Omdat het koerierswerk steeds minder aan het worden is (qua gereden km’s) overweeg ik mijn, een maand geleden verworven, BX tzd-turbo om te ruilen bij Knopper (waar hij ook vandaan komt) voor een BX Chic 1.6i
Het kan ook nog zijn dat ik hem ergens kan verkopen…mocht er iemand op dit forum toevallig dringend om een tzd-turbo uit 93 verlegen zitten, stuur me dan even een PB.
Maar aangezien ik de afgelopen 13 jaar vrijwel alleen maar met de diesel-uitvoering heb gereden….(en daar dus de nodige ervaringen mee heb)....weet ik vrij weinig af van de 1.6i motor (b.j. 91-93)
Kunnen (ervaren) BX-rijders mij wat meer vertellen waar ik op moet letten ?
Ik heb het dan vooral over motor en/of vers.bak…...de rest van de auto (hp-vering e.d.) is mij wel bekend.
Eigen ervaring tot nu toe bij mijn BX16TGI.
Bijna 190.000 op de teller.
Kleppen stellen (hij ratelt nog steeds wat, schijnt ook kwaaltje van dit type motor te zijn) Bij mij bleek één van de kleppen bijna niet meer open te gaan, kan je een verbrande klep opleveren.
Krukaskeerring aan de versnellingsbakkant, duur geintje omdat je bak er ook af moet, en dan zien ze dat je koppeling versleten is, en dan moet die gelijk ook maar vervangen worden…
Krukaskeerring lekkage zie je als je carterpan nattig van de olie is en bij de bevestiging van je koppeling/ versnellingsbak. (daar in de buurt in ieder geval)
Verder eigenlijk geen motorische problemen. (nog) Mijn versnellingsbak schakelt moeilijk als de olie nog koud is, maar die bak heeft dan ook nogal wat kilometertjes gedraaid.
Koppakking schijnt wel eens voor te komen, (bij mij nog niet) maar daar kom je makkelijk achter, (koude) motor starten, en dan de dop van je radiator af doen en met een zaklampje kijken of je bubbels in de koelvloeistof ziet, maar dat weet je denk ik zelf wel…
Vooral dus letten op lekkende pakkingen, dat was bij mij de grootste kostenpost tot nu toe.
Dank je wel…...daar zal ik dus zeker op letten.
Uiteraard doe ik bij elke auto een z.g. Koppelings-test (handrem erop en dan in z’n 2e versn. de koppeling loslaten).
Net als even op een plein helemaal rechts en Linksom sturen in z’n 1…en dan luisteren of je de aandrijfas niet hoort (voelt).
Maar er zijn verder geen *grote* problemen met de ontsteking ?....je leest weleens van de (eerste) Xantia’s (1.6….1.8 en 2.0L) van stappenmotoren e.d. ?
Mijn enigste ZX 1.4 uit ‘92 had veel problemen en liet mij 3X in 2 weken in de steek
(geen vonk dus….)
Ik weet niet of er veel verschil zit tussen de electronica van de 1.4 en de 1.6i. :
Of is het raadzamer om te gaan kijken naar een BX 1.4 Deauville uit de laatste serie…..dan moet het er wel eentje zijn met stuurbekrachtiging….en ik weet niet of ze die hebben. :
De Deauville’s hebben wel veel optie’s….zo lees ik in advertentie’s, maar ik zie er geen St.bekr. bij staan.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Zeg Bram, weer een andere? Zou ik niet doen, maar goed.
Een deauville heeft niet ‘jouw’ zetels zoals je dat noemt. Verder vallen opties wel mee:
- licht metalenvelgen (als ze er nog opzitten, bij mijn niet iig)
- getint glas
- binnenverlichting bediend door alle portieren
- alle ramen met hand bediening
- individuele deur vergrendeling
- verbruik 1 op 13,5 (gemiddeld)
- radio voorbereiding met 2 speakers
- neer klapbare achterbank
- zonne schermen in de hoedenplank
Geen uitvoeringen met stuurbekrachtiging af fabriek voor zover ik weet. Kan niet kapot ook iig. Als je je banden hard genoeg op pompt stuurt hij niet zo heel erg zwaar, op snelheid merk je er niks van.
Succes er mee, die van mij gaat over 2,5 weken naar de garage voor kleine beurt + nieuwe distributie riem.
BX16TGI schreef:Eigen ervaring tot nu toe bij mijn BX16TGI.
Bijna 190.000 op de teller.Kleppen stellen (hij ratelt nog steeds wat, schijnt ook kwaaltje van dit type motor te zijn) Bij mij bleek één van de kleppen bijna niet meer open te gaan, kan je een verbrande klep opleveren.
Krukaskeerring aan de versnellingsbakkant, duur geintje omdat je bak er ook af moet, en dan zien ze dat je koppeling versleten is, en dan moet die gelijk ook maar vervangen worden…
Krukaskeerring lekkage zie je als je carterpan nattig van de olie is en bij de bevestiging van je koppeling/ versnellingsbak. (daar in de buurt in ieder geval)
Verder eigenlijk geen motorische problemen. (nog) Mijn versnellingsbak schakelt moeilijk als de olie nog koud is, maar die bak heeft dan ook nogal wat kilometertjes gedraaid.
Koppakking schijnt wel eens voor te komen, (bij mij nog niet) maar daar kom je makkelijk achter, (koude) motor starten, en dan de dop van je radiator af doen en met een zaklampje kijken of je bubbels in de koelvloeistof ziet, maar dat weet je denk ik zelf wel…
Vooral dus letten op lekkende pakkingen, dat was bij mij de grootste kostenpost tot nu toe.
Let ook op versleten klepsteelrubbers. Berucht bij de 16 en 19 benzine-cilinderkoppen van de BX. Zeker als de auto een tijd heeft stilgestaan, drogen de klepsteelrubbers uit en gaan ze lekken.
easternnl schreef:Zeg Bram, weer een andere? Zou ik niet doen, maar goed.
Het heeft allemaal te maken met….EN de (sinds jl. januari) verlaagde belastingvrije Km-vergoeding (was eerst 26…nu 18 ct) ....EN…de economie die in het ‘slop’ zit…en dat merk je dus als prive-rijder voor een koerierbedrijf het eerst.
Eind vorig jaar dacht ik nog…ach, toch maar weer een dieseltje zoeken..(toen mijn voorlaatste BX turbodiesel echt op was)..het werdt, zoals bekend, een Xantia-TD….die na 4 maanden weg gedaan vanwege (inderdaad) de slechte stoel(en)....omgeruild voor deze BX….maar ben nog eens aan het rekenen geslagen….met hooguit nog een 350 a 400 km per week…maar wel de 51 euro WB p/m. (een BX 1.4 zit op 22.- Euro WB p/m.)....wil ik dan nu toch maar gaan overschakelen naar Benzine.
Zal wel effe wennen voor me worden….na 14 jaar het diesel-geronk voor me. ops:
Oke Eric…..dat zal ik ook meenemen.
En wil je daarmee zeggen dat de laatste 1.4’s daar geen of minder last van hebben ?
Blueduck schreef:Ik zou grijs gaan rijden en lekker blijven dieselen…
Nou nee….ik ben verwend (zeg maar gerust VERPEST) aan de luxe BX-stoel. ops:
Een luxe ZX zou ook nog mogen…ook al had ik wat slechte ervaringen met de ene ZX 1.4i die ik vorig jaar heb gehad…..maar ik vond het verder een prettige wagen en een redelijk goede stoel.
(hij doet me een beetje denken aan een Renault-11)
Betere stoelen dan die van een Xantia-1 dus.
Bram schreef:Blueduck schreef:Ik zou grijs gaan rijden en lekker blijven dieselen…
Nou nee….ik ben verwend (zeg maar gerust VERPEST) aan de luxe BX-stoel. ops:
Een luxe ZX zou ook nog mogen…ook al had ik wat slechte ervaringen met de ene ZX 1.4i die ik vorig jaar heb gehad…..maar ik vond het verder een prettige wagen en een redelijk goede stoel.
