2 l turbo TCT start niet
kris205
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 22-10-2009

Gepost: 22 oktober 2009 11:49 AM

Hey,

ik ben Kris en ben nieuw op het forum sinds vandaag.
Kheb een gedeeltelijke revisie gedaan van een 2.0 turbo xm TCT.
De motor ligt nog niet in de wagen en wou hem al eens laten draaien.
De motor start niet. Als ik de startrelais rechtstreeks aanstuur draait de motor wel maar slaat natuurlijk niet aan. Er heeft ooit een startonderbreking opgezeten maar deze is er terug afgehaald.
Heb ook geen idee wat er aan die ronde stekker zou moeten hangen die aan de kabelboom hangt?! die stekker zou via het voorscherm verdwijnen naar het dashboard. klopt? Iemand enig idee?

Alvast bedankt.

grten Kris

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 22 oktober 2009 04:19 PM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk start ze niet omdat je de startcode niet gebruikt, deze gaat/loopt via de ecu, kijk daar eens naar misschien helpt het je.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 22 oktober 2009 04:56 PM
  [ # 2 ]

via die ronde stekker krijgt je ecu constante spanning, je benzinepomp en ontsteking hun geschakelde spanning.
Erin hangen is een stukkie sneller Wink dan al die draadjes gaan doormeten. (been there done that, lang bezig )

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
kris205
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 22-10-2009

Gepost: 25 oktober 2009 08:05 PM
  [ # 3 ]

zou hem er graag inhangen maar de motor komt in een andere wagen. Niet in een xm. Heb ik de elektriciteit van het dashboard van de xm ook allemaal nodig of is dit niet nodig? Ik heb een motor, een ecu en een kabelboom ertussen? Genoeg toch?

Zoniet wat heb ik dan nog nodig?

grtn

Profiel  
 
kris205
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 22-10-2009

Gepost: 25 oktober 2009 08:11 PM
  [ # 4 ]
Matthijs309 schreef:

via die ronde stekker krijgt je ecu constante spanning, je benzinepomp en ontsteking hun geschakelde spanning.
Erin hangen is een stukkie sneller Wink dan al die draadjes gaan doormeten. (been there done that, lang bezig )

 

zou hem er graag inhangen maar de motor komt in een andere wagen. Niet in een xm. Heb ik de elektriciteit van het dashboard van de xm ook allemaal nodig of is dit niet nodig? Ik heb een motor, een ecu en een kabelboom ertussen? Genoeg toch?

Zoniet wat heb ik dan nog nodig?

grtn

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 26 oktober 2009 08:53 AM
  [ # 5 ]

Koop een haynes van de XM en ga de draadschema’s eens na Smile Ik ga niet jouw conversie voor je voorkauwen Smile Dan kan je beter op 205gti.nl kijken en daar je vraag stellen.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
kris205
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 22-10-2009

Gepost: 26 oktober 2009 04:40 PM
  [ # 6 ]
Matthijs309 schreef:

Koop een haynes van de XM en ga de draadschema’s eens na Smile Ik ga niet jouw conversie voor je voorkauwen Smile Dan kan je beter op 205gti.nl kijken en daar je vraag stellen.


Haynes heb ik. Zowel van 205 als van xm. Daar word je niet echt wijzer van (nogal beperkt)...
http://www.205GTI.com heb ik al geprobeerd en heb ik weinig tot geen reactie op gekregen.
Heb geïnformeerd bij ‘De Snelle Leeuw’ daar hebben ze zelfs nog niet gereageerd. Na telefonisch contact werd ik eerder ontmoedigd dan aangemoedigd.
Draadschema van de xm heb ik zelf gehaald bij de citroen-dealer. Daar sprak ik een ervaren mechanieker aan die me ook niet echt kon helpen. Die zei me dat er in de loop van de productie van de xm vier soorten ecu’s werden gemonteerd. En dat ik eerst moet achterhalen welke erop zit? Daar heb ik eerlijk gezegd mijn twijfels bij.
Zo ben ik ,als laatste redmiddel, bij de Citroën-specialisten terecht gekomen ...

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 26 oktober 2009 06:29 PM
  [ # 7 ]

Ik zou er niet aan beginnen als ik jou was .
De electronica is onontbeerlijk voor de XM en reuze ingewikkeld ; om over de rest nog maar te zwijgen.
Ik voorzie grote ellende , wil je niet ontmoedigen natuurlijk Laughing
Maar krijg een beetje de indruk door je vraagstelling dat je kennis tekort schiet .
`t Is geen ouwe fiets.
Groeten,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 26 oktober 2009 08:25 PM
  [ # 8 ]

Heb je de rest van de XM nog? Dan kunnen ze bij de Citroen-dealer aan de hand van het chassisnummer nagaan welke ECU je hebt, maar als ik me niet vergis staat ‘t ook gewoon op de ECU zelf. Wink
Je bent al begonnen zo te lezen, dus probeer het dan maar af te maken ook!

Maar ik moet de anderen wel een beetje gelijk geven; als de motor niet aanslaat de 3 primairen controleren; zuurstof, brandstof, onsteking… en daarvandaan verder zoeken. Als je een motor kunt overbouwen in een niet daarvoor bestemde auto zul je dat soort dingen toch moeten weten…maar zo te lezen krijgt de ecu inderdaad geen spanning.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 27 oktober 2009 08:50 AM
  [ # 9 ]

En Matthijs309 had het over http://www.205gti.NL i.p.v. http://www.205gti.COM

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
kris205
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 22-10-2009

Gepost: 28 oktober 2009 05:57 PM
  [ # 10 ]

Ok thanks . Alvast bedankt.
Ga eerst zelf nog wat testen en proberen. Je hoort me nog wel .... wat later.
Mn grootste vraagteken heb ik vooral bij de werking van de ecu:
Zou het kunnen dat de ecu geen signalen voor de inspuiting en/of geen signalen voor de ontsteking geeft vanaf dat er bepaalde waarden (vanuit de sensoren) niet binnen komen?
M.A.W. dat de ecu het niet toelaat dat de motor gestart wordt wanneer een bepaalde sensor/voeler/schakelaar stuk is? Of is dit niet voorzien bij de xm?

En wat ‘kennis’ betreft .... Tja ... Domme Belg zeker? (Heb basiscursusje gevolgd, benzine-injectiesystemen waren daar niet bij:))

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 29 oktober 2009 09:27 AM
  [ # 11 ]

De ecu zou dan in noodloop springen. De enige sensor waarvan je ecu niets doet is je BDP indien deze niet is aangesloten of stuk is.
Voor de rest kan je multirelais stuk zijn of incorrect aangesloten.
Plus, als jij die grote ronde stekker nog los hebt liggen moet jeje maar eens gaan afvragen waarvoor die ook alweer was Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
kris205
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 22-10-2009

Gepost: 21 november 2009 11:53 AM
  [ # 12 ]

Hoi,

hier ben ik weer. Ik heb alles uitgetekend van ecu tot multirelais tot sensors/schakelaars.
Die ronde stekker gaat inderdaad naar het dashboard. hierin zit ook het sleutelcontact verwerkt.
Startkring is compleet. Laadkring is ook compleet. Multirelais is ook gecontroleerd op werking, en die doet het prima.

De B+ zou volgens Haynes Manual ook op de multirelais moeten aankomen. Bij mij gaat deze enkel naar de alternator via de startmotor. Ik heb dan wel een zekeringsdoos(motor) maar daar komen twee zwarte dikke kabels op aan maar er vertrekt niets.

Enig idee op welke poort van de ecu er b+(30) moet toekomen.
Of op welke poort van de multirelais er b+(30) moet toekomen.

De codering die in de wiring-diagram wordt gebruikt(voor de multirelais althans) komt niet overeen met de codering die in werkelijkheid op de multirelais staat?

Ben er nog niet ,maar ik hoop dat dat me op weg kan helpen om eindelijk mn “hartje te horen kloppen”

gracie

grtjes

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook