of helpt dit alleen maar bij motoren die al redelijk getuned zijn?
Dit helpt bij alle motoren, maar:
- Alleen in de 1e versnelling enigszins merkbaar, hogere versnellingen niet.
- Heel erg weinig winst voor je geld, dat is de reden dat men het over het algemeen als laatste doet. Niet omdat het niet werkt op ongetunede motoren want dat doet het wel. Maar gewoon érg weinig winst per euro.
- De auto wordt iets minder file-vriendelijk en kan iets ruwer stationair gaan lopen. Vliegwiel zit er immers niet voor niets
- Een speciaal gemaakt aluminium vliegwiel met evt. een stalen frictie inzetstuk is goed, maar een “hobby bob” afgedraaid origineel vliegwiel kan ronduit gevaarlijk zijn. Doordat de warmte van de koppeling (wrijving) niet goed wegkan als je op de verkeerde plekken het wiel afdraait, krijg je grote temperatuurverschillen, en dus op den duur scheuren. Als het vliegwiel het opgeeft bij 6000 toeren kan je de auto weggooien, en met een beetje pech je rechter been ook. Die zware brokstukken gietijzer worden overal dwars doorheen geslingerd, ik heb wel eens foto’s van het resultaat gezien. Laat het dus alleen doen door iemand die weet wat ie doet en ervaring heeft met (duurzaam!) lichter maken van vliegwielen. Bij dagelijks straatgebruik krijgt het vliegwiel de tijd op den duur die scheuren te ontwikkelen. Bij een pure racer is het iets minder aan de orde, maar toch is een zgn. “scatter shield” in sommige klassen verplicht.
Zie ook http://www.pumaracing.co.uk/flywheel.htm
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Re: CITROËN BX 16v Mk1—-> Motortuning e.d.
eviltwin schreef:mpostma schreef:
Vermogen is niet zaligmakend hoor.
Nee, maar het helpt wel! Belangrijkste in deze is dus om eerst een goed idee te krijgen wat deebeep nu eigenlijk wil. Ik denk dat we nu al het paard achter de wagen spannen door vooral op te sommen wat er allemaal kan en niet te kijken wat er nodig is. Dus deebeep, waar ben je nu echt naar op zoek? pure snelheid, hoge top? of lang kruisen met gemiddeld hoge snelheid of ben je toch meer voor het korte werk, sprints of dijkweggetjes etc.? Voor een top van 220km/h heb je al meer dan 170pk nodig, voor 230km/h 192k.
Persoonlijk houd ik ook wel van bruikbaar vermogen (zoals in die BX TD12) Ik heb liever een motor die zonder blikken of blozen een paar uur rond de 200km/h aan kan, dan een apparaat wat dankzij 10.000rpm alleen leuk is voor stoplichtsprints. Met de standaard BX 16v ben je bij het stoplicht zowiezo wel een van de allersnelsten. Maar als je nooit in Duitsland komt, maar wel bij ieder kruispunt van dat petjesvolk tegenkomt, dan wil je misschien vooral sprinten.
Snelheid mag wel, maar ik wil vooral het optrekken een boost geven, dat is voor mij het belangrijkst. Wat ik ondertussen al in het hoofd heb, is het volgende : uitlaatlijn veranderen (spaghetti+devil-bocht+demper), luchtinlaat verbeteren (sportluchtfilter en heb plannen om bumper te veranderen voor een betere luchtstroom),en het gasklephuis (welk type is nu het beste of meest ideale?) aanpakken… dat zijn zowat de dingen waar ik direct al overweg mee kan; als er iemand is die suggesties, links of adressen kent om aan deze stukken te raken (goed prijsje;)) laat dit maar gerust weten, want ik ben er naar op zoek.(vooral de spaghetti-collecteur vind ik niet direct) Tweedehands in goeie staat is ook welkom. Verder zou ik eigenlijk ook een nokkenas, kleppen en pistons willen hebben, maar het probleem is dat ik niet direct iemand weet die me hierbij kan helpen het boeltje te monteren, althans aan een schappelijke prijs, het mag natuurlijk wel wat kosten, maar ik wil het budget zo laag mogelijk houden. Ook hier hulp bij gevraagd. Oja, ook een chip ligt bij men voorkeur,maar omdat ik ook hierbij hoor dat er een enorme keuze is en er enorm veel verschil opzit kwa keuze van de juiste chip en afstelling, weet ik het ook niet meer zo zeker. Een vliegwiel is ook nog een optie, ook hier de verschillende merken of types gevraagd, en voor diegenen die hier raad bij weten, probeer de prijzen niet te vergeten! Hopelijk komt ook hier wat reactie op, zo kan ik eindelijk eens aan mijn voorbereidend werk beginnen en al dat lekkers bestellen
garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs
Re: CITROËN BX 16v Mk1—-> Motortuning e.d.
deebeep schreef:eviltwin schreef:mpostma schreef:
Vermogen is niet zaligmakend hoor.
Nee, maar het helpt wel! Belangrijkste in deze is dus om eerst een goed idee te krijgen wat deebeep nu eigenlijk wil. Ik denk dat we nu al het paard achter de wagen spannen door vooral op te sommen wat er allemaal kan en niet te kijken wat er nodig is. Dus deebeep, waar ben je nu echt naar op zoek? pure snelheid, hoge top? of lang kruisen met gemiddeld hoge snelheid of ben je toch meer voor het korte werk, sprints of dijkweggetjes etc.? Voor een top van 220km/h heb je al meer dan 170pk nodig, voor 230km/h 192k.
Persoonlijk houd ik ook wel van bruikbaar vermogen (zoals in die BX TD12) Ik heb liever een motor die zonder blikken of blozen een paar uur rond de 200km/h aan kan, dan een apparaat wat dankzij 10.000rpm alleen leuk is voor stoplichtsprints. Met de standaard BX 16v ben je bij het stoplicht zowiezo wel een van de allersnelsten. Maar als je nooit in Duitsland komt, maar wel bij ieder kruispunt van dat petjesvolk tegenkomt, dan wil je misschien vooral sprinten.
Snelheid mag wel, maar ik wil vooral het optrekken een boost geven, dat is voor mij het belangrijkst. Wat ik ondertussen al in het hoofd heb, is het volgende : uitlaatlijn veranderen (spaghetti+devil-bocht+demper), luchtinlaat verbeteren (sportluchtfilter en heb plannen om bumper te veranderen voor een betere luchtstroom),en het gasklephuis (welk type is nu het beste of meest ideale?) aanpakken… dat zijn zowat de dingen waar ik direct al overweg mee kan; als er iemand is die suggesties, links of adressen kent om aan deze stukken te raken (goed prijsje;)) laat dit maar gerust weten, want ik ben er naar op zoek.(vooral de spaghetti-collecteur vind ik niet direct) Tweedehands in goeie staat is ook welkom. Verder zou ik eigenlijk ook een nokkenas, kleppen en pistons willen hebben, maar het probleem is dat ik niet direct iemand weet die me hierbij kan helpen het boeltje te monteren, althans aan een schappelijke prijs, het mag natuurlijk wel wat kosten, maar ik wil het budget zo laag mogelijk houden. Ook hier hulp bij gevraagd. Oja, ook een chip ligt bij men voorkeur,maar omdat ik ook hierbij hoor dat er een enorme keuze is en er enorm veel verschil opzit kwa keuze van de juiste chip en afstelling, weet ik het ook niet meer zo zeker. Een vliegwiel is ook nog een optie, ook hier de verschillende merken of types gevraagd, en voor diegenen die hier raad bij weten, probeer de prijzen niet te vergeten! en ook een raditor heb ik nog nodig. Hopelijk komt ook hier wat reactie op, zo kan ik eindelijk eens aan mijn voorbereidend werk beginnen en al dat lekkers bestellen
garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs
Stuur Gary C. op http://www.bx16v.com even een mailtje
Vergis je niet in de prijzen van de onderdelen.
Een spaghettispruitstuk 2e hands koop je pas vanaf ong. 300 euro.
Vliegwiel afdraaien en balanceren kost je ong. 150 euro.
De prijs van je kop ombouwen naar mechanische kleppen wat gewenst is wanneer je hogere toeren gaat maken weet ik niet precies, maar zal wel wat kosten. Scherpere nokkenassen koop je 2e hands vanaf ong. 400 euro, nieuw ong. 1100 euro.
Ga dus eerst kijken wat je te besteden hebt, want als je sommige aanpassingen maakt moet je haast verplicht ook andere aanpassingen maken om het zooitje heel te houden.
Een 16V opvoeren gaat je snel veel geld kosten als je het goed wilt doen.
De chip kun je wel uit je hoofd laten, want dat levert in sommige gevallen zelfs verlies op, zeker wanneer je motor aangepast is. Enige goeie optie is een chip op maat laten maken op de rollenbank, of een instelbaar motormanagement van bijv. Haltech die altijd perfect afgesteld staat en in te stellen en uit te lezen is met de laptop.
WYD schreef:Enige goeie optie is een chip op maat laten maken op de rollenbank, of een instelbaar motormanagement van bijv. Haltech die altijd perfect afgesteld staat en in te stellen en uit te lezen is met de laptop.
Is idd wel de beste manier, maar zeker niet de goedkoopste, ik zag bij cituning dit staan
als je bij de onderdelen naar bx gaat en engine motormanagement kiest, daar staat een chip voor 245 pond ofte 360 euriz, dit is dus niet zomaar een chip, maar al volledig aangespast aan de 16v motor toch? Moest ik chip willen dan kies ik voor deze, maar ik hou het voorlopig nog bij de eerste stage, lucht in/uit-laat.
Weet je soms nog spagettis staan ergens, vind ik niet nl!
garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs
betaal je dan ook wel gelijk 600 a 750 euro voor…..
maar je hebt wel vakwerk
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap