Hallo allen, ik heb een berlingo 1.9 diesel van 2004. Om de 10000Km vervang ik mijn olie en filter. Ik doe dit zelf. Ik gebruik TOTAL 10W40 halfsynthetische olie. Nu heb ik gemerkt dat er een beetje teveel olie aan de peilstok zit ongeveer 1cm boven max. Na de motor een minuutje te hebben gedraaid heb ik de peilstok nogmaals gecontroleerd. Nog steeds 1cm teveel olie… Hierna heb ik het teveel aan olie afgelaten omdat ik weet dat teveel olie schade kan toebrengen aan de wagen. Nu is mijn vraag: is het mogelijk dat ik al schade heb omdat ik de motor die ene minuut heb laten draaien? En de olie en de interval (10000KM) lijken jullie dit goede waarden? Alle meningen zijn welkom. Thx
De oliewissel elke 10dkm is prima! Oliekeuze is ook van goede kwaliteit.
Dat ene minuutje draaien zal de motor geen last van hebben ondervonden. 1cm boven max is niet gelijk een kritische waarde als afvullen tot aan het randje.
Totaal aantal Berichten: 15704
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als de auto gewoon stationair heeft staan draaien heb je daar echt geen motorschade van hoor.
Bijna onmogelijk dat je hier schade van hebt.
ZX 1.4 break ‘95
Hallo allen, bedankt voor jullie snelle reply. Ik zal deze gedachte dus maar laten voor wat het is.