3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Motorolie
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 18 november 2009 10:08 PM
  [ # 31 ]

Ik doe er gewon hetzelfde in als ze in heftrucks gooien. Dat kan ik zo uit een bulkvat trekken en de oude olie kan ik achter laten. En zolang ik de carterstop niet vergeet terug te draaien is dat volgens mij niet eens zo heel erg duur. €5,- per liter ofzo.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 18 november 2009 10:26 PM
  [ # 32 ]
waterman schreef:

10 W 40 is in koude toestand aanmerkelijk dunner dan 20 w50 hoor. Waar denk je dat het getal 10 en 20 voor staan Wink

Ik had al een poging gedaan om dat uit te leggen, maar jah sommige mensen….

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 19 november 2009 01:58 AM
  [ # 33 ]
PrutsyLJ schreef:

Destijds gewoon wat voorgeschreven werd door Citroën: 10W40.

Mensen, hou gewoon de fabrieks specificaties aan, dat is echt het beste voor je motor!

Dit was gewoon een makkelijke manier voor mij om erachter te komen wat voor olie ik moet gebruiken zonder dat ik een instructieboekje heb. Dan flikker ik er binnenkort eens wat 10W40 bij.

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 19 november 2009 06:32 PM
  [ # 34 ]

Toch is de 20W50 voor de 150 motor ook niet helemaal ideaal op dit moment, de eerste kilometer krijg je de auto lastig/niet in de 1 en de achteruit zonder te kraken…
Ik heb toch stellig het idee om “winterolie” en “zomerolie” in overweging te nemen, of gewoon eens zo`n flesje motor-up of Xado erbij te knikkeren en maar zien wat er gebeurt .

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 19 november 2009 06:41 PM
  [ # 35 ]

Voor zover mij bekend slikken ale BX-en 10w/40, waarom zou je er olie in kieperen met een andere viscositeit? Bij de Action verkoopt men 4 liter 10w/40 voor 12 euro, geen geld lijkt me.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 19 november 2009 07:44 PM
  [ # 36 ]

zat er bij mij al/nog in huh

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 19 november 2009 08:28 PM
  [ # 37 ]
Maurice van Mourik schreef:

Toch is de 20W50 voor de 150 motor ook niet helemaal ideaal op dit moment, de eerste kilometer krijg je de auto lastig/niet in de 1 en de achteruit zonder te kraken…
Ik heb toch stellig het idee om “winterolie” en “zomerolie” in overweging te nemen, of gewoon eens zo`n flesje motor-up of Xado erbij te knikkeren en maar zien wat er gebeurt .

Ja, ik ken het Razz. Ik ging altijd via de 5e versnelling naar de achteruit. Bij stilstand tenminste. Ik ken geen bx die ‘zomaar’ in de achteruit floept Razz. Echt een bx eigenaardigheidje. Trouwens geen gek idee, winter/zomerolie. Als je genoeg rijdt dan kun je dat goed timen.

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 19 november 2009 08:40 PM
  [ # 38 ]

ik kan hem meestal gewoon in de achteruit zetten hoor. de meeste franse auto’s hebben weleens dat je hem eerst even kort in de 1 moet zetten en dan naar achteruit doen. Dat doe ik ook altijd als het ff niet lukt, maar meestal lukt het gewoon.

olie doe ik gewoon 10W40 erin van Total.

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 19 november 2009 08:43 PM
  [ # 39 ]

in de bx met 150motor heb ik de laatste 9 jaar zelf altijd 10w40 gebruikt
enkele keren terug had de garage de olie ververst omdat de aandrijfas eruit moest en die knapen bij peugeot hadden er 5w40 ingedonderd

12000 km later klonk het blok als een bak spijkers maar schakelde perfect
toen heb ik klein onderhoud zelf gedaan en er 10w40 valvoline ingedaan
jee wat klonk dat blok weer rustig
er zit nu 10w40 in van total en daarop gebruikt het lpgblok ongeveer 30procent minder olie!

zo zie je dat er tussen merken onderling ook verschil zit

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 november 2009 08:43 PM
  [ # 40 ]

We hebben het hier over een BX14 met 150-serie motor, waar motor en bak met dezelfde olie gesmeerd worden. Niet ter vergelijken met jouw Gti autofan Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 19 november 2009 09:19 PM
  [ # 41 ]

Nou, ik heb toch maar besloten na het lezen van wat commentaren om er 10W40 op te doen. VOlgens het boekje dus.

Vanavond even een litertje gekocht om de olie eerst weer even op pijl te brengen - zat al iets onder de onderste inkeping. Het is trouwens OK olie geworden. Dat merk moet toch in orde zijn als een dealer het verkoopt question

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 19 november 2009 09:37 PM
  [ # 42 ]

Heeft iemand van jullie trouwens enig idee of er in de olievuldop van een 1.4 / 150a blokje ook een zeef zit?

Bij het bijvullen zag ik van die beige/gelige smurrie aan de randen van de vulopening zitten. Niet veel hoor, maar moet ik actie ondernemen of niet   huh

Grt.

Ari

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 19 november 2009 10:20 PM
  [ # 43 ]

Ik vrees dat zeefjes niet helpen tegen die beige smurrie, ook wel bekend als slush. Het betekent dat er vloeibare troep, zoals koelvloeistof, in je olie terechtkomt, die er absoluut niet in thuishoort. Wellicht een kleine lekkage in de koppakking, of maak je veel korte ritjes waardoor altijd vocht in je olie blijft hangen, die vervolgens voor de slush zorgt? Op zijn tijd een lange snelwegrit maken waarbij de motor en olie goed op temperatuur komen, is goed voor de olie. Maar ik zou in elk geval de olie zo snel mogelijk verversen, want die slush beïnvloedt de smeerkwaliteit behoorlijk negatief.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 20 november 2009 12:03 AM
  [ # 44 ]

Die zeefjes zijn juist de oorzaak van een hoop sludge, er is ooit een berichtje naar alle dealers gegaan dat die zeefjes verwijdert moesten worden.
Verder staan onze motortjes er gewoon om bekend dat ze bij korte stukjes en met kouder/natter weer wat sludgen.
Dat komt door condensvorming in de carterontluchting.
Af en toe een flink stuk rijden helpt al een hoop, evenals het zeefje verwijderen en jaarlijks verse olie+filter natuurlijk.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 20 november 2009 12:34 AM
  [ # 45 ]

of iedere week de dop verwisselen en grondig schoonmaken met remreiniger anders gaan de keerringen eraan

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook