2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
trillen bij hogere snelheid - balanceren geen nut
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 22 november 2009 02:50 PM
  [ # 16 ]

@Waterman : je hebt gelijk Rolling Eyes
Boutjes zijn alleen voor montage , zit vast zat met de wielbouten.
Jeugdig enthousiasme(61), laat tijdstip cheese
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
frozensky
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 06-07-2006

- XM 3.0 V6 24V Exclusive
Gepost: 22 november 2009 04:44 PM
  [ # 17 ]

ondertussen ben ik druk bezig geweest. Van de bouwmarkt (er is hier momenteel geen garage open), boutjes gehaald en erin gezet. En wat schetst mijn verbazing, trillen bestaat nog wel maar zeker niet meer zo hinderlijk als het was, ook op glad asfalt. Helemaal zeker en overtuigt ben ik nog niet, maar het gaat de goede kant op!

Zojuist ook nog even met winterbanden gereden, daar is het effect al helemaal minimaal (maar er zit wel weer een kleine slag in de velg dus die ga ik zo even verwisselen met een andere).

Ik denk dat het missen van de boutjes wellicht voor een verkeerde balans in de schijf zorgen. Anyway, morgen echte boutjes regelen en misschien toch maar de remschijven vervangen (ik heb ze voor de lol eens opgemeten, en ze zijn niet meer zo dik als minimaal gewenst is). Misschien iets voor de kerstvakantie (mijn broer die wel raad weet met auto’s is er dan ook, en verder rij ik niet heel veel).

@bxbressers, bedankt voor het aanbod, maar ik heb niet het idee dat het in de draagarm zit. Misschien piep ik over een paar weken wel anders Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 november 2009 04:47 PM
  [ # 18 ]
Dirk de Pirk schreef:

@Waterman : je hebt gelijk Rolling Eyes
Boutjes zijn alleen voor montage , zit vast zat met de wielbouten.
Jeugdig enthousiasme(61), laat tijdstip cheese
Groet,
Dirk

No problemo toch Dirk, iedere jonge vent zit d’r wel eens een beetje naast Wink  Wink  Wink  Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 22 november 2009 08:03 PM
  [ # 19 ]

@ frozensky: zou je me kunnen laten weten hoe die boutjes heten bij de dealer, dan kan ik ook eens kijken of ze missen bij mij en kan ik ze bestellen.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 22 november 2009 09:27 PM
  [ # 20 ]

Collega van me heeft laatst nogal bruuks met zijn C5 een stoeprand/paaltje gepakt.

Nadien niks mis maar sinds enkele weken flinke trilling in de voortrein,
hij heeft tot 2 keer toe banden opnieuw laten balanceren, men wist het daarna niet meer.

Beetje teleuer gesteld zit hij bij mijn zijn verhaal te doen,
ik vraag hem ‘hoe lang is dat nou geleden?’ nou al met al een week of 3.

We zijn even wezen rijden en kijken, wat denk je?, een ei van hier tot tokyo aan de band
het stalen karkas was gebroken en is zich tijdens die weken gaan verzetten.

Reservewiel erop gelegt en no more trilling Smile

Profiel  
 
frozensky
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 06-07-2006

- XM 3.0 V6 24V Exclusive
Gepost: 23 november 2009 01:11 AM
  [ # 21 ]

hhm misschien toch nog eens beter naar het wiel kijken, zeker nu ik weer de zomerbanden + velgen (lichtmetaal) eronder heb, is het trillen weer erger geworden (maar wel iets minder dan het was). Zeker op nederlands/glad wegdek merk ik het meer (zojuist teruggereden vanuit belgie). Wel nog wat geëxperimenteerd op de de A2. Het trillen wordt erger bij een bochtje naar rechts, en minder erg bij een bochtje naar links. Dus ik hou voorlopig vast aan mijn theorie dat er links voor iets mis is (bocht naar rechts = meer druk op links).

Ook heb ik mijn remschijven daarstraks gemeten: ze zijn ca. 25mm, een millimeter minder dan het minimum van 26mm. Ik denk dat ik die eerst maar eens ga vervangen, dat lijkt me geen overbodige luxe….

Oja, als ik weet hoe die boutjes heten (of type nummer) dan zal ik het hier zeker laten weten. Het zijn in iedergeval torx m8 boutjes van ca. 15mm lang.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 23 november 2009 01:23 AM
  [ # 22 ]

Zou het kunnen zijn dat door het ontbreken van de boutjes de remschijf niet meer exact in het midden van het wiel zit ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
frozensky
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 06-07-2006

- XM 3.0 V6 24V Exclusive
Gepost: 23 november 2009 01:37 AM
  [ # 23 ]

dat lijkt me sterk, de boutjes houden de schijf alleen op zijn plaatst voor tijdens de montage van het wiel, daarna gaan de bouten van het wiel door dit deel van de schijf. Verder kan ik de schijf geen fractie naar links/rechts/boven/onder bewegen.

Het probleem blijft vervelend, maar ik heb wel heel veel geleerd dit weekend Wink

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 23 november 2009 01:53 AM
  [ # 24 ]

Als je het wiel er af haalt, de schroefjes uit de remschijf haalt, de wielbouten in de naaf steekt en niet vast aan draait maar gewoon een paar slagen er los in en de schijf met de hand tegen de naaf aan drukt, kan je dan de schijf bewegen ? Omhoog en omlaag bijvoorbeeld ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
frozensky
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 06-07-2006

- XM 3.0 V6 24V Exclusive
Gepost: 23 november 2009 02:16 AM
  [ # 25 ]

nope, de schijf kan dan niet bewegen. Wel kan ie een heel klein stukje draaien ten opzichte van de naaf. De gaten zijn namelijk iets groter dan de diameter van de bouten. Maar ik kan ‘m niet uit het midden krijgen. Dit komt ook omdat de schijf eigenlijk om de naaf heen zit en dat goed aansluit.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 november 2009 02:34 AM
  [ # 26 ]

Het zit ‘m denk ik echt niet in die schijven. Die sluiten idd strak om de naaf. Kromme schijven zal ook niet de oorzaak zijn. Ik heb ze laatst vervangen omdat ze krom waren ( ja alweer Sad ) maar van trillingen bij het rijden had ik geen last.

Wellicht zou je eens kunnen gochelen met de wielen. veranderd dat iets…

Profiel  
 
frozensky
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 06-07-2006

- XM 3.0 V6 24V Exclusive
Gepost: 23 november 2009 12:07 PM
  [ # 27 ]

tja, ik moet nog meer spelen/wisselen met de wielen/banden. Het maakt zeker uit welk wiel erop zit, vooral verschil tussen winter (stalen velg)/zomerbanden (lichtmetalen velg) is groot. Maar tot nog toe heb ik met ieder wiel wel iets van problemen gehad.
Helaas heb ik gedurende de week geen tijd om nog meer te experimenteren (hier geen garage, en hier is ook geen snelweg in de buurt waar ik sneller dan 100km/h mag).

Misschien heb je gelijk dat het niet aan de schijven ligt, maar ik geloof niet dat ze met de huidige dikte ooit door de APK mogen, dus denk dat ik ze sowieso ga vervangen. Dat geeft ook de gelegenheid het goed schoon te maken.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 23 november 2009 02:47 PM
  [ # 28 ]

Gomp bedoelt wielen wisselen en kijken of daarmee je probleem, het trillen van het wiel , meeverhuist .
Dus je wiel linksvoor naar rechtsvoor , gaat het trillen dan ook van linksvoor (nu) naar rechtsvoor.
Zo ja , dan ligt het dus aan je wiel en niet aan remschijven ,remschijfboutjes,lagers, etc.
Kun je mooi doen als je de remschijven gaat vervangen.
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 23 november 2009 04:06 PM
  [ # 29 ]

Overigens is de kans groot dat je bij een stel verse schijven ook meteen een stel verse boutjes krijgt. Mocht je toch naar de bouwmarkt willen, houd dan de spoed van de schroefjes in de gaten. En natuurlijk of de kop goed in de remschijf past.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 november 2009 04:17 PM
  [ # 30 ]

Dirk, als je wielen gaat wisselen, nooit links en recht omgooien.. Dan draaien de wielen de verkeerde kant op… niet doen.
Wel voor en achter swappen om eens te testen.

Beter is echter om ff een ander setje als winterpantoffels eronder te schroeven.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook