Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 18-12-2006
- 2CV 2cv6
- (Grand) C4 Picasso C4 picasso 1.8 16V
Hallo allemaal.
Graag zou ik willen weten of iemand wel eens een jumpy heeft omgebouwd naar camper?
Of wel eens jumpy campers heeft gezien van binnen?
Is het te realiseren?
De afmetingen van de laadbak zijn:
L=240 (verlengde uitvoering)
B=160
H=140
In Centimeters.
Zowiezo weet ik dat ik er een hefdak op zou moeten zetten om de hoogte van 1.70m te realiseren.
Dit omdat de bus dan volgens de belasting dienst ook als camper geregistreed kan worden.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen reacties tips trucks enz.
HY Pick-Up (under construction)
2cv ‘79 Vert Bambou (verkocht…..)
C4 Picasso 1.8 16V (daily driver)
Hoi,
Ja wij zijn bezig met ombouw van jumpy.
Maar wij maken er geen geregistraarde camper van.
Moet je de rest BPM bijbetalen. Een verhoogd dak en de keuringskosten.
We hadden eerst een Berlingo bestel ingericht, maar wilden toch een iets grotere voor meer gebruiksgemak.
De ervaring leert wat bij je past.
En met een hamer zaag ed. kom je heel ver.
Ene kant vakjeskast met balk op kniehoogte als steun voor bedplank (120x 195cm ).
Andere kant opbergbank met erop een uitschuifplank voor bed.
Ingeschoven het matras in midden geknikt, is nu bankzitting en bank rugleuning.
Tafeltje kan aan vakjeskast opgehangen. Fietsen mee tussen bank en vakjeskast.
In jullie geval, keuken achter bestuurdersstoel.
Luifel 2 mtr breed + zijkanten, 2.40 mtr diep. bevestigd aan allesdragers. Tent is niet nodig.
Indien we weken wegblijven kan de dakkoffer mee.
Als ik betere jumpy fotos heb stuur ik ze.
Succes met de ombouw.
Joke
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 18-12-2006
- 2CV 2cv6
- (Grand) C4 Picasso C4 picasso 1.8 16V
Hee,
Bedankt voor de reactie, ik vind dat je de jumpy leuk hebt ingericht!
Maar ik vraag me toch af (aangezien je toch wel handig bent) waarom maak je er geen volwaardig camper van? Dit was namelijk wel mijn plan omdat wanneer je erkend camper bij de belastingdienst bent maar een kwart van de wegenbelastig hoeft te betalen.
Dus een mooie auto / camper die gewoon ook als dagelijkse auto gebruikt kan worden.
Maar idd moet er dan een hefdak in en ik moet aan de andere regels voldoen maar volgens mij s dat zeker haalbaar.
En volgens mij is de BPM die betald moet worden niet heel veel meer.
Heeft iemand enig idee hoeveel dat nog kan zien?
Groeten Pieter
HY Pick-Up (under construction)
2cv ‘79 Vert Bambou (verkocht…..)
C4 Picasso 1.8 16V (daily driver)
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 18-12-2006
- 2CV 2cv6
- (Grand) C4 Picasso C4 picasso 1.8 16V
En ik ben wel erg geïntreseerd in je volgende plaatjes!
HY Pick-Up (under construction)
2cv ‘79 Vert Bambou (verkocht…..)
C4 Picasso 1.8 16V (daily driver)
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wietse en Joke, hebben jullie er aan gedacht om de inrichting eenvoudig demontabel te maken, eigenlijk zou het losse lading moeten zijn (vooral het bankje, een kastje mag natuurlijk altijd). Een muggezifter bij de douane zou namelijk kunnen stellen dat het bankje extra zitplaatsen zijn en alsnog een bpm-naheffing opleggen. In onze Berlingo hadden we alleen een (opklapbaar) tweepersoonsbed over de volledige breedte (dus geen zitplaatsen) met daaronder een uitschuifbare keuken van 1m50 lang die ook standalone bruikbaar was. Het bed had ik gemaakt uit stalen profiel en bedplank, en zette ik met een spanner vast aan een van de sjorogen in de laadruimte. In geval van discussie was het dus altijd lading, want kijk maar, bevestigd aan de daarvoor bedoelde punten.
On topic over de vraag van de TS, de ombouw van de Jumpy is zeker haalbaar, zoek eens verder op het internet, want er worden zelfs omgebouwde versies aangeboden door camperbouwers. Ik denk dat je daarbij vooral eens in Denemarken en GB moet gaan zoeken. Veel succes.
Kijk eens hier voor een voorbeeld. Die site is een beetje in de war, maar de plaatjes zijn nog wel goed zichtbaar.
Verder hadden we de Duitse firma Velix die Jumpy campers maakt(e?). Paar jaar geleden stond er een artikeltje over in CitroExpert.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Ook het merk ZOOOM camper in Duitsland bouwt een Berlingo en sinds kort de Jumpy in.
Maar ja, zelf bouwen op je eigen manier met je eigen wensen, is toch veel dankbaarder dan kopen.
En om terug te komen op de vraag, waarom geen geregistreerde camper,
Als je nog een redelijk jonge auto hebt moet je duizenden euro rest BPM betalen.
We hadden uitgerekend dat het voor ons 5/6 jaar zou duren voor we “het” eruit hebben en toe waren aan het voordeel van 3 mnd tarief. Misschien is de auto er dan niet meer, of camperen we niet meer. Dus wij hebben gekozen om nu elke maand 78 euro wegenbelasting te betalen, voor onze “trots”.
gr. Joke
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Volgens mij moet het vaste dak minstens 1.70 hoog zijn. Met alleen een hefdak ben je er dus nog niet als je aan de inrichtingseisen van een camper wilt voldoen.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nee toch, je moet een stahoogte creeren. Stahoogte is minimaal 1m70.
Een vraag,
De bijrijderstoel in onze Jumpy is niet verstelbaar.
De rug niet, de zitting niet, en er zit ook geen slee onder.
Nu willen we een slee en draaiplateau eronder laten zetten,
maar…
Weet iemand of er een verstelbare Jumpy > bijrijder < stoel te verkrijgen is.
Dan zou ik in 1 keer een stoel hebben met super gebruiksgemak.
Onze dank.
Wellicht is het nuttig te vermelden om wat voor Jumpy het gaat, een Serie I of II…?
Voor de volledigheid: ook het EngelseRomahome maakt campers op basis van een Jumpy (II) (en Nemo, Berlingo en Jumper)
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wietse en Joke schreef:Een vraag,
De bijrijderstoel in onze Jumpy is niet verstelbaar.
De rug niet, de zitting niet, en er zit ook geen slee onder.
Nu willen we een slee en draaiplateau eronder laten zetten,
maar…
Weet iemand of er een verstelbare Jumpy > bijrijder < stoel te verkrijgen is.
Dan zou ik in 1 keer een stoel hebben met super gebruiksgemak.Onze dank.
Ik zou op zoek gaan naar twee voorstoelen uit een Evasion/Ulyssee/806/zeta, dan zijn ze en multiverstelbaar en draaibaar!
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Dan is wellicht dit topic interessant: http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/202018/
Wellicht heb je iets aan deze site:
http://www.zooom.biz/index.html
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Andere kant opbergbank met erop een uitschuifplank voor bed.
Joke
Hallo Joke,
Denk je er wel om dat je in een grijskenteken auto
absoluut niets mag hebben wat als zit of slaapplaats dienst kan doen.
Je auto voldoet dan niet meer aan de inrichtingseisen voor
grijskenteken.
Kan een dure grap worden als de douanebeamte het ziet.
Een jaartje geleden aan de douane gevraagd wat nu wel en niet mocht.
Het antwoord was ; kasten mag wel zoveel als je zelf wilt,
heeft de aannemer en loodgieter ook.
Maar niets wat als zit of slaapplaats aangemerkt kan worden.
Losse onderdelen mag wel weer.
Ik heb ook een opbergbank in mijn berlingo.
Dus heb ik de vaste zitgedeelte verwijderd in 3 stukken gezaagd
en tijdens het rijden neem ik ze los mee.
Groeten Jan
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Er staan hier in het bedrijfswagengedeelte ook wel meerdere ombouwverhalen, wij hebben afgelopen jaar onze c35 met stahoogte af-fabriek omgebouwd tot camper, met veel fotootjes.
Hier is een linkje:
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/195108/P0/
Een hoogte van 1m70 is vereist, de 1m70 mag ook in de vorm van een vast dak of een hefdak.
Je kan dus ook het dak verhogen met een vaste constructie.
registreer je eens bij het http://www.camperforum.nl, heel erg nuttig geweest bij onze ombouw!
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist