Hallo,
ik heb een Dspecial met DV2 motor.
ik lees hier op het forum veel over bx pompen in een ds. dat deze zo geinstalleerd waren.
een vriend van mij had nog een pomp voor een benzine en voor een diesel liggen. die diesel pomp leek het meeste op een ds pomp kwa bevestigingen en leidingen (leiding onder, grote bout onder, kleine bevestiging boven). Echter bij beide pompen zou de poelie die erop zit net naast de twee pulleys komen die nu op mijn DS zit, aan de buitenkant. Met andere woorden als ik wil zorgen dat de ene poelie van de BX overeenkomt met de poelie van de ds pomp verste weg van het pomp gedeelte, moet ik een stuk van de pomp weghalen of van het blok. Lijkt me geen goed idee.
moet ik gewoon een ander type scoren of is er een andere truc?














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je moet geen pomp van een BX gebruiken maar van een CX! Overal staat te lezen dat men een CX pomp gebruikt, geen BX pomp. Gebruik de zoekfunctie maar even, dan vind je snel een montage handleiding.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoi waterman, bedankt voor je snelle reactie.
Ik ken inderdaad de verhalen van de CX pomp. echter ook enkelen die een BX pomp hebben gebruikt.
zie hier bijvoorbeeld
Ik heb momenteel na allerlei pomp wissels een aardige DS pomp gevonden. Uiteraard is de CX pomp een goede optie, als deze DS pomp minder word, echter dacht ik als ik de bx pomp toch had liggen, zet ik die er in.
Hier een foto van mijn CXpomp :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Ik heb op mijn 2 DS-en een BX pomp zitten. Inderdaad loopt de V-snaar bij beiden iets scheef. Gaat al zeker 15k km goed zonder zichtbare slijtage van de V-snaar. Ik ga bij de pomp van mijn DS cabrio nu wel een klein stukje van de pomp af halen. Het voordeel van een BX pomp is dat de beschikbaarheid veel groter is ( en daarmee de prijs veel lager) dan van een CX pomp.
De BX pomp heeft maar 1 poulie, dus het lukt alleen bij eeen hand bak.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Hoi egbert,
jij was inderdaad (een van) de man(nen) met de BX pompen.
het is inderdaad dat ik deze pompen heb liggen dus geen kosten hoef te maken voor een nieuwe pomp dat het de moeite waarde is.
Ik denk dat de poelie zo’n 8mm naast de orginele zit. het verwijderen van materiaal bij de pomp is misschien ietswat lastig aangezien hier ook de aansluiting voor de leiding zit. Ik ga er nog wel even naar kijken.
bedankt!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Egbert schreef:
De BX pomp heeft maar 1 poulie, dus het lukt alleen bij eeen hand bak.
Een CX pomp heeft ook maar 1 poulie, maar er zijn modificaties gedaan voor een (drie)dubbele poulie.
Bij mij bleek de CX poelie ook niet in lijn, maar mbv ringen tussen de bev.bout was dit uit te lijnen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als ik de uitleg zo lees, is het bij een bx-pomp juist andersom, kortom er moet materiaal weg ipv bij op de bevestiging.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat hangt er van af: een ds heeft een dubbele pouly. Maak je gebruik van de voorste dan moet je de bx pomp met een ring monteren zodat ie goed in lijn komt te staan met de voorste pouly van de ds. Wil je ( om wat voor reden dan ook) gebruik maken van de achterste pouly dan moet je materiaal wegnemen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat is dus, met de BX pompen die ik heb niet het geval.
Als ik de BX diesel pomp pak, zit ik ongeveer een poelie breedte naast de poelie van de DS.
Als ik er dus ringen tussen doe, word het alleen maar erger.
zoiets als dit:














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hmmmm… Tja, ik zou zeker niet aan het “oor” op de bak gaan slijpen. Kun je die pomp niet ruilen voor een andere pomp die beter past?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kan de BX-pomp niet aan de andere kant van het “oor” gemonteerd worden?
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
volgens mij kom je dan niet weg met de leiding.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
nee past niet aan de andere kant omdat het ‘oor’ best wel dik is, en inderdaad de leiding aansluiting dan niet helemaal gaat.
Ik ga inderdaad zeker niet slijpen aan de bak. Pomp zou eventueel wel kunnen, is wel een beetje een precies werkje omdat de leiding er naast zit.
Maar goed is ook geen big deal, heb deze pompen gewoon liggen dus dacht als het past is het leuk.
mano schreef:Dat is dus, met de BX pompen die ik heb niet het geval.
Als ik de BX diesel pomp pak, zit ik ongeveer een poelie breedte naast de poelie van de DS.
Als ik er dus ringen tussen doe, word het alleen maar erger.zoiets als dit:
In de tijd dat ik zo’n mooi plaatje zou maken, kan je al een heel eind zijn een stukje van de BX pomp afhalen.
Succes
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Misschien tekent hij sneller dan dat hij metaal weghaalt?!
Citroen!