Ik denk (zo te lezen) dat ik Marten en Karel gelijk moet geven….ik vrees einde oefening voor je BX.
Verkopen aan iemand die hem voor onderdelen wil gebruiken (kan onder *te koop* hier op het forum en kost je geen cent.
En voor weer een 2 a 300 euro een andere zien te kopen die GEEN lekke koppakking heeft.
Mits je tenminste weer een BX wilt hebben.
Er zijn altijd wel een paar BX freaks die in je omgeving wonen… die je er denk ik wel mee willen helpen als je er eentje weet te staan.
er wordt inderdaad al gerefereerd naar mijn topic, maar als ik het zo lees is het afgelopen met je wagen….nu weet ik er nog 1 te staan
Het is dezelfde die je nu hebt, gegarandeerd geen lekke koppakking en zowieso (onvoorziene nariheden daargelaten) nog een hele tijd plezier! Apk is weer eind oktober of begin november, en alles wat daar altijd moet worden gedaan is een lampje vervangen en een paar remblokjes ofzo….
Nouja, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten (maar als ik het zo bekijken kan je met de mijne erbij een sloop beginnen en rijk worden )
Hij staat dus inderdaad hier: en ik moet nog even wat meer foto;s maken.
Mocht je meer info willen dan kan je natuurlijk altijd even mailen!
Groet Frank
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:er wordt inderdaad al gerefereerd naar mijn topic, maar als ik het zo lees is het afgelopen met je wagen….nu weet ik er nog 1 te staan
Het is dezelfde die je nu hebt, gegarandeerd geen lekke koppakking en zowieso (onvoorziene nariheden daargelaten) nog een hele tijd plezier! Apk is weer eind oktober of begin november, en alles wat daar altijd moet worden gedaan is een lampje vervangen en een paar remblokjes ofzo….
Nouja, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten (maar als ik het zo bekijken kan je met de mijne erbij een sloop beginnen en rijk worden )
Hij staat dus inderdaad hier: en ik moet nog even wat meer foto;s maken.
Mocht je meer info willen dan kan je natuurlijk altijd even mailen!
Groet Frank
Toch even advocaat van de duivel spelende: schiet de vraagsteller er wel wat mee op als hij atechnisch is en een (ik citeer) “Klein lekje in koelssyteem” moet wegwerken?
Dat soort problemen moet je m.i. *METEEN* oplossen omdat een koelsysteem onder druk de neiging heeft te willen “exploderen” tenzij alle componenten het daar expliciet mee oneens zijn. Zit er één “verrader” tussen dan is de volgende motorcrash een ramp die eraan zit te komen omdat een motor zonder koeling nog maar een zeer kort leven beschoren is.
M.a.w. hoe “klein” is “klein” en waarom los je dat niet even voor ‘m op dan?
Ich bin ein Breaker
Samenvattend. Ik ben er normaal nooit als de kippen bij om naar de koppakking te wijzen. Ik zou je ook zeker aanrden goed alle andere opties te onderzoeken. Vooral kleinere lekjes zijn lastig te vinden en kunnen toch gemeen veel koelwaterlekkage geven. Echte, als je overtuigend witte stoom ziet die ook nog eens weeeig ruikt, als het lek na zorgvuldig onderzoeken niet te zien is, dan ga je toch aan een lekke koppakking denken.
Even ter indicatie. Een liter verbruik van een liter of 1000 km vind je al nauwelijks als je gaat zoeken. Een liter per 200 km of per 100 km moet je wel ergens kunnen zien pissen. Als je een dergelijk verbruik hebt (na een ritje van 10 km moet je alweer een halve liter bijvullen) en je kan niks zien en je hebt echt een wolk van mist die blijft hangen (dan bedoel ik dus niet de normale condens die je ziet bij koude motor die ook snel vervliegt) dan moet je wel aan de koppakking gaan denken.
Deze topicstarter schiet gezien zijn kennis natuurlijk niks op met een andere motor. De auto van malle pietje is aardig bedoeld, maar daar zit ook een hoop werk aan. Ook de optie van een 1.9 gti is grappig, maar meer leuk als je een geschikte reden zoekt om eindelijk die motor erin te hangen.
Het is ong. even veel werk om een koppakking te vervangen als om een motor te vervangen. Ik denk dat als je het moet laten doen dat een koppakking doen goedkoper is. Trouwens, nu weet je wat je hebt. met een andere motor is dat altijd maar weer afwachten.
Jammer van deze TRI maar ik ben bang dat het er niet best uit ziet. Je kan er natuurlijk nog even mee doorrijden en kijken of je nog wat plezier aan de BX kan beleven. Als je dit doet moet je je er wel bewust van zijn dat je op den duur de motor kan slopen. In het geval dat je nog langer witl doen met de BX en reparatie overweegt kun je het beter maar zo snel mogelijk doen en er niet meer mee rijden. Als er via de koppakking water in de motorolie komt dan betekent dat snel het einde van de motor.
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
WYD schreef:Of een 1.9Gti motor erin lepelen
Zoveel PK scheelt dat ook nou weer niet
mpostma schreef:Samenvattend. Ik ben er normaal nooit als de kippen bij om naar de koppakking te wijzen. Ik zou je ook zeker aanrden goed alle andere opties te onderzoeken. Vooral kleinere lekjes zijn lastig te vinden en kunnen toch gemeen veel koelwaterlekkage geven. Echte, als je overtuigend witte stoom ziet die ook nog eens weeeig ruikt, als het lek na zorgvuldig onderzoeken niet te zien is, dan ga je toch aan een lekke koppakking denken.
Even ter indicatie. Een liter verbruik van een liter of 1000 km vind je al nauwelijks als je gaat zoeken. Een liter per 200 km of per 100 km moet je wel ergens kunnen zien pissen. Als je een dergelijk verbruik hebt (na een ritje van 10 km moet je alweer een halve liter bijvullen) en je kan niks zien en je hebt echt een wolk van mist die blijft hangen (dan bedoel ik dus niet de normale condens die je ziet bij koude motor die ook snel vervliegt) dan moet je wel aan de koppakking gaan denken.
Deze topicstarter schiet gezien zijn kennis natuurlijk niks op met een andere motor. De auto van malle pietje is aardig bedoeld, maar daar zit ook een hoop werk aan. Ook de optie van een 1.9 gti is grappig, maar meer leuk als je een geschikte reden zoekt om eindelijk die motor erin te hangen.
Het is ong. even veel werk om een koppakking te vervangen als om een motor te vervangen. Ik denk dat als je het moet laten doen dat een koppakking doen goedkoper is. Trouwens, nu weet je wat je hebt. met een andere motor is dat altijd maar weer afwachten.
Jammer van deze TRI maar ik ben bang dat het er niet best uit ziet. Je kan er natuurlijk nog even mee doorrijden en kijken of je nog wat plezier aan de BX kan beleven. Als je dit doet moet je je er wel bewust van zijn dat je op den duur de motor kan slopen. In het geval dat je nog langer witl doen met de BX en reparatie overweegt kun je het beter maar zo snel mogelijk doen en er niet meer mee rijden. Als er via de koppakking water in de motorolie komt dan betekent dat snel het einde van de motor.
Iets wat als lapmiddel te gebruiken is, is te zorgen dat het koelsysteem geen druk opbouwt door de radiateurdop een klein slagje los te laten (er niet helemaal af maar net dat kleine slagje).
Uiteraard loop je wel de kans dat ie snel leegkookt, maar even zo goed zorg je er ook voor dat er geen water door de lekke koppakking de cylinders ingeperst wordt.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Het is toch zo dat het draaien van de dop geen zin heeft?? het is een soort systeem dat je met de hand aandrukt en dan een slag draait. maar zolang je de dop niet helemaal losdraait dan blijft hij er net zo strak opzitten toch? dat betekend dan dat je dop er gewoon los op komt te liggen…enne..kuch daar heb ik per ongeluk wel eens 70 km mee gereden ops:
Rien
KuikenXXL schreef:Het is toch zo dat het draaien van de dop geen zin heeft?? het is een soort systeem dat je met de hand aandrukt en dan een slag draait. maar zolang je de dop niet helemaal losdraait dan blijft hij er net zo strak opzitten toch? dat betekend dan dat je dop er gewoon los op komt te liggen…enne..kuch daar heb ik per ongeluk wel eens 70 km mee gereden ops:
Rien
Je draait ‘m altijd eerst totaan “losjes” zodat de druk eraf kan, en daarna door tot ie er helemaal af kan. Dat is een veiligheidsvoorziening voor als je per ongeluk een veel te heet koelsysteem zou openen; dat zou kunnen leegspuiten in je gezicht.
Ich bin ein Breaker
weet je wat ik ook al zo vreemd vind?! als ik harder als 100 km per uur rijd op de snelweg dan gaan de lampjes weer gewoon uit! totdat ik weer onder de 100 kom!
nog even een paar dingen:
-een nieuwe motor heeft voor mij helemaal geen zin, daar ben ik idd veel te onhandig voor
-er is denk ik echt sprake van een lekke koppaking, na een ritje van 5 km kan er een halve liter bij; en de rook is wit.
-ik blijf er lekker mee doorrijden totdat ie de geest geeft, daarna zien we wel weer verder
-mochten mensen verder nog tips hebben dan zijn ze van harte welkom
ik zal de BX voor onderdelen op het tekoop gedeelte zetten! TEAB
karel schreef:malle pietje schreef:er wordt inderdaad al gerefereerd naar mijn topic, maar als ik het zo lees is het afgelopen met je wagen….nu weet ik er nog 1 te staan
Het is dezelfde die je nu hebt, gegarandeerd geen lekke koppakking en zowieso (onvoorziene nariheden daargelaten) nog een hele tijd plezier! Apk is weer eind oktober of begin november, en alles wat daar altijd moet worden gedaan is een lampje vervangen en een paar remblokjes ofzo….
Nouja, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten (maar als ik het zo bekijken kan je met de mijne erbij een sloop beginnen en rijk worden )
Hij staat dus inderdaad hier: en ik moet nog even wat meer foto;s maken.
Mocht je meer info willen dan kan je natuurlijk altijd even mailen!
Groet FrankToch even advocaat van de duivel spelende: schiet de vraagsteller er wel wat mee op als hij atechnisch is en een (ik citeer) “Klein lekje in koelssyteem” moet wegwerken?
Dat soort problemen moet je m.i. *METEEN* oplossen omdat een koelsysteem onder druk de neiging heeft te willen “exploderen” tenzij alle componenten het daar expliciet mee oneens zijn. Zit er één “verrader” tussen dan is de volgende motorcrash een ramp die eraan zit te komen omdat een motor zonder koeling nog maar een zeer kort leven beschoren is.
M.a.w. hoe “klein” is “klein” en waarom los je dat niet even voor ‘m op dan?
ja das wel een goeie…nou laat ik het zo zeggen, ik weet zelf eigenlijk niet eens hoeveel ie lekt, want hij heeft bij mn ouders op deoprit gestaan en na 2 dagen lag er wat op de grond. Maar wat ik wel weet, is dat t niet veel kan zijn, want ik hoef zowel de lhm, als de koelvloeistof als de olie vrijwel nooit bij te vullen.
Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat er werk aan zit, want hij is niet de mooiste meer. Maar eerlijk waar, motorisch zou ik zo snel niets kunnen verzinnen dat echt snel vervangen moet worden. (ik heb er zelf sinds februari geloof ik niet meer aan gesleuteld motorisch).
Hoe dan ook, ik denk dat je met twee dezelfde auto’s toch echt 1 goeie kan krijgen, en je mag mijn haynes er gerust bij hebben, dan kan je lekker gaan (leren) sleutelen en laten we eerlijk zijn, ook voor mensen met twee linkerhanden is een bx echt niet zo moeilijk, toch?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:karel schreef:malle pietje schreef:er wordt inderdaad al gerefereerd naar mijn topic, maar als ik het zo lees is het afgelopen met je wagen….nu weet ik er nog 1 te staan
Het is dezelfde die je nu hebt, gegarandeerd geen lekke koppakking en zowieso (onvoorziene nariheden daargelaten) nog een hele tijd plezier! Apk is weer eind oktober of begin november, en alles wat daar altijd moet worden gedaan is een lampje vervangen en een paar remblokjes ofzo….
Nouja, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten (maar als ik het zo bekijken kan je met de mijne erbij een sloop beginnen en rijk worden )
Hij staat dus inderdaad hier: en ik moet nog even wat meer foto;s maken.
Mocht je meer info willen dan kan je natuurlijk altijd even mailen!
Groet FrankToch even advocaat van de duivel spelende: schiet de vraagsteller er wel wat mee op als hij atechnisch is en een (ik citeer) “Klein lekje in koelssyteem” moet wegwerken?
Dat soort problemen moet je m.i. *METEEN* oplossen omdat een koelsysteem onder druk de neiging heeft te willen “exploderen” tenzij alle componenten het daar expliciet mee oneens zijn. Zit er één “verrader” tussen dan is de volgende motorcrash een ramp die eraan zit te komen omdat een motor zonder koeling nog maar een zeer kort leven beschoren is.
M.a.w. hoe “klein” is “klein” en waarom los je dat niet even voor ‘m op dan?
ja das wel een goeie…nou laat ik het zo zeggen, ik weet zelf eigenlijk niet eens hoeveel ie lekt, want hij heeft bij mn ouders op deoprit gestaan en na 2 dagen lag er wat op de grond. Maar wat ik wel weet, is dat t niet veel kan zijn, want ik hoef zowel de lhm, als de koelvloeistof als de olie vrijwel nooit bij te vullen.
Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat er werk aan zit, want hij is niet de mooiste meer. Maar eerlijk waar, motorisch zou ik zo snel niets kunnen verzinnen dat echt snel vervangen moet worden. (ik heb er zelf sinds februari geloof ik niet meer aan gesleuteld motorisch).
Hoe dan ook, ik denk dat je met twee dezelfde auto’s toch echt 1 goeie kan krijgen, en je mag mijn haynes er gerust bij hebben, dan kan je lekker gaan (leren) sleutelen en laten we eerlijk zijn, ook voor mensen met twee linkerhanden is een bx echt niet zo moeilijk, toch?
Och, als hij zelf al zegt:
-een nieuwe motor heeft voor mij helemaal geen zin, daar ben ik idd veel te onhandig voor
dan kun je hem wel een haynes in zijn knuisten duwen maar dan wordt het echt niks.
Als je zelf die auto goed kent en je vind het niet waard om een beperkte schade te fixen met wat slooponderdelen dan moet je als buitenstaander (ik in dit geval) gewoon concluderen dat het gewoon einde verhaal is! Alles is te fixen, maar als de spirit er niet is met die auto dan houd het gewoon op!
mpostma schreef:malle pietje schreef:karel schreef:malle pietje schreef:er wordt inderdaad al gerefereerd naar mijn topic, maar als ik het zo lees is het afgelopen met je wagen….nu weet ik er nog 1 te staan
Het is dezelfde die je nu hebt, gegarandeerd geen lekke koppakking en zowieso (onvoorziene nariheden daargelaten) nog een hele tijd plezier! Apk is weer eind oktober of begin november, en alles wat daar altijd moet worden gedaan is een lampje vervangen en een paar remblokjes ofzo….
Nouja, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten (maar als ik het zo bekijken kan je met de mijne erbij een sloop beginnen en rijk worden )
Hij staat dus inderdaad hier: en ik moet nog even wat meer foto;s maken.
Mocht je meer info willen dan kan je natuurlijk altijd even mailen!
Groet FrankToch even advocaat van de duivel spelende: schiet de vraagsteller er wel wat mee op als hij atechnisch is en een (ik citeer) “Klein lekje in koelssyteem” moet wegwerken?
Dat soort problemen moet je m.i. *METEEN* oplossen omdat een koelsysteem onder druk de neiging heeft te willen “exploderen” tenzij alle componenten het daar expliciet mee oneens zijn. Zit er één “verrader” tussen dan is de volgende motorcrash een ramp die eraan zit te komen omdat een motor zonder koeling nog maar een zeer kort leven beschoren is.
M.a.w. hoe “klein” is “klein” en waarom los je dat niet even voor ‘m op dan?
ja das wel een goeie…nou laat ik het zo zeggen, ik weet zelf eigenlijk niet eens hoeveel ie lekt, want hij heeft bij mn ouders op deoprit gestaan en na 2 dagen lag er wat op de grond. Maar wat ik wel weet, is dat t niet veel kan zijn, want ik hoef zowel de lhm, als de koelvloeistof als de olie vrijwel nooit bij te vullen.
Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat er werk aan zit, want hij is niet de mooiste meer. Maar eerlijk waar, motorisch zou ik zo snel niets kunnen verzinnen dat echt snel vervangen moet worden. (ik heb er zelf sinds februari geloof ik niet meer aan gesleuteld motorisch).
Hoe dan ook, ik denk dat je met twee dezelfde auto’s toch echt 1 goeie kan krijgen, en je mag mijn haynes er gerust bij hebben, dan kan je lekker gaan (leren) sleutelen en laten we eerlijk zijn, ook voor mensen met twee linkerhanden is een bx echt niet zo moeilijk, toch?
Och, als hij zelf al zegt:
-een nieuwe motor heeft voor mij helemaal geen zin, daar ben ik idd veel te onhandig voor
dan kun je hem wel een haynes in zijn knuisten duwen maar dan wordt het echt niks.
Als je zelf die auto goed kent en je vind het niet waard om een beperkte schade te fixen met wat slooponderdelen dan moet je als buitenstaander (ik in dit geval) gewoon concluderen dat het gewoon einde verhaal is! Alles is te fixen, maar als de spirit er niet is met die auto dan houd het gewoon op!
dat zou ik ook zeggen, echter bij mij is het niet het niet meer willen, maar simpelweg een andere auto gekocht hebben en geen enkele tijd hebben om er aan te sleutelen ivm afstuderen, en daarnaast geen tijd omdat ie binnen 14 dagen verkocht moet zijn voor de verzekering…dus het is zeker de moeite waard, maar het ligt even niet in mijn mogelijkheden….. ops:
Maar goed, het enige dat ik er mee wilde zeggen is dat mijn bx naar mijn weten prima betrouwbaar is, alleen ziet ie er niet zo heel mooi uit. Dus ook voor iemand met 2 linkerhanden (wat ook best handig kan zijn ) een prima auto.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
ikkeduss schreef:weet je wat ik ook al zo vreemd vind?! als ik harder als 100 km per uur rijd op de snelweg dan gaan de lampjes weer gewoon uit! totdat ik weer onder de 100 kom!
nog even een paar dingen:
-een nieuwe motor heeft voor mij helemaal geen zin, daar ben ik idd veel te onhandig voor
-er is denk ik echt sprake van een lekke koppaking, na een ritje van 5 km kan er een halve liter bij; en de rook is wit.
-ik blijf er lekker mee doorrijden totdat ie de geest geeft, daarna zien we wel weer verder
-mochten mensen verder nog tips hebben dan zijn ze van harte welkom
ik zal de BX voor onderdelen op het tekoop gedeelte zetten! TEAB
Doe je er gewoon water in of koelvloeistof? Koelvloeistof moet (zoals Marten eigenlijk ook al zei) erg zoetig ruiken, die vreemde geur kan niet missen. Heb je de rest van de auto al eens gecheckt? Als de rest namelijk grotendeels in orde is, dan zou je kunnen overwegen om het gewoon eens te PROBEREN om zelf die koppakking te vervangen. Zoek een goed boek op, Haynes is inderdaad een hele goeie maar Engels moet dan geen vreemde taal voor je zijn. Lees eens goed door, probeer voor jezelf te bedenken waar de knelpunten liggen en bereid je daar op voor.
En ga dan gewoon eens sleutelen. Juist aan zo’n brik voor weinig kun je je niet echt een buil vallen, als het echt niet lukt kan die BX altijd nog naar de sloop. Sleutelen is meer een kwestie van durven dan van kunnen. Ik ben zelf ook niet zo’n durfal en besteed het onderhoud van mijn BX heel graag uit, maar toen ik destijds ook met een Citroen Visa met versleten koppeling zat ben ik toch maar aan de slag gegaan omdat ik toen maar net genoeg geld had voor een nieuwe koppelingset. Het kostte me een week, maar die Visa reed daarna wel weer (en hoe! ). En ik denk dat een koppakking minder werk is dan een nieuwe koppeling. Een cilinderkop eraf lichten lukt nog wel, grootste struikelblok zal waarschijnlijk het distributiedeel zijn die je nokkenas aandrijft.
Probeer het gewoon eens, het is in elk geval heel leerzaam!! En zoveel kan er ook weer niet mis gaan als je maar systematisch te werk gaat en rustig de tijd neemt. En bedenk ook dat een 16 TRi wel een van de leukste 1600’s is die je kunt treffen bij de BX.
nou, ik heb t maar opgegeven
ik wacht de grote klap (van de motor) wel af!
ik rijd m gewoon nog een weekje of wat en dan ga ik aan een nieuwe auto denken! de sloper gaf er nog zo’n 150 euro voor! dus mochten er mensen zijn die ook onderdelen willen, geef dr maar 150 voor dan dan kun je m halen! beetje koelvloeistof dr bij en hij redt t wel van zuid naar noord!
ik ga nu aan de scorpio! ik zal de lekkere vering wel missen denk ik!
ach wie weet ga ik ooit weer aan een C3/C4 over een jaartje of 10
iig bedankt voor alle goeie suggesties!
al had ik er niet altijd even veel aan!