tik in motor bij koude motor
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 20 november 2009 06:42 PM

We hebben al langer tikken van motor, ik dacht dieselgeratel, we hebben dit ook gezegd bij de garage waar we onlangs nog een testrit deden met de monteur, een paar dagen voor de garantie verviel, maar volgens hem is het allemaal normaal en typisch voor deze motor.
Maar deze middag was de tik in de motor wel harder geworden, het was weliswaar bij koude motor, stationair pakweg 3 à 4 tiks per seconde, in de loop van de motor hoor je dat het telkens op hetzelfde moment is, als je iets gas bijgeeft gaan het tikken sneller analoog met het toerental.  Je hoort het binnen bijna niet, om een of andere reden hoor je het vooral buiten, zowel met motorkap open en toe. Met de motorkap open hoor je het vanuit het motorgedeelte komen. Als de auto pakweg 1 of 2 kilometer gereden heeft hoor je het niet meer.
Het is nog maar de 1e keer dat het echt luider is, dus ik zal komende dagen opletten.

Als het blijft tikken bij koude motor, zijn dit de mogelijkheden wat ik op het net vond:
1: defekte stoter
2: defekte of bijna defekte verstuiver
3: defekt aan een cilinderkop, met effect dat de as gebroken is (al lijkt me dat niet mogelijk, vermits ik toch geen vermogen mis).

Ik zal komende dagen ook de olie in het oog houden, een defekte stoter kan olie lekken in het blok vond ik, en kan dus mede een indicatie zijn, moet wel zeggen dat de laatste paar duizend kilometer de olie meer verbruikt dan in begin, maar toch niet rampzalig veel (mogelijk net geen bijvullen nodig tussen de onderhouden (ga rond de 13 a 14k km binnen)

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 20 november 2009 07:25 PM
  [ # 1 ]

wat voor auto is het ?...

lijkt op een klepstoter.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 20 november 2009 07:26 PM
  [ # 2 ]

Zie onderschrift van Gunther. Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 november 2009 07:26 PM
  [ # 3 ]

volgens mij staat dat in zijn onderschrift… Een C4 Picasso 1.6 HdiF 110pk

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 20 november 2009 07:43 PM
  [ # 4 ]

jaja, 1x bashen is genoeg Wink Very Happy

Blijf voorlopig bij defecte klep stoter (kan ook wat anders zijn ! geluiden blijven lastig achter een beeldscherm te beoordelen)>

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 20 november 2009 08:49 PM
  [ # 5 ]

Geluid is inderdaad niet simpel via het net aan te tonen, in elk geval is de tik een tja, tik alsof je 2 metalen blokjes tegen elkaar slaat.
klepstoter was ook mijn eerste gedacht, kan dit dan een hoger olieverbruik geven? En wat als ik er gewoon mee verder rijd (veronderstellende wel dat ik de olie regelmatig nakijk), kan dit kwaad? 
Enig idee wat dit in grootorde kan kosten ( veel werkuren bijvoorbeeld?) ? Want garantie zal niet meer gaan verwacht ik. Er staat niks op papier dat er met de monteur gereden is. confused
In elk geval zal ik komende dagen opletten, ik hou jullie op de hoogte Wink  .

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 november 2009 09:00 PM
  [ # 6 ]

Olieverbruik en een gare klepstoter staan los van elkaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 20 november 2009 09:00 PM
  [ # 7 ]

Ik neem aan dat je iemand die achter de telefoon cq balie heeft gestaan, kan vragen of hij nog weet dat je in de garantieperiode de klacht hebt gemeld. Zoja, laat het hem heel goed onthouden of zwart op wit zetten. Zo heb je ook buiten de garantie nog recht op je ‘klacht binnen de garantie’.
Laat een monteur een soort gehoording aan zijn hoofd zetten met een soort voelspriet. Zo kunnen ze tikken lokaliseren.
Een klepstoter kan, maar er kan nog veel meer. Speling in lagers enzo, waar dan ook in het blok of de versnellingsbak. Zodra de olie ertussen zit bij warme(gedraaide) motor hoor je het dan minder.
Ook meegemaakt dat een spanrol gekke geluiden maakte, maar wanneer hij ‘warmgedraaid’was, was het geluid weg.
Of een piepende dynamo die bij warme motor niet meer piepte…
Je kan het zo gek niet bedenken.
Dus zorg dat ze herrinneren dat het binnen de garantie valt, en laat ze het geluid lokaliseren als het je zelf niet lukt.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 20 november 2009 09:10 PM
  [ # 8 ]

Zelf zwart op wit zetten, krabbel er op en AANGETEKEND per post en 1 gewoon per post. Dat is de enige remedie hier voor, “onthouden wordt vergeten”.

SVP iets meer op de spelling letten, ok Wink

Ja heur

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 20 november 2009 09:22 PM
  [ # 9 ]

Dat is in elk geval een goede tip voor bij een volgende auto ( al zal dat nog een hele poos zijn mag ik hopen Wink ). Bij warme motor is de tik volledig weg, na 1 à 2 km rijden al ongeveer, ik veronderstel dat dat nog voor het warmrijden is, dat is toch al 10+ km, meen ik te herinneren.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 21 november 2009 07:34 PM
  [ # 10 ]

zoals belooft een update van de situatie: vandaag koud gestart, en geen tik-geluid meer, dus het lijkt loos alarm.
Mijn eerste gedacht is misschien iets van vuil (roet of zo) tussen een klepstoter, zodat die tijdelijk niet goed meer functioneerde.
Hopelijk blijft het zo. bye1

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook