koude start (probleempje)
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 19 november 2009 09:50 PM

Beetje simpele vraag misschien maar ik stel ‘m toch.

Sinds ik vorige week de voorverwarming van de inlaatlucht op ‘‘winter’’ heb gezet lijkt ie niet lekker te starten en te lopen. Althans is dat zo de laatste twee dagen.
Hij start niet zo snel en als ie dan start geeft ie het ook weer snel op. Gas bijgeven heeft weinig zin want dan valt ie helemaal ‘‘dood’‘.
Met choke iets uit gaat het iets beter, maar nie veel.
Als het dan zo ver is en de motor niet afslaat begint ie met horten en stoten bokkerig te lopen in de 1 en pas wanneer ie iets warmer is gaat dat over.

Is het nog te warm voor de winter stand? Dat rottige klimaat ook . . . 

O ja, iemand tips voor het werken met en het verwerken van OWATROL?

Grt.

Ari

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 november 2009 10:22 PM
  [ # 1 ]

Met de temperaturen van de laatste dagen kan het best net even te warm zijn. Ik stap ‘s morgens nota bene in een droge auto. Op 19 november! Laughing

Owatrol verwerken: losse roest wegkrabben & er dan overheen zetten. Je hebt niet erg veel nodig want Owatrol breidt zich in poreus materiaal erg uit. Ik vind de opdrogende variant het fijnst om mee te werken. Verwerkbaar met kwast en/of (tectyl-)spuit. Owatrol heeft wel een enigszins poreuze ondergrond nodig, anders kan het niet intrekken! O ja. Owatrol meurt. Maar goed, het went…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 19 november 2009 10:44 PM
  [ # 2 ]

Als je hem start moet je de choke wel wat meer uittrekken als “iets”  Wink


Je zou hem eventueel weer op de zomerstand kunnen zetten, kijken hoe die dan reageert.

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 20 november 2009 12:09 AM
  [ # 3 ]

@basisbx: Hmm . . . ik zal eens kijken wat ie doet in de zomerstand. Overigens trek ik de choke gewoon uit tot het lampje gaat branden. Eigenlijk nog iets verder tot de motor iets beter loopt (zo lijkt het). Ik kijk zaterdag wel even . . . 

@penny lane: Dat t spul stinkt maakt niet uit . . . k ga d’r mee aan de slag op een boerderij in een ouwe schuur . . . daar ‘‘ruikt’’ altijd wel iets Smile Ik heb trouwens de olie gekocht. Lekker kwasten dus. De droge variant zegt me niets. Nou ja, zal ook wel met olie lukken als ik het een dagje laat drogen.

Grt.

Ari

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 november 2009 02:31 PM
  [ # 4 ]

Ik gebruik natuurlijk ook olie, dat is Owatrol, maar de versie die ik gebruik droogt netjes overschilderbaar op. Dat is alles Wink

Verder, voor het verwerken, maakt het niks uit natuurlijk.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 20 november 2009 02:45 PM
  [ # 5 ]

Bij kouder weer moet je de choke wel wat verder uittrekken dan het punt waar het lampje gaat branden.
De choke doet twee dingen: de luchttoevoer afknijpen zodat de mengselverhouding rijker wordt en het stationair toerental hoger maken. Beiden zijn nodig als het kouder wordt.
Maar idd, als het is begonnen nadat je ‘m op de winterstand hebt gezet dan zou ik eerst eens kijken wat ze doet op de zomerstand.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 21 november 2009 07:12 PM
  [ # 6 ]

Nou, ik heb vandaag eens de zomerstand terug gezet en het helpt niet echt super veel. Het enige is dat ie niet meer met horten stoten op gang komt. 

Het duurt gewoon echt even voordat hij start. Hoe zal ik het zeggen . . . Als ik de sleutel omdraai in het contact moet ik hem gewoon erg lang (voor mijn gevoel) op het contact houden tot de motor start. En als ie dan tot leven komt slaat ie snel af (met choke zonder extra gas te geven of koppeling in te trappen).

Heb dus raad nodig. Wat is het? Vocht? Slechte startmotor, slechte bougies en bougiekabels?  confused

Stapsgewijze aanwijzingen zijn zeer welkom. De vraagbaak levert mij vooralsnog geen antwoorden op.

Grt. 

Ari

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 21 november 2009 07:40 PM
  [ # 7 ]

O ja, paar plaatjes van het klussen:


Beetje stofzuigen

Roest behandelen met owatrol

Nog meer owatrol

Door dit gat kan ik morgen makkelijk wat tectyl spuiten Smile

En hier zag het er allemaal prima uit op een enkel (heel) klein puntje roest na

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 22 november 2009 10:53 AM
  [ # 8 ]

Ik denk dat de choke verder uittrekken de beste tip is. Het lampje zit er gewoon om aan te geven dat de choke in gebruik is, niet om aan te geven dat ‘ie ver genoeg open staat.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 22 november 2009 01:27 PM
  [ # 9 ]

gewoon flink choken en daarna terug drukken dat ie nog net mooi blijft lopen.

Dan gebruik ik maar wat meer de eerste kilometer, ik heb in ieder geval nog nooit een bokkende motor gehad en toch al heel wat chokeauto`s verder…

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook