Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
nitRon schreef:misschien wel, maar toch, ik schakel ook aan 3000 of ervoor… toch als hij koud is, dus jij schakeld iedere keer rond de 2750? maar waarom dan een xsara 1600 16v? wat heb je dan aan het vermogen als het niet gebruikt word? hehe had je dan niet beter een 1400 gekocht? :p dus ik 750, mja dat is inderdaad helemaal niet slecht, en wat dat inrijden betreft, dat kan ik moeilijk weten , want heb de auto gekocht met 114000k op de teller…
Power hebben en power benutten zijn twee verschillende dingen.
Bij mijn woon-werk verkeer heeft jakkeren niet veel zin dus rij ik volgens het Nieuwe Rijden. Scheelt in brandstof, kan nooit kwaad. Het is wel even 65 km per dag. Maar dat betekent niet dat ik die 100+ paarden nooit aanspreek. Ik vind het erg prettig om toch het nodige aan vermogen tot mijn beschikking te hebben bij, bijvoorbeeld, korte invoegstrookjes. Of in moeten halen op provinciale weg.
En af en toe moet dat zuunige rijden natuurlijk een beetje gecompenseerd worden he? Dan moet de boel even goed doorgeblazen worden door middel van de toerenbegrenzer gedag te zeggen.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
nitRon schreef:mja ik vind het helemaal niet slecht, maar als ik dan kijk naar de grafiek van technoloog, dan vraag ik me wel af hoe hij daar nog bijna 300km kan bij doen bij dat piekmoment? hoe kan dat nu? haha dan moet er toch wel iets schelen met mijn systeem? hoe kan je dat nu met een 1600 16v? ik had autostrade gedaan 2x een stuk van 250km aan 1 stuk door aan 120 a 125km/u…. en met tank had 47 liter nodig voor 650 km.. hoe kan je daar nu nog 300 km bijdoen? dat zou ik graag weten :p
Heb je een boardcomputer?
Zet hem maar eens op de real time verbruik stand.
Je zal zien dat het verbruik bij 120 km/h veel hoger is dan bij 100.
Ik zet hem soms in 5de versnelling met 60 km/h op de cruise control. Dan ligt het verbruik volgende de boardcomputer op 4.2 - 4.8L op 100 km. Oftewel ruim 1 op 20 op dat moment
Dat is dan ongeveer 2 km ofzo, dus de hele tank wordt niet zo zuinig.
Mijn normale verbruik op 1 tank ligt opgeveer 1 op 13.5.
Ik rijdt bijna nooit in de stad. Maar wel veel snelweg ook 120+ km/h
Ik zie op de snelweg overigens vaak een verbruik van 7.8L op 100 km, dan red je de 1 op 13 dus niet.
Als je op de Duitse snelweg nog harder gaat rijden dan stijgt het verbruik zelfs richting de 1 op 10.
Het probleem met de Xsara (en vele andere auto’s) is dat het toerental op de snelweg gewoon erg hoog wordt. Als je een beetje door wil rijden zit je zo richting de 4000 rpm, dit is gewoon zo hoog dat de motor meer benzine nodig heeft.
Hier in Nederland hebben we een hele tijd een reclame gehad “het nieuwe rijden” hierin werd altijd aangegeven dat je bij 2000 rpm (ja 2000 rpm!) moet schakelen (bij een benzine zal dat soms iets meer zijn). Oftewel 3000 rpm is gewoon teveel om een echt gunstig verbruik te redden. In de praktijk binnen de bouwde kom zal je ook merken dat meer dan 2500 ook echt niet nodig is.
Overigens is het verschil tussen een warme en koude motor ook heel erg groot in het verbruik. Ik zie smorgens vroeg bij normaal optrekken het verbruik soms naar de 20L op 100 km gaan. Als die later warm is is dit amper 15L op 100 km, terwijl ik op dezelfde manier optrek.
Doe die lang rit nog maar eens met 100 km/h (op de cruise control als je die heb) dan zal je zien dat het verbruik veel beter is dan met 120 km/h
Goed, ik vind een gemiddeld verbruik van zo’n 1 op 13 a 14 redelijk normaal voor de 1.6 16v. Met de 1.4i was dat eigenlijk niet veel beter.
Totaal aantal Berichten: 391
Geregistreerd: 25-04-2008
- Xsara 1.4i coupe
Weer een week, weer een tank,
1 op 13.97 met een benzineprijs van 1,319
tot volgende week
Xsara 1.4i ‘98 (01/02/2007 - 26/05/2012), TD-PR-15, Blue Mauritius,
kilometerstand bij inruil: 127.330
mja, normaal doe ik maar 550km met een volle tank, maar dan bestaan de km ook hoofdzakelijk uit korte ritten, en met koude motor, ik doe 4x per dag een stuk van 6km, en 2x daarvan zit er zeker 5 uur tussen…. mijn motor heeft tijdens de week dus nooit echt warm, enkel dan is in een weekend, als het langere ritten zijn, vandaar ook mijn hogere verbruik denk ik…
6km? Ik zeg: ga toch fietsen!
dat is jouw mening, ik rij liever
Ik weet nog niet exact wat mijn xsara verbruikt, maar ik denk dat ik rond de 1 op 14 zit, misschien nog ietsje zuiniger.
Mijn Leon Cupra4 deed een nette 1 op 7,5. (alleen buitenaf rijden) Scheelt weer een beetje in de kosten.
Mijn beste verbruik met de leon was toch wel 1 op 3,5 op het circuit van zolder tijdens de vroemdag….1 op 10 a 11 was ook mogelijk, mits je op de snelweg reed.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
Totaal aantal Berichten: 391
Geregistreerd: 25-04-2008
- Xsara 1.4i coupe
1 op 13,56 met een benzineprijs van 1,309. Dit keer tussendoor een paar korte stukjes gereden (<5 km)
Xsara 1.4i ‘98 (01/02/2007 - 26/05/2012), TD-PR-15, Blue Mauritius,
kilometerstand bij inruil: 127.330
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ook op ordinaire Shell diesel kan het best zuinig, laatste tank weer 1 op 21. Wel lekker rustig aan en alleen maar lange afstanden gereden. Hij roet naar mijn idee wel iets meer.
Zo’n net verbruik gaan we deze tank niet halen trouwens, heb tijdens een ritje vanuit Utrecht laatst weer een paar keer de 190 aangetikt..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Zo, ik heb het grafiekje ook maar weer eens bijgewerkt:
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 391
Geregistreerd: 25-04-2008
- Xsara 1.4i coupe
1 op 14,27 met een benzineprijs van 1,349
Wordt alleen maar duurder :@...
Xsara 1.4i ‘98 (01/02/2007 - 26/05/2012), TD-PR-15, Blue Mauritius,
kilometerstand bij inruil: 127.330
Totaal aantal Berichten: 391
Geregistreerd: 25-04-2008
- Xsara 1.4i coupe
Weer een paar weken verder.
Na mijn vorige bericht heb ik nog 2 tanks met mn zomerwielen leeggereden (1 op 13.8 en 1 op 13.2),,, nu zit ik op winterschroeisel in is mijn verbruik ineens omlaag gegaan naar 1 op 14.8 anderhalve week terug en 1 op 15.00 gisteren…
Xsara 1.4i ‘98 (01/02/2007 - 26/05/2012), TD-PR-15, Blue Mauritius,
kilometerstand bij inruil: 127.330
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ritje op en neer naar Leeuwarden was niet zo gunstig geloof ik, maar voor de rest niet zo veel korte ritjes de laatste tijd en dat is wel te merken in het verbruik.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
En wederom het grafiekje bijgewerkt. (Zie 4 posts hierboven.)
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 391
Geregistreerd: 25-04-2008
- Xsara 1.4i coupe
Gister weer bij de pomp gestaan. Dit keer 1 op 14.66 gereden en getankt voor 1,269
Xsara 1.4i ‘98 (01/02/2007 - 26/05/2012), TD-PR-15, Blue Mauritius,
kilometerstand bij inruil: 127.330