Auto: 2.1TD ‘97, 420.000
Als ik met de auto rij dan begint ineens mn knipperrelais te ratelen als een gek.
Van de zomer deed hij dat ook, maar toen ineens een paar maand niet. Om nu weer erger terug te komen. Ik dacht eerst dat het in mn hendel zat: door deze een klein beetje te bewegen stopte het vaak.
Nu vermoed ik dat het toeval is geweest want nu blijft ie gaan.
Dus: als ik rechtuit rij (geen bochten, geen gebruik van het knipperlicht) gaat het relais zomaar ratelen. De knipperlichten zelf blijven uit.
Als ik de hendel wel gebruik om links of rechts af te slaan doen de knipperlichten gewoon waarvoor ze gemaakt zijn.
Is het nou toch de hendel, of ht relais dat stervende is ?
Ouwe mopperkont
De hendel.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ervaring?
Ouwe mopperkont
Hendel!
Ook gehad.
Openmaken, inspuiten WD40, beetje hendel op en neer swaffelen ,
desnoods schoonmaken en inspuiten met contactspray, boel dicht klaar.
chAADT cHOETH
XM TCT Ambiance`94
Toevallig heb ik pas die hendel uit elkaar gehaald. In de hendel zit een stiftje dat door een veertje tegen 2 sets baantjes wordt gedrukt voor links- en rechtsaf. Dit stiftje is van een dermate zacht metaal dat het door de dunne baantjes weggeslepen wordt. En daardoor dus slecht contact maakt. Wat een k**-constructie!!
Ben bezig geweest om in de onderkant van dat stiftje een heel klein schroefje te plaatsen. Gevolg is dat de hendel nu niet heen en weer te bewegen is. Ik wil het nog ‘ns proberen met een kogeltje in plaats van dat waaibomenstiftje.
p.s. k** is hier letterlijk Kwalitatief Uitermate Treurig.
Wim,
Disciplus Simplex
Ervaring?
Dit is al meer algemene XM-kennis dan ervaring
Dan duik ik maar even mn archief in, kijken of er nog een hendeltje ligt.
Bedankt heren
Ouwe mopperkont
Ik heb dit toevallig de laatste tijd ook. Heeft iemand nog een vervangend hendeltje liggen?
Totaal aantal Berichten: 3440
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ook naar mijn ervaring behoort dit bij het echte XM gevoel (gehoor).
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ja dat heb ik op beide vorige XM’s gehad, in ieder geval boven de 300.000 km. Destijds vervangen door de garage, met als diagnose een versleten schakelaar. Dit maakt dan slecht contact en dat levert het geratel op. We konden het tijdelijk even verhelpen door de schakelaar een paar keer op een neer te bewegen.
Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Matthijs309 heeft zeker nog wel een schakelaar liggen.
Maar check ook even de voetjes van je knipperlichten. Bij mij is ook ooit de schakelaar vervangen, vanwege dezelfde symptomen, maar later bleek gewoon dat van het linker knipperlicht het voetje en het houdertje brak waren. Schoonmaken daarvan loste het probleem op.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1226
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik heb hetzelfde gehad, schakelaar in de hendel opengemaakt, scherpe punten van de contacten licht geschuurd en alles goed gereinigd. Nu al een paar maanden geen last meer. Als je een sloop hendel plaatst zou ik met deze hendel zeker hetzelfde doen voor plaatsen anders heb je waarschijnlijk binnen korte tijd weer problemen.