Super
Trouwens: ook ontdekt dat er een lampje zit bij de ‘pook’ van de automaat, na dit te hebben vervangen is het weer zichtbaar in welke stand ik sta (en hoef ik dit niet meer op het gevoel te doen), is trouwens een mooi effect
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Inderdaad, het kan zo simpel zijn.
Eveneens ben ik tevens ook.
Het lampje gaat stopt met lichtjes te branden als ik de sensor los haal, dus volgens mij ligt het aan de sensor. Komt er dus een nieuwe voor .
Dan meteen ook Knackor zijn nieuw pinklicht/richtingaanwijzer ingebouwd (is écht 2 seconden werk), de stuurkolom weer opgebouwd en de banden op spanning gezet. Kortom, klaar om weer bereden te worden . Ventilator sprong ook mooi aan daarstraks.
Nog even een vraag, ik heb gemerkt dat mijn min-pool van de batterij niet meer goed vast te draaien is, kan ik de vijs die er nu op zit gewoon vervangen door een andere vijs met wat rondellen? Zodat ik ze wel weer mooi kan aandraaien
Alvast bedankt en ben in mijn nopjes met mijn beestje
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Op een gegeven moment kun je niet meer verder aandraaien wanneer de spleet dichtgedraaid is…
Je kunt nog wel wat rekken door de ruimte ertussen iets uit te vijlen. (lood is uitgerekt)
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Neen, het probleem is dat ik niet kan aanvijzen omdat de bout dol draait vanaf een bepaald moment
Na gisterenavond te hebben rond gereden met een voortdurend brandend oranje lichtje (was op de parking van de kinepolis een plaatsje aan het zoeken) heb ik vandaag het koelsysteem toch nog maar eens bekeken.
Wat heb ik gedaan? Koelvloeistof afgelaten (en wat is dat een klere-leiding om er weer op te krijgen), thermoswitch uitgemeten (in een pannetje en in de auto zelf), thermoswitch aangesloten, KVS ververst, ontlucht enzovoort.
Dus nu heb ik een paar mogelijkheden. Of mijn thermoswitch schakelt te laat, of mijn sensoren zijn een beetje verlopen of mijn thermostaat is kapot.
Nu ga ik vrijdag een nieuwe ‘rode lamp schakelaar’ halen (heeft iemand daar een serienummer voor of is er maar 1 soort?), een sensor halen voor die temperatuurmeter en een relais om de fan zelf langs binnen te kunnen schakelen in de hoogste stand.
Maar nu de vraag, ligt het feit dat het oranje lampje aangaat tijdens het rijden aan de thermoswitch (dat die te laat schakelt? Het is er 1 voor een BX in elk geval, mijn vorige switch had dat namelijk niet).
En is dat iets om mij zorgen over te maken? Rijden met het oranje lichtje dus.
voor alle duidelijkheid: de fan gaat wel aan (eerst zacht en dan hard) !! .
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Kan je iets meer vertellen over wat en hoe je gereden hebt vóór het oranje lampje brandt? En zeker nu je niet weet wanneer je rode lampje aan of uit staat zou ik zeer goed opletten met temperaturen. Toen ik koelingsproblemen had heb ik de weerstand kortgesloten, zodat de fan altijd op maximale stand draait als hij inslaat.
Totaal aantal Berichten: 6169
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Is het niet gewoon een kwestie van een brakke sensor? Als de fan aanslaat betekent dat in ieder geval dat de thermostaat (én de thermoswitch van de fan) het doet. Anders kan er geen warme flow over de radiateur stromen waardoor de fan uiteindelijk aanslaat. Sensor is dus meest verdacht, wat mij betreft.
Ik vermoed dat ik gewoon te vroeg gepanikeerd heb. Daarstraks een halve liter KVS moeten bijvullen, in het naar de wijnproeverij rijden ging voor het rode licht het oranje lampje aan, toen ik de verwarming op warm zette en weer 70 kon rijden ging het lampje weer uit
En toen ik weer door reed van de wijnproeverij nog een goede liter KVS moeten bijvullen. Toen ik thuis was draaide de fan rustig terwijl het rode lichtje uit is . Dus wie weet is het opgelost.
Kortom ik blij. Volgende week sowieso die nieuwe sensoren kopen maar straks ga ik met de auto naar gent en dus kan ik rustig afwachten hoe hij zich gedraagt. Ik pas sowieso goed op met de temperatuur en heb al een kabel klaar gelegd om de fan schakelbaar te maken langs binnenuit.
Nog even afwachten en onthouden dat ik met een Citroën rijdt, en dus niet te snel mag panikeren . Toch bedankt voor de mentale steun (het neerschrijven hier helpt ook al )
En vrees ook dat het koelsysteem wel eens een zorgenkindje zou kunnen blijven. Gisteren goed op kot geraakt, slechts de laatste 100 meters ging het oranje lampje aan. Maar omdat op de snelweg ook even het KVS-peil-laag lampje ging branden vermoed ik dat het daar aan ligt (luchtbelletje ergens dat er misschien door bijvullen eindelijk uit is). Fan draaide in elk geval toen ik parkeerde
En omdat er iemand een foto vroeg van hoe een grote LPG-tank in een BX er uit ziet post ik hem hier ook maar. Het is een 110L bruto tank… voorheen zat er een 60L tank ofzoiets in maar omdat die niet meer reglementair was moest er een nieuwe in. Ben goedkoop aan die 110L tank geraakt en dat is de reden dat hij er in ligt, want qua laadruimte hou je amper iets over (zeker als je wat gereedschap, bidon naft, batterijlader, startkabels enzovoort in de auto hebt liggen ).
*betere foto komt nog, maar ben de camera thuis vergeten en dus moest het met een GSM
Toevoeging: en ook prijs gevraagd voor het vullen van de bollen (want als ik héél lang traag rij, op de parking van de kinepolis dit weekend vb, dan voel ik de HD pomp in de rem), voor het ontluchten van de achterremmen en nieuwe nippels. En ook een nieuwe temperatuursensor besteld én een aansturing voor de temperatuurmeter
Is het niet zo dat je met je LPG-voorziening misschien beter kunt kiezen voor een dubbele fan-opzet, of heb je die al? Ik weet iig dat BX-en met airco, en versies met automaat sowieso die dubbele fan hadden, en dat hier ook vaak voor gekozen werd als je een trekhaak monteerde omdat je vaak en lang wilde trekken (caravan, regelmatig grotere aanhanger).
Volgens mij heb ik alles nog liggen voor een dubbele fan, overigens…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Er zit een dubbele fan in. En heb deze zomer ‘heel’ de zomer kunnen rondrijden zonder oranje lampje (ok, wel weinig stad gereden maar toch), heb immers een automaat. Korte kap heb ik ook. Heb meteen ook de nummerplaat wat hoger gehangen zodat die minder voor de onderste gril hangt, alle beetjes helpen denk ik maar.
Ben benieuwd of dat lampje ooit gaat uitblijven (ja, als ik een temperatuurmeter heb steken waarschijnlijk… bij gebrek aan lampje).
Maar ik wacht af… Er is me al verteld dat die motoren niet eenvoudig te ontluchten zijn dus ik vul gewoon na elke rit bij tot alle lucht er uit is (en check op lekkage uiteraard ). Heb nog 2L KVS in de auto steken dus we’ll see
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Dat is een deftige gasbom zeg!
Nog even checken. Daarstraks ging opeens het oranje lichtje weer aan. Op de eerste de beste parkeerplaats even uitgestapt (in de gietende regen) en gaan kijken, jep de fan draaide. Mooi dus.
Na door rijden (rustig, was in de stad) ging het lichtje ook weer uit.
Daarstraks even een vriendin naar huis gebracht, voor haar deur draaide de fan en het oranje lampje was nog niet aan (ik dacht: hey lekker ).
Maar in het terugrijden draaide de fan weer maar wederom was het oranje lichtje aan.
Kortom, het is misschien gewoon die sensor. Kan het lucht zijn dat daar zit en dat daarom de sensor verkeerd aangeef (dus te vroeg). Ik maak me er nu niet meer echt zorgen in (maar file rijden durf ik toch nog niet aan) want het oranje lampje brand maar de fan koelt (edit: en hij werkt op 2 standen, als de trage niet werkt dan gaat hij sneller draaien… dus durf ik de file nu wel aan, hopelijk is het een corrupte sensor dus), en dus koelt die wel genoeg om het onder controle te houden. Kan ik eventueel die sensor ontluchten? Door die sensor een klein beetje los te draaien (heb gezien dat het met een Engelse sleutel is), of moet die sensor er helemaal uit voordat hij begint te ontluchten? (heb namelijk geen zin om in de garage hier een liter KVS kwijt te spelen, want het is een gemeenschappelijke garage én heb maar 1.5L KVS bij).
Het feit dat ook de rode-sensor moeilijk doet doet me echt wel aan een sensor probleem denken (en lijkt me niet onmogelijk dat beide sensoren moeilijk doen )
oudelut schreef:Is het niet zo dat je met je LPG-voorziening misschien beter kunt kiezen voor een dubbele fan-opzet, of heb je die al? Ik weet iig dat BX-en met airco, en versies met automaat sowieso die dubbele fan hadden, en dat hier ook vaak voor gekozen werd als je een trekhaak monteerde omdat je vaak en lang wilde trekken (caravan, regelmatig grotere aanhanger).
Volgens mij heb ik alles nog liggen voor een dubbele fan, overigens…
Een auto met een LPG verdamper heeft juist extra koelvermogen omdat er warmte van het koelsysteem word gebruikt om de LPG te verdampen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005