(hij doet me een beetje denken aan een Renault-11)Betere stoelen dan die van een Xantia-1 dus.
Waarom ga je niet op LPG rijden? Dat is met 350 km in de week zeker al lonend. BX-motors rijden uitstekend op LPG.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Bram, advies: niet doen. als je eenmaal verwend bent met een TD wil je echt nooit meer wat anders en denk dat met 300km per week diesel echt nog wel uitkan in de BX. Vergeet niet dat benzine nogal duur is. En wil je een beetje luxe dan zit je wel al aan de 16i of 19i vast. De 14i heeft helemaal nix al is het wel een erg fiijne motor. Motorisch nooit problemen gehad met mijn 14itje. Maar een grijskenteken break TD, is dat nix? Evt stoelen overbouwen en zo.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
je kan altijd nog op LPG gaan rijden
Eric Vertogen schreef:
Let ook op versleten klepsteelrubbers. Berucht bij de 16 en 19 benzine-cilinderkoppen van de BX. Zeker als de auto een tijd heeft stilgestaan, drogen de klepsteelrubbers uit en gaan ze lekken.
Letten dus op blauwe rook uit de uitlaat en vragen naar het olieverbruik.
Bij mij is het olieverbruik dramatisch naar beneden gegaan toen rubber ringetjes in de oliegalerij (?) boven de kleppen werden vervangen.
Garage houder liet me de oude ringetjes zien, was net aardewerk
Dat zijn dus nog niet de klepsteel rubbers, maar zolang het olieverbruik zo laag als nu blijft, blijf ik er mooi vanaf.
erik wijngaarden schreef:je kan altijd nog op LPG gaan rijden
Zal ik daar eens een apart draadje over openen, Erik…...wat is nu beter…LPG, Diesel of Benzine !
Maarreh…...als je me dan maar niet ban’t zoals me nu 2X op het Xantiaforum is gebeurd…..ook niet als ik er gewoon een geintje over maak.
(Ik zal vanavond nog even verder ingaan op de andere reactie’s.)
Rakker
Nog even een reactie op Eric & EriK, Andre, Menno, BXgti…enz…..allen bedankt voor jullie adviezen.
Ik wacht nu even af wat Knopper mij gaat aanbieden…(op de Chic was een optie).....maar er komt daar nog een Chic binnen.
Die hebben hetzelfde (luxe) interieur als mijn huidige BX…...en dat is ook belangrijk voor mij.
Jammer dat de 1.4i Deauville geen stuurbekrachtiging heeft…..ik weet dat het een fijne motor is…..een kennis van mij uit Leeuwarden heeft een 87’er gehad waar hij ruim 4 ton (!) mee gereden heeft (o.a. wekelijks de rit Rotterdam-Leeuwarden)....gewoon op Benzine.
Ik laat jullie hier wel weten wat het geworden is.
Een monteur die ik tegen kwam zei ook dat die 1.4 motoren veel langer meegingen dan 1.6 en 1.9.
Stuurbekrachtiging heb je persé nodig? Bij normaal rijden merk ik niet eens dat ik geen stuurbekrachtiging heb, alleen bij fileparkeren is het zaak dat je éérst gaat rijden en dan pas beginnen met sturen, anders draai je je te pletter…
Heb je het verhaal van hanz al gelezen over zijn eerste BX? Nu is de hogedruk slang van de stuurbekrachtiging van zijn BX geknapt.
Wat er niet op zit kan ook niet stuk….
O ja, test van de koppeling, daar kwam die van mij vlekkeloos door, maar toen de koppeling er uit moest bleek ie bijna versleten te zijn, tot een halve millimeter boven de bevestigingsklinknageltjes
Erg hoog staand koppelingspedaal zegt ook al wat over slijtage. Laat de auto stationair draaien, zet de versnelling in de vrij en laat de koppeling opkomen, bij mijn oude koppeling hoorde ik “rommelende” geluiden, bij mijn nieuwe koppeling hoor ik geen vreemde geluiden meer.